Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 filmz-rupert giles 17 år siden

Jeg synes det er en fantastisk film. Nolan styrer plottet med hård hånd og skuespillerne er helt i top.

Hvad angår twistet:

Jeg har forstået det helt anderledes. Filmen fungerer ligesom et tryllenummer, også over for os som publikum. Den afslører ikke umiddelbart sit trick. Vi ser at Jackman har skabt en kopi af sig selv i maskinen, men vi får ikke at vide hvordan. Vi ser ham også skyde kopien. Igennem hele filmen har vi hørt om diverse tryllenumre. Fang kuglen. Dobbeltgængeren. Altsammen numre, der kunne bruges af Bale, hvis han ville snyde Jackman til at tro, at han havde lavet en kopi af sig selv. Det ville betyde at Bowie (og tillykke med føsdaen til ham!!) ville være med i nummeret. Og Michael Caine. Hvilket bliver understøttet af Nolans mest flabede trick: Det første vi ser i filmen er hattene. Det er så besynderligt et billede, at vi kigger meget nøje efter. Han klipper derefter til Caine, der tryller for en lille pige. Vi ser Caine. Vi ser tryllenummeret, men glemmer at kigge på pigen. Selvom hun er det vigtigste i den sammenhæng. Bales datter. Allerede her får vi faktisk at vide, at Caine er på Bales side. Svaret er lige for næsen af os. Men vi kigger på den forkerte hånd. Så jeg tror ikke, at der nødvendigvis er et overnaturligt element i filmen. Jeg havde også luret det med tvillingen, men det er så lille en del af filmens trick, at det ikke gør noget. I hvert fald distraherede det mig tilstrækkeligt til, at jeg ikke kiggede efter, hvad der foregik med Jackman. Men måske tager jeg fejl. Det kan være jeg kommer tilbage og modsiger mig selv, når jeg har set filmen igen :-)Hurrah for Nolan!!

Og så vil jeg lige på en lidt mindre saglig note sige, at der ikke ville være noget på en trylle-scene, der ville distrahere mig mere end Scarletts bryster i et korset. Damn...! hendes rolle er ikke stor, men kostumeafdelingen har fået det meste ud af den :-)
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#52 Benway 17 år siden

Argh. Nu længes jeg allerede efter dvden, og det er ikke engang mere end en dag siden jeg så filmen. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#53 blahblah 17 år siden

Det er jo ikke helt rigtigt. Det klip med Cutter og pigen er jo efter Angier er død, efter den ene af Borderbrødrerne er blevet hængt. Det er efter hele filmen. Kronologisk set, foregår det efter alt andet i filmen. Cutter er mest på Angiers side igennem hele filmen, men det betyder ikke at han ikke kan se det forfærdelige i det han gør til sidst. Og retfærdigheden i at Border får sin datter tilbage.
Gravatar

#54 filmz-rupert giles 17 år siden

# 53 Det er en god pointe, men alligevel...

...så er det filmens mest idylliske billede, der antyder en lykkelig slutning for alle involverede (i den scene). Jeg kan godt se, at Michael Caine måske kunne have besluttet sig for, at gøre sig til hyggeonkel i Bales familie efter Jackmans grusomme handlinger. Men det bliver bare ikke nævnt. Så vi skal selv drage en eller anden konklusion i en film, der konstant har vendt tilskuerens konklusioner på hovedet. Jeg tør ikke tro på, at jeg ikke ser mere, end det jeg rent faktisk ser. Og det må også betyde noget, at Nolan viser os scenen allerførst i filmen. Men jeg skal som sagt se den igen. Alt det her kom jeg nemlig først på i bussen på vej hjem, så der er sikkert rigtigt mange huller i det :-)Men måske har du ret. Sandt er det, at scenen udspiller sig helt til sidst i plottet, men det behøver ikke betyde, at det ikke har betydning for alt, hvad der er gået forud. Men måske er det så enkelt, som du siger.

Men hvor er det dog fedt med en film, man kan diskutere på den her måde. Dem ser man ikke tit.
--------------------------
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
Gravatar

#55 blahblah 17 år siden

Tror du ligger lidt for meget i det.
Giver ikke mening hvis Cutter hele tiden havde været på Borders side.

Ud over det, så var det en røv fed film, men jeg vil ikke mene at Nolan vender ens konklusioner på hovedet hele tiden. Det var en film der var forholdsvis nem at regne ud. Der var overraskelser, men de kom når man selv regnede ud hvad der foregik, ikke når de blev afsløret i filmen.
Gravatar

#56 filmz-pandora 17 år siden

Nu da jeg har lært spoilere bedre at kende, vil jeg komme med flere kloge Åge-kommentarer.

Jeg har et gæt, som jeg gerne lige vil prøve af på jer andre: Kunne Cutter ikke have vidst det med Bordens tvilling hele tiden? Han siger det jo faktisk tydeligt til Angiers. "He's using a double". Måske gætter han ikke, måske er det en fact, han her fremlægger, men som Angiers ignorerer. Han fortæller det ikke ligeud, fordi han er en slags nestor for det hele, og nyder at se Angiers og Borden gøre sig bedre i kampen mod hinanden - OG fordi han overholder regel no.1: Fortroligheden blandt tryllekunstnere. Han havde dog aldrig troet, at det ville kunne gå så langt og så galt, som det gør mht. Angiers ambition.

Denne teori tror jeg, at jeg vil prøve at lede efter argumenter for når DVD'en kommer.

En anden ting: Sarahs viden/mistanke: Hun har fornemmet, at noget er galt, og nok også hvad dets natur er. Ellers ville hun vel ikke decideret bede om at mødes med Olivia for at fortælle hende 'noget' om Borden, tror I? Så hun har nok ikke accepteret dobbelt-manden som sådan, men bare levet med en stadig voksende mistanke i lang tid, og drukket den væk så længe det lader sig gøre...

Mht. Fallon-forklædningen, så sender både udklædningen og den måde, Fallon nærmest undgås af kamera i mine øjne så eksplicit signal om urent mel i posen, at det må være Nolans hensingt at vi skal kunne gennemskue det - det gør jo også konceptet mere troværdigt. De kunne jo sagtens have lavet en sindssygt realistisk make-up eller CGI'et manden til at ligne noget ganske andet end Christian Bale, men når afsløringen så kom, så ville man sidde tilbage med følelsen af, at det var for nemt et filmtrick, det dér.

Det er så nemt at lyve på film, fordi det hele er en fiktion, dvs. en slags løgn. Derfor må man gøre det sværere for sig selv, hvis en løgn skal skille sig ud som netop løgn, vs. al den ANDEN løgn, som er filmens 'sandhed'. Er det nogenlunde klart, det her?

Det er derfor, at jeg synes at 'The Illusionist' fungerer meget, meget ringere end 'The Prestige', fordi CGI-spøgelserne er alt,alt for livagtige.

Har I nogen sinde set fotos af såkaldte spiritist-seancer?
Det, som materialiserer sig i "virkeligheden", er noget lignende store snotklatter indsvøbt i lidt lagen, og hvis man er heldig forsøger de sig med en slags ansigt der ligner en mellemting mellem "Skriget", Moder Theresa og en østers.

Altså: De perfekte skabninger i 'The Illusionist' er helt klart ikke et tryllenummer, som man vil kunne forestille sig er foregået i virkeligheden, eller som man vil have en jordisk chance for at forklare med andet end CGI. Og så går det over og bliver en effekt-film, hvilket i mine øjne underminerer dens trylle-tema.

I en rigtig tryllekunst HAR man mulighed for at gennemskue nummeret, netop fordi det er et nummer. Der ER altid en forklaring. Og fordi det er film, må man, som Nolan gør, selv lægge muligheden ind, for at gøre det troværdigt. Så jeg tror, at Nolan gerne vil have os til at gætte Bordens hemmelighed, så vi selv bygger filmens fundament solidt op.

Der er også det lidt mere elegante hint med den lille fugl, der bliver kvast, og drengen (Sarahs nevø), som genneskuer det og siger "Where is his brother?" - hvilket Borden reagerer på.

At det så også foregriber, at den ene bror bliver 'kvast' er ganske nydeligt og nærmest Poe'sk, ligesom slutningen er det.

"Iskrystaller, iskrystaller! Frys!"
Gravatar

#57 blahblah 17 år siden

Ud over at det ville være fuldstændigt ligegyldigt rent filmisk, så er der ingen tegn på at Cutter ved noget som helst. Jeg tror mange af jer prøver at lægge mere i filmen, end der egentlig er.
Gravatar

#58 frygtl0s 17 år siden

Jeg tror ikke cutter vidste det før til sidst, da han jo bl.a. var med til at bortfører Fallon hvor det var meget tæt på at gå galt.
Gravatar

#59 The Insider 17 år siden

I see red boxes...
War. War never changes.
Gravatar

#60 tranberg 17 år siden

WOW! Nok den bedste film jeg nogensinde har set! Er aldrig blevet naret SÅ meget før!

En KÆMPE 6/6'er til Nolan, Cast & Crew!

Perfekt udført... Jeg kunne IKKE finde hemmeligheden, although, I was watching closely! :P

Mvh
Tranberg!
The end is closest to the beginning

Skriv ny kommentar: