I det hele taget er “skygge” et tema, der gennemsyrer hele filmen. Fortidens skygger, efterretningstjenestens skjulte kamp mod en ukendt, ofte usynlig fjende, og helt overordnet en mørk film med kun få humoristiske indslag. James Bond får lov at lide både fysisk og psykisk, uden at det tager overhånd. Selv når filmen prøver nye ting af, mister den aldrig seriens særlige stemning og charme. Daniel Craig er også for alvor trådt ud af de skygger, som tidligere inkarnationer af agent 007 har kastet. Hans udgave er en tidssvarende version. En moderne mand, som kan vise følelser og have ligeværdige, kvindelige makkere, men som stadig kan fyre platte jokes af midt i en ildkamp. Alt sammen uden at tabe ansigt eller svigte den legendariske coolness, som nu har et halvt århundrede på bagen. Og man skal være et skarn, hvis den afsluttende scene ikke udløser en varm, nostalgisk følelse og høje forventninger til, hvad den 24. Bond-film vil bringe.

Se også: Filmz TV går til makronerne i EKSPLOSIV James Bond-hyldest!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#111 Aggeri 12 år siden

Jeg overvejer sgu også kraftigt at tage et gensyn mere, jeg var også helt solgt! Absolut den bedste film jeg har set i år! Hvorimod jeg nogle gange kedede mig lidt under TDKR, så synes jeg Mendes har begået et mesterværk, og gud hvor var der mange flotte scener i!
Gravatar

#112 Ericmase 12 år siden

Arrrg! Jeg kiggede sgu forkert! Så han hedder altså
Silva
! -_-
The Movie Nerd is here...
Gravatar

#113 elwood 12 år siden

Var inde og se den i går aftes, fantastisk film, Og Thomas Newman bag roret med musikken ja så var jeg en glad mand 8-)

Åbningsscenen var hæsblæsende, men bare selve starten det første billede går også rent ind.

Scenen i Shanghai, som ja var så fantastisk flot udført, men skal den overanelyseres? jeg ser det blot som en visuel flot stemningsfuld scene, og ikke noget med at det skal afspejle noget med Bonds sindstilstand, eller hvad folk ellers skriver rundt omkring, jeg synes blot det var en utrolig flot scene, kom til og tænke lidt på Collateral og scenen i kontor bygninen om aften, selv om det er to vidt forskellige scener, og shilout fight bringer noget særligt til scenen her, og så med de små lysglimt af ansigtet når et våben affyres.

En af dem jeg var med inde og se den havde en ganske kommentar til næstsidste akt i filmen, nemlig at der gik rent Home Alone i den, dog med en del mere alvorlig udfald, end for de kære indbrudstyve 8-) men ja han har jo egentlig ret.

Men det var en fed måde og ændrer hele konceptet på synes jeg, og ja der var da også klapsalve da Aston Martinen blev afsløret hehe. (var det i øvrigt første gang i de nye film at det hel gamle James Bond nummer blev taget i brug eller, syens bare det lød som det hel gamle og ikke de de før har brugt.

Jarvier Bardem som skurk, well han klare det da så meget bedre end gutten fra QOS, og ja Le Chifre fra Casino Royale, selv om jeg stadigvæk syens MAds Mikkelsen gjorde det ganske godt.

Men hele baggrunden med Silva, og M var ganske intressant, og hvor var det befriende og ha en skurk der ikke tænkte på verdens herredømmet, hans dødscene ohh hvor ville jeg bare ha ønsket han ikke gik så langt efter Bond havde dræbt ham the old fasion way, det gik hen og blev lidt småkomisk, men det er en bagatel i en ellers ganske intressant skurk.

Så har vi Q og ja her kommer så den ting som der endnu ikke rigtig er nogle film der har formået og fremstille rigtig, og man blir blot nødt til og lade være og tænke over det, men ja Q var hel fin og introduktionen af ham og lille nik til den gamle Q flere steder var ganske munter, både det med Exsploding ballpen, samt det med at han er bange for at flyve.

Men men der hvor det uundgåligt blir underligt, og det gælder for alle film indtil nu, er når vi kommer til hacking scener, og det her med og decryptere noget, det blir bare værre jo mere de prøver på og forklare hvad som sker på skærmen, at Bond så ser noget som Q ikke gør, viser blot han er af den gamle skole der ikke behøver alt det her hacking evner. Det er en ting jeg har vænnet mig til og bare ignorer, men det er lige slemt hver gang det sker. Matrix Reloaded gjorde dog noget hen af det rigtige da Trinity bryder ind på det hersens Powerplant.

En anden ting filmen også skal ha er måden som den laver overgangene til næste scene, der er talrige eksempler aston martinen, regnen osv. generelt var der bare en visuel god opbygning, og jeg ha læst i interview med Mendes at rummet hvori Silva møder Bond det var bygget afstandsmæssigt ud fra at kunne passe med Silvas monolog han føre mens han går Bond i "møde"

Og slutningen hvor det hele næsten bringes tilbage til den gamle film serie, med Money penny, en mand som M, og stumtjeneren ja detvar som og være hjemme igen, så mangler vi blot Craig begynder og gå med hat 8-)


Tror klart jeg skal ind og se den igen, nu snakker folk også om introsangen og sekvensen, og selv om der er meget symbolik i den del sikkert, så sad jeg blot og tænkte... er der ikke en anden bond film hvor de har det her med faldende våben i starten ?

Men ja Efter den skrækkelige QOS så har Mendes og Co. rettet op på det hele, så lad os håbe vi kan holde kursen den her gang og ikke gå til bunds igen...
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#114 Ispep 12 år siden

#113

Filmen leger jo bevidst med lys og skygge, og det at træde ud af skyggerne og konfrontere sin fortid, for ligesom at genskabe sig selv og besejre ondskab. Silva er uovervindelig med hans teknologiske isenkram, og kun via "rejsen til fortiden" kan han bekæmpes, altså på Bonds præmisser. Derfor spiller "old fasion way" en afgørende rolle i filmen, hvis man følger ordentligt med. Om Shanghei scenen skal analyseres eller ej, er op til det enkelte. Den fungerer på overfladen som en lækker visuel scene, men farverne i filmen spiller en rolle, som for mig løfter filmen og giver den kant. Bemærk første gang da Bond dukker op.
Gravatar

#115 elwood 12 år siden

#114

Jeg siger ikke Old Fachion way er negativt, det virker lidt som det er det du antyder jeg mener, jeg mener blot hans dødscene fra og være en alvorlig ting blir lidt komisk, fordi han ja i mangel af bedre ord er så lang tid om at dø, okay hans forkalring med Cyanid fortæller at han ikke er hel normal, men når man ser filmen, så synes jeg blot det med kniven endte med og fremstå lidt komisk, da han tog lang tid om at dø.

Derfor spiller "old fasion way" en afgørende rolle i filmen, hvis man følger ordentligt med.

Gir jeg antydning af jeg ikke følger med nogen steder, synes jeg forstod filmen ganske fint, self. spiller farcverne en rolle som de altid gør, andet eksempel er scenen ombord på Lystyacht'en hvor alle på nær Bond så vidt jeg husker er klædt i sort, eller rettere han er den eneste i hvidt, altså godheden.

Self. "leges" der bevist med tingene men må gå udfra Roger Deakins og de andre har tænkt nøje over hvordan, hver enkelt scene skal vises visuelt.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#116 Ispep 12 år siden

#115

Tror jeg misforstod lidt din tekst og måde at skrive på, så :D
Gravatar

#117 elwood 12 år siden

Hehe ok så 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#118 BN 12 år siden

Fremragende film!

5/6 el. 8-9/10
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#119 Hr. Nielsen 12 år siden

Beware of *spoilers*: (Jeg har forsøgt at dække dem, men hvis nogen mener der skal flere, må de lige advare:)

Er Skyfall en perfekt film og/eller en film uden fejl? Sikkert ikke, få er. Kan man overtolke en film og dens betydning og det man ligger i den, så man lukker af for kritikken. Eller måske modsat se sig sur på en film og overtolke dens fejl og mangler af en eller anden grund? Med garanti. Måske har man endda en skjult dagsorden, måske endda ubevidst, fordi en film man selv elsker højere eller tillægger mere betydning, får en kritik, som man irriteres over, selv om man måske inderst inde ved den er berettiget, men blot ikke kan eller vil erkende det. Måske.....Måske, men jeg ser i Skyfall en tæt på tematisk perfekt film. Jeg må dog sige, at jeg kun har set den en gang (indtil videre).

James Bond og filmens fremragende, skræmmende og klamme skurk Silva, er de ikke at se som en person. Er Silva ikke et billede på Bond's forpinte og forvredne sjæl, hans indimellem 'twisted' ego og er filmens (kraftige) homoseksuelle antydninger måske slet ikke et homoseksuelt tema, men mere et billede på en side af Bond og hans narcissistiske træk og selvglæde. Det falder også godt i tråd med, at Bond blot træder ind i badet til Sévérine, som en selvfølge,
mens han blot har en upassende kommentar til hendes død.
Men Bond har også en menneskelig side, den side som driver ham til at forsøge at gøre det rette.
Både Bond og skurk drives som i en symbiose af M, eller Mor. En kvinde som de begge elsker, fordi hun er det nærmeste de kommer familie, men samtidig hader for det hun har gjort imod dem eller gjort dem til. Den ene side af personen vil af med hende og selv gå til i forsøget, den anden ikke. Men de har begge brug for at løsrive sig, men ikke uden at imponere mor først i forsøget.


Silva som skurk vil på overfladen sprede skræk og terror, men tematisk og psykologisk vil han mere imponere M(or). 'Se hvor stor og dygtig en dreng jeg er blevet og se hvad jeg kan' og hans handlinger er ikke at tolke som logiske og rationelle. De er drevet af de samme dæmoner som Bond kæmper med og er at se som Bond's indre kamp. De skal ses som et uligevægtigt menneskes irrationelle handlinger. 'M(or) skal ikke bare dø, hun skal se mig først!'.

Derfor kan Silva også ret præcist forudsige hvert et træk som MI6 og Bond til tage,
da han tages til fange.
Udover folk indenfor secret service og hans egent virke i selvsamme, så ved han hvad Bond vil gøre og hvordan. Indirekte er det Bond selv,
der udløser den kæde af reaktioner og alt lykkes. Næsten.
Silva som Bond's indre dæmon, forlader sig nemlig på teknologi og systemer og har ikke regnet den menneskelige faktor med (Bond så f.eks. ikke mennesket Mallory, men kun bureaukraten).
Derfor vil det heller intet nytte at Bond gør det mest logiske og åbenlyse og lader M(or) beskytte af en hær af agenter, teknologi og lignende
, som Silva med stor sandsynlighed også vil kunne regne ud og forudse.

Kun ved at søge sin menneskelighed, gå imod det lærte,
søge tilbage i tiden og altså indad og stå ansigt til ansigt med sine indre dæmoner fra fortiden,
har Bond en chance for at besejre skurken og på samme tid
løsrive sig, blive genfødt som et menneske, der kan leve med sig selv. Derfor er turen tilbage til barndomshjemmet og klimaks også at se som en metafor. Turen ned under isen er genfødsel, søen er som livmoderen.


Slutningen antyder også dette smukt, hvor vi gamle Bond fans både kan glæde os over, at instruktør Sam Mendes fornemt fører serien tilbage til sit udgangspunkt (
det gamle kontor
), hvor han bringer mennesket i centrum og ikke teknologiske dingenoter, men også
antyder at Bond erkender og vedkender sig sin fortid
og derfor kan vokse og kontrollere dæmonen. Nu er han klar til et rigtigt Bond eventyr. Så lad os håbe vi får det!

Skyfall er uden tvivl den mest tematiske og komplekse Bond-film til dato. Om det er den bedste, er jo en smagssag, men man kommer ikke uden om, at det er den mest subtilt og intelligent gennemarbejdet actionfilm i serien. Det er tvetydigt, faktisk konstant igennem filmen og byder på flere lag, som man kan søge ned i, hvis man lyster. Man kan heldigvis også bare se den som et forrygende godt actioneventyr. Sjældent at film fungerer så fornemt på begge planer, som denne her gør og balancerer begge dele som fantastisk. Bond er muligvis 50 år som filmserie, men har aldrig været mere relevant end nu. Det er dæleme klasse!!!!

Om man er enig eller uenig med mig i mine ord må man selv om. Måske synes man det er oplagt, måske synes man det er noget banalt lort jeg skriver. Det må man helt selv om. Jeg lover og agter heller ikke, at gentage mig selv i 400-500 indlæg for at forsvare dette og konstant påstå, hvis man mener jeg overtolker, at vedkommende blot ikke har fattet filmen. Jeg kan lige så vel tage fejl og andres mening kan være både mere rigtig og sand. Så derfor har jeg ingen intentioner om at føre en længere debat om det skrevne. Ikke dermed sagt, at jeg ikke har tænkt mig at respondere, for som alle andre, så elsker jeg at diskutere film. Men jeg ser helst at det bliver i en positiv ånd, hvor der ikke kastes med mudder, uanset ens tilgang til filmen.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#120 Ispep 12 år siden

Gennemført anmeldelse, Thomas. Du kommer stærkt omkring filmens kvaliteter, og jeg er squ tilfældigvis enig. Flere ting havde vi talt lidt om på forhånd, altså efter filmen, men du har også gemt lidt til denne pragtfulde analyse :0 Filmen fungerer nemlig på flere planer, og Mendes fortsætter bare de gode takter.

Skriv ny kommentar: