Paul Verhoevens “Sidste udkald” er en af den slags grandiose, pompøse og ekstremt fornøjelige actionfilm, som simpelthen ikke produceres længere i vor tids mere strømlinede og politisk korrekte Hollywood. Filmens effekter er ikke just blevet bedre med alderen, men humoren og spændingsmomenterne holder stadig, i hvad der formentlig er Arnold Schwarzeneggers bedste film uden for “Terminator”-sagaen. Filmens alder har tydeligvis haft en effekt på kvaliteten af både udgivelsens billed- og lydside, men der er ingen tvivl om, at “Sidste udkald” aldrig før har set så godt ud i hjemmebiografen. Der følger dog intet ekstramateriale med, så udgivelsen henvender sig udelukkende til særdeles dedikerede fans.
#1 filmz-Is 17 år siden
#2 filmz-Kadann 17 år siden
#3 gi-jones 17 år siden
I øvrigt forstår jeg ikke anmelderens kommentar om at billede sjældent fremstår 3-dimensionelt. For mig lyder det som teknisk sludder. Er der en forklaring på det?
#4 filmz-Kadann 17 år siden
Mon ikke det er fordi at HD-drev koster min. 1500 kr. og softwaren koster 3-400 kr.? :)
#5 gi-jones 17 år siden
#6 lagoni 17 år siden
#7 The Insider 17 år siden
Kadann kom mig også lidt i forekøbet :-) Det koster naturligvis også en vis portion penge for et HD-drev og den nødvendige software, som endnu ikke er hverken udbredt eller billig.
Med hensyn til, at mine kommentarer om billedsidens manglende 3-dimensionelle look er noget sludder, må jeg erklære mig uenig. Ligesom størstedelen af internettets HD-anmeldere hæfter jeg mig ofte ved, at 1080p-materiale, når det præsenteres med optimal skarphed, kontrast mm., får et stærkt 3-dimensionelt look, især grundet den tydeligere afstand mellem alle objekterne. Hvis et billede ikke er synderlig skarpt, eller hvis kontrasten måske svinger eller farverne er lidt matte, så tilegner billedsiden et mere fladt (og dermed naturligvis 2-dimensionelt) look.
#6, true :-)
#8 gi-jones 17 år siden
I forhold til 3d-diskussionen synes jeg nu stadig det er et noget poppet udtryk, da en film jo i sagens natur er 2d. Jeg er med på at tale om dybden i billedet, kontrastforhold og så videre, men det er også de ord jeg ville bruge. Dog ikke noget der er værd at rive håret ud af hovedet på hinanden over :)
#9 El vez 17 år siden
#10 gi-jones 17 år siden