Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!
Skriv ny kommentar:
#61 dolphinfriendly 17 år siden
Et fremragende og intelligent koncept, det bliver spændende at se den igen.
#62 blahblah 17 år siden
De tre dele passer jo ret godt på beretta modellen og tre-arkts modellen. Det er en klassisk måde at fortælle en historie på, værende det en film, eller et tryl.
#63 dolphinfriendly 17 år siden
#64 blahblah 17 år siden
Prestige er en underholdende film, den er lavet for at underholde. Og ikke meget mere end det. Den er ikke vildt dyb, eller svær at regne ud.
Stadig en af de bedste film i 2006 dog.
#65 HonoDelLoce 17 år siden
Giver #63 ret.. Ganske vidst bliver modellen brugt ofte, men når nu at en eller almindelig scene, der forklarer, hvordan noget almindeligt bliver vidst både i starten og i slutningen af en tryllekunst bliver brugt både i starten og i slutningen af denne film, virker det for mig ganske bevidst gjort..
#66 filmz-bullettooth 17 år siden
#67 blahblah 17 år siden
Men det at Nolan lader en fortælle at et trick fungerer på en bestemt måde, for derefter at bygge sin film op sådan, synes jeg ikke er fantastisk.
Hvis jeg laver en film og forklare beretta-modellen i starten og i slutningen ville sgu ikke gøre den bedre :)
#68 HonoDelLoce 17 år siden
Jeg giver dig ret i, at det med, at han havde kopieret sig selv var rimeligt oplagt :) Altså, Algier.. Jeg regnede den også ud efter scenen i skoven (Er jeg i øvrigt den eneste der har lagt mærke til katte og hatte ? The Cat In The Hat ? :) ) .. Fik faktisk en idé om allerede i starten af filmen, da ham Lord Caldlow (eller hvad kalder han sig selv? :D ) ville købe Bordens affekter, at det var Algier, og at han slet ikke var død.. Men først da man så kattene og hattene gik det op for mig, hvordan det så kunne lade sig gøre, hvis Borden var anklaget for mordet ;)
Med hensyn til Bordens trick sad jeg faktisk og ønskede lige til det sidste (eller, næsten sidste ;) Der hvor han brækker nakken ;) ) at der virkelig var noget overnaturligt over ham.. Da han siger Abracadabra tænkte jeg "YES! Let the magic begin" .. Og så sagde det (ret skuffende lige i øjeblikket, i øvrigt ;) ) bare knæk.. Derefter havde jeg ingen idé om, hvad der så ville ske :)
#69 blahblah 17 år siden
#70 dolphinfriendly 17 år siden
Når det kommer til stykket viser det blot at filmen kan opleves på flere niveauer, hvilket kun vidner om et gennemarbejdet stykke håndværk. :)