I det hele taget er “skygge” et tema, der gennemsyrer hele filmen. Fortidens skygger, efterretningstjenestens skjulte kamp mod en ukendt, ofte usynlig fjende, og helt overordnet en mørk film med kun få humoristiske indslag. James Bond får lov at lide både fysisk og psykisk, uden at det tager overhånd. Selv når filmen prøver nye ting af, mister den aldrig seriens særlige stemning og charme. Daniel Craig er også for alvor trådt ud af de skygger, som tidligere inkarnationer af agent 007 har kastet. Hans udgave er en tidssvarende version. En moderne mand, som kan vise følelser og have ligeværdige, kvindelige makkere, men som stadig kan fyre platte jokes af midt i en ildkamp. Alt sammen uden at tabe ansigt eller svigte den legendariske coolness, som nu har et halvt århundrede på bagen. Og man skal være et skarn, hvis den afsluttende scene ikke udløser en varm, nostalgisk følelse og høje forventninger til, hvad den 24. Bond-film vil bringe.

Se også: Filmz TV går til makronerne i EKSPLOSIV James Bond-hyldest!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#101 NightHawk 12 år siden

Doc Doom (61) skrev:
Forkert. Q er jo netop ikke et supergeni i forhold til Silva. Det fremgår, at Silva bevidst snyder dem til at åbne kortet over metroen, hvilket så udløser den virus, der åbner buret. Men hvorfor skulle han overhovedet vise et kort, der kunne få Bond til at følge ham? Vanvid!

Du har ret. Mit udsagn om Q var baseret på et forkert grundlag. Men som du selv kan se længere nede i mit indlæg i # 59, har jeg faktisk efterfølgende rettet i min opfattelse af selv samme forløb, som du kan se i spoilerboxen nedenunder :

Ok, denne kæde af forudsigelser er spiselig. Men derefter:

e) Skurken ved, at herefter vil MI6 - for at undersøge skurkens computer - linke den direkte ind i MI6's eget sikkerhedssystem, til trods for at de ved, at de står overfor verdens førende it-terrorist?

f) Herefter vil virussen sørge for at åbne glasburet.

Doc Doom ( #39)

Silva der som bekendt, qua hans fortid som agent, ved hvordan MI6 tænker og hvilke fremgangsmetoder de plejer at bruge forventer at de højst sandsynligt vil forsøge at hacke computeren for at finde ud af, hvad der hans store masterplan. Og ganske logisk er det da netop også lige hvad MI6 forsøger på, og voila har han taget fusen på dem og fået adgang til at crashe deres interne system og slippe fri. At den elektroniske lås på glasburet kortslutter så han kan flygte er blot en følgevirkning af virusens effektivitet. Husk på at det jo er verdens førende It-terrorist vi snakker om.

NightHawk ( #59)

Doc Doom (61) skrev:
Dine øvrige kommentarer, så responderer du på alle de småting, som jeg som nævnt bemærkede, da jeg først var gået bagover pga. den hoved-fejl, som du helt undlader at kommentere, selvom jeg synes jeg ret tydeligt skriver, at de øvrige ting netop blot var noget jeg hæftede mig ved udover hoved-plotfejlen (og hvilke småting ikke i sig selv ville kunne ødekægge filmen på nogen måde):

Tja, når nu du havde brugt tid på at lave en liste med 117 såkaldte fejl og mangler, som indgik i en samlet kritik af filmen, så mente jeg da at det var på sin plads, at du fik et svar på de ting, som du søgte en forklaring på. Nu betyder alle disse mange ting du har remset op så lige pludselig ikke noget for dig alligevel ang. det samlede indtryk af "Skyfall". Hvorfor pokker var det så så vigtigt for dig at fremhæve disse ting til at begynde med, hvis de i bund og grund var ligegyldige ?

Mht. "hoved-fejlen" i forbindelse med Silvas masterplan fik jeg indtrykket af, at du søgte en forklaring på hvordan alle de små dele i planen kunne falde i hak, og det var det jeg så redegjorde for i # 59. Men det du i stedet og helt præcist efterspørger mht. den såkaldte "hoved-fejl" i plottet var en årsag til/en tanke bag planen, der retfærdigører at Silvas mission er så kompleks udtænkt, og det vil jeg da gerne forsøge at give dig et bud på nedenunder i spoilerboxen.

Doc Doom (61) skrev:
Hvorfor fanden skulle Silva lægge hele den idiotiske begivenhedskæde ud, som jeg beskriver, i stedet for blot at møde op ved ministeriet på den dag der var møde? Komplet latterligt, og komplet meningsløst.

Jeg er godt klar over, hvorfor ingen herinde har svaret mig omkring dette inadækvate crap af et forløb: Der er intet svar. Det er bare et mega skod-streng i manus'et, og en alvorlig en. Og med fare for at fornærme nogen, hvis man ikke vil se det, så har man skyklapper på. Kan man ikke se det, så er man mere blind end Judy Dench.

Problemet her ligger i at du gerne vil have Silva til at agere på en rationel måde, hvor han udøver sine terrorhandlinger på den nemmeste og mest oplagte facon. Men hele formålet med den detaljerede og kringlede plan hænger sammen med personportrættet af Silva og hans syn på M, MI6 og den mand der nu har fået hans plads i rampelyset, James Bond. Silva er grundet fortidens nådeløse svigt fra M så gennemsyret af hævn, at han nyder at vise hvem der har magten ved at trække sine modstandere rundt i manegen, ligesom han også nyder at pine og plage dem fysisk såvel som psykisk, hvilket scenen på øen og forhøret i glasburet klart illustrerer.

Det er samtidig også en plan der gør ham i stand til at vurdere Bonds evner efter Bonds ufrivillige eksil, hvilket kun gør udforingen af ham sjovere for Silva grundet Bonds fysisk og mest af alt psykisk skrøbelige tilstand. Silva elsker den personlige duel imellem dem, fordi han her får muligheden for indirekte at ydmyge M gennem Bond ved at knække hendes nye favorit agent/søn, hvilket Silva jo tidligere var, inden han blev forkastet af M. Man kunne i den sammenhæng godt argumenter for at detaljen med kortet, som leder Bond på sporet af Silva efter hans flugtforsøg, (selv om det indrømmet kræver lidt god vilje fra seeren), er en bevidst handling fra Silva for at teste om Bond stadig er mand nok til at stoppe ham.

Så set i lyset af at Silvas plan afspejler portrættet af ham og Silvas indædte had til M og MI6, ja så køber jeg fuldt ud, at planen er udformet som et langt og omfattende puslespil, hvilket i øvrigt også passer fint ind i hele Bond universet og den måde som skurkene ofte har ageret på, hvor en film som "From Russia With Love" er et glimrende eksempel på dette. Her er det nemlig ikke bare nok for Blofeld og co. at slå Bond ihjel på den nemme facon. Nej Bond skal såmænd både udfordres, ydmyges, pines og plages, inden han bliver slået ihjel, hvilket de forsøger, men først efter en meget lang og omfattende hævnplan.

"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#102 NightHawk 12 år siden

Lige en rettelse til # 101.

Nu skrev jeg tidligere, at Silva ikke havde i tankerne, at Bond skulle kunne aflæse kortet, og det var derfor, at han ikke havde flere mænd med til attentatet. Men hvis detaljen med kortet skal give nogen mening, så passer det faktisk bedre med, at Silva helt bevist gav Bond muligheden for at følge ham som en del af hans udfordrende leg/duel mellem de to.

Jeg holder dog stadig fast i, at antallet af mænd som Silva havde til rådighede stemmer fint overens med at attentatet skulle vække så lidt opmærksomhed som muligt.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#103 Ericmase 12 år siden

Var helt tosset med scenen
hvor Sylvia bryder ind i ministeriet hvor alle går i panik mens M bare kigger med en særlig form for frygt imod ham. Jeg sad bare og tænkte "Holy shit!!". Hvor jeg dog elskede den scene!
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#104 Ispep 12 år siden

Regner med et gensyn i aften eller imorgen. Denne film har virkelig rumsteret i mit hoved, hvor der virkelig er meget at hente rent tematisk. Mendes har begået en af de mest begavede blockbusters.
Gravatar

#105 OxxY 12 år siden

Jeg vil da gerne lige give mit besyv med i forhold til nogle af film-valgene og DocDooms problemer med filmen.
I scenen hvor Silva flygter, og man får at vide hvor han er på vej hen, sad jeg også og tænkte "hrm, hvorfor alt det besvær hvis han bare ville likvidere M".

Men så gik det op for mig at det var jo ikke det der var pointen. Pointen var at han skulle vise M lige præcis hvad hun havde udsat ham for SAMTIDIG med at vise hende hvor grueligt hun tog fejl. M havde jo vurderet at Silva var færdig, og det var et rimeligt bytte at give hans liv væk for nogle bedre relationer med kina(? eller hva fan det nu var).
Hele Silvas cirkus er jo netop iscenesat for at udpensle for M at han stadig er den bedste agent, og han er resten af Mi6 totalt overlegen. M skal nedbrydes psykisk således hun erkænder sine fejl og når til det punkt hvor hun rent faktisk er villigt til at trykke på aftrækkeren således at hun dræber dem begge.

Og så tror jeg slet heller ikke det var Silvas plan at blive taget til fange, men han var smart nok til at have en escape-route hvis nu der gik noget galt, og derfor også grunden til det ikke er helt fantastisk udført (han åbner jo ALLE døre i bunkeren, han ved derfor ikke helt hvor han er holdt til fange, og derfor bliver Bond jo også klar over der er noget galt). Og det skal jo siges at det er Bond der løser koden til at åbne kortet. Virussen var jo blevet udløst ligegyldigt om de havde lykkedes i at få kortet frem eller ej. Det viser tydeligt at Silva er en mand der planlægger at noget kan gå galt, og ikke at han er har orkestreret det hele allá Joker. Det er også derfor hans planer om at nå M bliver fremskynnet, og måske virker lidt forhastet.

Jeg også syntes scenen ude på øen tydeligt viser at han forsøger at vende Bond til at se at M er et problem, fordi hvis han kan vende Bond mod M så vil hans planer om at nedbryde M virke endnu bedre.

Resten af problemerne syntes jeg Nighthawk dækker fint.

Gravatar

#106 OxxY 12 år siden

Ericmase (103) skrev:
Var helt tosset med scenen
hvor Sylvia bryder ind i ministeriet hvor alle går i panik mens M bare kigger med en særlig form for frygt imod ham. Jeg sad bare og tænkte "Holy shit!!". Hvor jeg dog elskede den scene!

Og lige præcis dette syntes jeg understøtter at Silva rent faktisk er meget tæt på at lykkedes med det han vil!
Gravatar

#107 doom WAD 12 år siden

OxxY (105) skrev:
Jeg vil da gerne lige give mit besyv med i forhold til nogle af film-valgene og DocDooms problemer med filmen.
I scenen hvor Silva flygter, og man får at vide hvor han er på vej hen, sad jeg også og tænkte "hrm, hvorfor alt det besvær hvis han bare ville likvidere M".

Men så gik det op for mig at det var jo ikke det der var pointen. Pointen var at han skulle vise M lige præcis hvad hun havde udsat ham for SAMTIDIG med at vise hende hvor grueligt hun tog fejl. M havde jo vurderet at Silva var færdig, og det var et rimeligt bytte at give hans liv væk for nogle bedre relationer med kina(? eller hva fan det nu var).
Hele Silvas cirkus er jo netop iscenesat for at udpensle for M at han stadig er den bedste agent, og han er resten af Mi6 totalt overlegen. M skal nedbrydes psykisk således hun erkænder sine fejl og når til det punkt hvor hun rent faktisk er villigt til at trykke på aftrækkeren således at hun dræber dem begge.

Og så tror jeg slet heller ikke det var Silvas plan at blive taget til fange, men han var smart nok til at have en escape-route hvis nu der gik noget galt, og derfor også grunden til det ikke er helt fantastisk udført (han åbner jo ALLE døre i bunkeren, han ved derfor ikke helt hvor han er holdt til fange, og derfor bliver Bond jo også klar over der er noget galt). Og det skal jo siges at det er Bond der løser koden til at åbne kortet. Virussen var jo blevet udløst ligegyldigt om de havde lykkedes i at få kortet frem eller ej. Det viser tydeligt at Silva er en mand der planlægger at noget kan gå galt, og ikke at han er har orkestreret det hele allá Joker. Det er også derfor hans planer om at nå M bliver fremskynnet, og måske virker lidt forhastet.

Det er faktisk et ganske fornuftigt resonement, må jeg tilstå, hvorfor jeg straks tildeler filmen en stjerne mere, idet jeg modtagelig overfor fornuft: ****/******

:-)
Gravatar

#108 NightHawk 12 år siden

# 107 -

Har du læst det jeg har skrevet i spoileren nederst i # 101, ang. motivet for Silvas plan ? Det er faktisk meget det samme som det Oxxy også er inde på.
Gravatar

#109 OxxY 12 år siden

Ingeniosus (49) skrev:
under startsekvensen, da Moneypenny fulgte efter toget. Hvorfor fanden beskød terroristen ikke hende? Der var utallige muligheder og hun var placeret lige til venstre for ham. Og hvordan kan hun køre i en jeep efter et tog, som forsvinder ind i en tunnel på fuld hammer og derefter kører hun udenom på vejen og får placeret sig i en position, hvorfra hun både kan stoppe, gøre sig klar og kontakte M via radio og derefter se toget komme ud af tunnelåbningen MEGET LANGT væk, skyde og så forsvinder toget ind i en anden tunnel, meget tæt på hende.

Mhs til hvordan Moneypenny kommer foran, så er det nu ikke så galt igen. Toget drejer rundt om et bjerg eller lign i en stor bue igennem tuneller, og måske enda op ad bakke. Det er ikke lige noget tog er skide gode til, og der er derfor ganske sandsyneligt at toget kører en stor omvej, hvor Moneypenny i sin landrover kan brage af en grusvej den korte vej og derfor komme foran rimelig nemt.
Hvis du endelig skal pege fingre af togscenen, så peg da for søren fingre af at der ikke er nogen der trækker i nødbremsen i passagerkupeen efter Bond har braget en gravko igennem taget. Eller hvorfor Bond ikke gør det så Moneypenny kan stoppe bilen og hjælpe til.
Gravatar

#110 Frederik 12 år siden

OxxY (106) skrev:
Og lige præcis dette syntes jeg understøtter at Silva rent faktisk er meget tæt på at lykkedes med det han vil!

Jep, hans mission
lykkedes jo faktisk til dels

Bonds mission var jo at holde M i live - og der fejlede ikke. Så til trods for at Silva døde, så fik han jo hvad han ville have.

Skriv ny kommentar: