Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!
Skriv ny kommentar:
#51 filmz-rupert giles 17 år siden
Hvad angår twistet:
Og så vil jeg lige på en lidt mindre saglig note sige, at der ikke ville være noget på en trylle-scene, der ville distrahere mig mere end Scarletts bryster i et korset. Damn...! hendes rolle er ikke stor, men kostumeafdelingen har fået det meste ud af den :-)
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#52 Benway 17 år siden
Argh. Nu længes jeg allerede efter dvden, og det er ikke engang mere end en dag siden jeg så filmen. :)
#53 blahblah 17 år siden
#54 filmz-rupert giles 17 år siden
Men hvor er det dog fedt med en film, man kan diskutere på den her måde. Dem ser man ikke tit.
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#55 blahblah 17 år siden
Ud over det, så var det en røv fed film, men jeg vil ikke mene at Nolan vender ens konklusioner på hovedet hele tiden. Det var en film der var forholdsvis nem at regne ud. Der var overraskelser, men de kom når man selv regnede ud hvad der foregik, ikke når de blev afsløret i filmen.
#56 filmz-pandora 17 år siden
Denne teori tror jeg, at jeg vil prøve at lede efter argumenter for når DVD'en kommer.
En anden ting: Sarahs viden/mistanke: Hun har fornemmet, at noget er galt, og nok også hvad dets natur er. Ellers ville hun vel ikke decideret bede om at mødes med Olivia for at fortælle hende 'noget' om Borden, tror I? Så hun har nok ikke accepteret dobbelt-manden som sådan, men bare levet med en stadig voksende mistanke i lang tid, og drukket den væk så længe det lader sig gøre...
Mht. Fallon-forklædningen, så sender både udklædningen og den måde, Fallon nærmest undgås af kamera i mine øjne så eksplicit signal om urent mel i posen, at det må være Nolans hensingt at vi skal kunne gennemskue det - det gør jo også konceptet mere troværdigt. De kunne jo sagtens have lavet en sindssygt realistisk make-up eller CGI'et manden til at ligne noget ganske andet end Christian Bale, men når afsløringen så kom, så ville man sidde tilbage med følelsen af, at det var for nemt et filmtrick, det dér.
Det er så nemt at lyve på film, fordi det hele er en fiktion, dvs. en slags løgn. Derfor må man gøre det sværere for sig selv, hvis en løgn skal skille sig ud som netop løgn, vs. al den ANDEN løgn, som er filmens 'sandhed'. Er det nogenlunde klart, det her?
Det er derfor, at jeg synes at 'The Illusionist' fungerer meget, meget ringere end 'The Prestige', fordi CGI-spøgelserne er alt,alt for livagtige.
Har I nogen sinde set fotos af såkaldte spiritist-seancer?
Det, som materialiserer sig i "virkeligheden", er noget lignende store snotklatter indsvøbt i lidt lagen, og hvis man er heldig forsøger de sig med en slags ansigt der ligner en mellemting mellem "Skriget", Moder Theresa og en østers.
Altså: De perfekte skabninger i 'The Illusionist' er helt klart ikke et tryllenummer, som man vil kunne forestille sig er foregået i virkeligheden, eller som man vil have en jordisk chance for at forklare med andet end CGI. Og så går det over og bliver en effekt-film, hvilket i mine øjne underminerer dens trylle-tema.
I en rigtig tryllekunst HAR man mulighed for at gennemskue nummeret, netop fordi det er et nummer. Der ER altid en forklaring. Og fordi det er film, må man, som Nolan gør, selv lægge muligheden ind, for at gøre det troværdigt. Så jeg tror, at Nolan gerne vil have os til at gætte Bordens hemmelighed, så vi selv bygger filmens fundament solidt op.
Der er også det lidt mere elegante hint med den lille fugl, der bliver kvast, og drengen (Sarahs nevø), som genneskuer det og siger "Where is his brother?" - hvilket Borden reagerer på.
At det så også foregriber, at den ene bror bliver 'kvast' er ganske nydeligt og nærmest Poe'sk, ligesom slutningen er det.
#57 blahblah 17 år siden
#58 frygtl0s 17 år siden
#59 The Insider 17 år siden
#60 tranberg 17 år siden
En KÆMPE 6/6'er til Nolan, Cast & Crew!
Perfekt udført... Jeg kunne IKKE finde hemmeligheden, although, I was watching closely! :P
Mvh
Tranberg!