Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 dolphinfriendly 17 år siden

#51 Jeg er meget enig i din udlægning, sådan læste jeg også filmen.

Strukturen er bygget op som et tryllenummer, hvilket Cainen implicit pointere i starten. Jeg er også ret sikker på at hvis man kigger godt efter, falder tricket på plads. :)

Et fremragende og intelligent koncept, det bliver spændende at se den igen.

Gravatar

#62 blahblah 17 år siden

Nu skal I passe på hvor meget credit I giver Nolan. For den måde filmen er bygget op, er på samme måde som stort set alle andre film :)

De tre dele passer jo ret godt på beretta modellen og tre-arkts modellen. Det er en klassisk måde at fortælle en historie på, værende det en film, eller et tryl.
Gravatar

#63 dolphinfriendly 17 år siden

#62 Filmen er en leg med publikums forventningshorisont og genrebevidsthed. Nolan er nærmest berygtet for at lege med narrativen og det gør han også i denne. Derfor kan man meget vel benytte beretta modellen, vi skal foranledes til at se tryllenummeret og ikke gennemskue hvad "the prestige" i virkeligheden er. :)

Gravatar

#64 blahblah 17 år siden

Genren er da total gennem hele filmen, og selvom den er ENORMT velfortalt er det ikke originalt eller særligt "vovet".

Prestige er en underholdende film, den er lavet for at underholde. Og ikke meget mere end det. Den er ikke vildt dyb, eller svær at regne ud.

Stadig en af de bedste film i 2006 dog.
Gravatar

#65 HonoDelLoce 17 år siden

Giver #63 ret.. Ganske vidst bliver modellen brugt ofte, men når nu at en eller almindelig scene, der forklarer, hvordan noget almindeligt bliver vidst både i starten og i slutningen af en tryllekunst bliver brugt både i starten og i slutningen af denne film, virker det for mig ganske bevidst gjort..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#66 filmz-bullettooth 17 år siden

Det er sjovt som man kan se den samme film og opleve noget forskelligt.....
jeg så den sammen med min kone, og da vi snakker den igennem bagefter har vi hver vores oplevelse af slutningen. Hun lagde mest vækt på Jackmans karakter, da det for hende var en overraskelse at han havde kopieret sig selv. Den havde jeg dog allerede fanget da man så katten og hattene, så derfor syntes jeg det blev penslet lidt for meget ud tilsidst da man ser han ligger i en af glaskasserne. Omvendt var hans tvilling en overraskelse for mig, hvorimod konen havde set det for rimeligt oplagt....hvad var den størtse overraskelse for jer....hvor lå jeres magi...?
--------- for rent ---------
Gravatar

#67 blahblah 17 år siden

Magien ved filmen var for mig ikke overraskelserne, da de ikke var særligt overraskende på det tidspunkt de blev afsløret i filmen. Tvillingen regnede jeg ud efter nogle scener med Fallon, samt det med at Borden skiftede karakter igennem filmen. At Angier havde kopieret sig selv regnede jeg ud samtidigt med dig, da man så hattene. Magien for mig lå i at se filmen udfolde sig, se hvornår det gik op for karakterene. Samt at filmen er enormt fedt lavet filmmæssigt.

Men det at Nolan lader en fortælle at et trick fungerer på en bestemt måde, for derefter at bygge sin film op sådan, synes jeg ikke er fantastisk.

Hvis jeg laver en film og forklare beretta-modellen i starten og i slutningen ville sgu ikke gøre den bedre :)
Gravatar

#68 HonoDelLoce 17 år siden

Jeg giver dig ret i, at det med, at han havde kopieret sig selv var rimeligt oplagt :) Altså, Algier.. Jeg regnede den også ud efter scenen i skoven (Er jeg i øvrigt den eneste der har lagt mærke til katte og hatte ? The Cat In The Hat ? :) ) .. Fik faktisk en idé om allerede i starten af filmen, da ham Lord Caldlow (eller hvad kalder han sig selv? :D ) ville købe Bordens affekter, at det var Algier, og at han slet ikke var død.. Men først da man så kattene og hattene gik det op for mig, hvordan det så kunne lade sig gøre, hvis Borden var anklaget for mordet ;)

Med hensyn til Bordens trick sad jeg faktisk og ønskede lige til det sidste (eller, næsten sidste ;) Der hvor han brækker nakken ;) ) at der virkelig var noget overnaturligt over ham.. Da han siger Abracadabra tænkte jeg "YES! Let the magic begin" .. Og så sagde det (ret skuffende lige i øjeblikket, i øvrigt ;) ) bare knæk.. Derefter havde jeg ingen idé om, hvad der så ville ske :)

Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#69 blahblah 17 år siden

Jeg synes hele tiden man sad og ventede på der skete noget overnaturligt. Kom så i form af maskinen.
Gravatar

#70 dolphinfriendly 17 år siden

#67 Hvis der er en idé med det - jo. Det kaldes postmodernitet - og ligemeget hvor ordinær formen eksplicit forekommer er det den implicitte hensigten der, efter min mening, rykker filmen i den grad. Fair nok du vælger at se filmen som ren underholdning og form uden dybere indhold, men at bedømme en udelukkende film ud fra form og at den kan presses ned i en skabelon som beretta modellen er en noget firkantet fornægelse af detaljerne og en eventuel bagvedliggende læsning.

Når det kommer til stykket viser det blot at filmen kan opleves på flere niveauer, hvilket kun vidner om et gennemarbejdet stykke håndværk. :)

Skriv ny kommentar: