Hvis filmen havde holdt de første to tredjedeles høje niveau, havde den uden tvivl været en øjeblikkelig sci-fi-klassiker, men beklageligvis falder niveauet noget i sidste akt, hvor historien bliver en temmelig rodet affære med for mange handlingstråde, der skal løses for hurtigt. Samtidig irriteres man også lidt over filmens unødvendigt store persongalleri, der reducerer en del besætningsmedlemmer til rene statister.

Ikke desto mindre er det en fremragende beretning, vi her har med at gøre, og til trods for at nogle af svarene så langsomt popper frem, skal den ikke mindst roses for sin evne til at holde på mysteriet og genskabe nysgerrigheden omkring fremmede væsner på en måde, som vi ellers stort set ikke ser længere. Ikke mindst af den grund er “Prometheus” et storstilet comeback for den intelligente og storladne science fiction-film og for en instruktør, der atter er tilbage i et element, som han behersker som kun få. Fremtiden er muligvis ikke, hvad den har været, men det er længe siden, den har været så god som her.

Se også: Filmz TV: Ridley Scott-tema og “Prometheus”-gallapremiere.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#241 Riqon 12 år siden

Jb-film (218) skrev:
Hvis Prometheus også er tiltænkt som en preguel via hints til Alien, så bør den tekniske udvikling vel også være slavisk?

Nope.

Når jeg ser Alien nu, så glemmer jeg bare, at teknologien er meget bedre i Prometheus, og når jeg ser Prometheus, så glemmer jeg bare, at teknologien var meget dårligere i Alien. Det fungerer fantastisk :)
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#242 Richard Burton 12 år siden

tiany (223) skrev:
@bruce - trykfejl i din anmeldelse:
I Prometheus befinder vi os nemlig ikke på planet LV-426 fra Alien, men på planet LV-423.

Senere skriver du ganske rigtig
rumskibet Prometheus med sin 17 mands besætning til månen LV-223

Det er LV-223
:)

Tak :) Jeg indrømmer, at jeg på et tidspunkt skrev mere ud fra min hukommelse, end at verificere min info :) Jeg linkede også til den forkerte Empire anmeldelse :) Nu er jeg vågen igen og kan lige tilrette. Tak for info'en :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#243 Batsy 12 år siden

Havde Alien ikke et stramt bugdet egentlig? Tror nu Prometheus teknologi altid var det som han vil have gjort med Alien, men havde Alien ikke et lille budget at gøre godt med?
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#244 Ericmase 12 år siden

Batsy (243) skrev:
Havde Alien ikke et stramt bugdet egentlig?

Ifølge Box Office Mojo kostede "Alien" 11 millioner dollars at producerer :)
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#245 jessup 12 år siden

11 mio $ i 1979 var ikke et skrabet budget - en film som Deer hunter havde et budget på 15 mio $ og star wars fra 1977 havde også et buget på 11 mio.
This is just until June
Gravatar

#246 The-new-meister 12 år siden

Så fik jeg også set den i går aftes, og havde håbede på ikke at blive enige med anmelderne, men desværre blev det en skuffelse og ødelagde en lille smule af mystikken for mig i den oprindelige Alien film.
Men visuelt er den mega flot at se på og håber at der kommer en forlængede udgave på blu-ray.

Den må slippe med 3/6 her fra
Gravatar

#247 chapton 12 år siden

Forstår slet ikke folk. Har vi set den samme film? :)

Jeg er om nogen hardcore Alien(s) fan. Er vokset op med det og har nok set filmene, Quadrology and Anthology et par hundrede gange ;)

Jeg havde gudskelov læst at det ikke var en prequel som sådan inden jeg så filmen og havde derfor ikke de store forventninger om at få indløst noget på den konto. Prometheus er for mig, noget nært det tætteste man kommer på den oprindelige Alien film i term af atmosfære. Fantastisk film. Er helt overvældet over hvor god den var. Visuelt vanvittigt betagende.

Så Avengers for en uge siden - den har jeg allerede glemt. Prometheus kommer til at sidde i mit sind i lang tid.

9/10 herfra.
Kan kun anbefales, men se den som en stand alone film og ikke med forventningen om at den skal kunne ses i forlængelse af Alien.
Gravatar

#248 Michael Andersen 12 år siden

SIR Ridley Scott (213) skrev:
Og blev endelig færdig på "mit take" af filmen:

Anmeldelse af Prometheus

Jeg har prøvet at hænge din anmeldelse op på opslagstavlen, men den kunne ikke være der, så jeg måtte nøjes med den nederste del af den ;)

Tak for de fine ord og for en hyggelig eftermiddag. Det gælder selvfølgelig også JannikAnden og Muldgraveren :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#249 Richard Burton 12 år siden

#248 Jeg sender den i Powerpoint format, så kan I vise den inden forestillingen på det store lærred ;)

Fornøjelsen var så absolut også på vores side. Det var en fremragende dag og kørslen værd. og vi takker meget for eksklusiv forestillingen. Det var luksus :) Vi håber meget at kunne gentage succesen med Hobbitten :)

En af mine venner har lige været forbi Imperial. Samme opfattelse af filmen, men meget skuffet over 3D kvaliteten. Han tager den senere på ugen i Park Bio, som også har Dolby 3D. Ufattelig en forskel. Jeg har set min sidste 3D film i de store biografer i København!
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#250 Maroti 12 år siden

TAK!!
Jeg gider ikke skrive en lang anmeldelse.. Jeg så filmen i onsdags, og har det på PRÆCIS samme måde som dig!
Er kæmpe fan af de 2 første film i Alien serien, og Prometheus var lige noget for mig!
Måske har jeg en svaghed for Sci-fi, men syntes også den fortjener 9/10.

Jeg burde bare tage ind og se den igen, så hurtigt som muligt.

Skriv ny kommentar: