I det hele taget er “skygge” et tema, der gennemsyrer hele filmen. Fortidens skygger, efterretningstjenestens skjulte kamp mod en ukendt, ofte usynlig fjende, og helt overordnet en mørk film med kun få humoristiske indslag. James Bond får lov at lide både fysisk og psykisk, uden at det tager overhånd. Selv når filmen prøver nye ting af, mister den aldrig seriens særlige stemning og charme. Daniel Craig er også for alvor trådt ud af de skygger, som tidligere inkarnationer af agent 007 har kastet. Hans udgave er en tidssvarende version. En moderne mand, som kan vise følelser og have ligeværdige, kvindelige makkere, men som stadig kan fyre platte jokes af midt i en ildkamp. Alt sammen uden at tabe ansigt eller svigte den legendariske coolness, som nu har et halvt århundrede på bagen. Og man skal være et skarn, hvis den afsluttende scene ikke udløser en varm, nostalgisk følelse og høje forventninger til, hvad den 24. Bond-film vil bringe.
Se også: Filmz TV går til makronerne i EKSPLOSIV James Bond-hyldest!
#71 MMB 12 år siden
Giver du virkelig TDKR 4/6? Så du kan bedre lide den end TDK?
#72 Richard Burton 12 år siden
http://filmz.dk/forum/anmeldelser/dark-knight-rise...
Jeg kan lide dem for forskellige "ting".
#73 Ispep 12 år siden
Tja.. Det håbede jeg også på, men det blev det altså ikke, men den er et sted på top 10 over årets film. Hvad angår blockbusters/action/sci fi, eller hvad I kalder det, så vil jeg nok sige:
1. Skyfall (tæt på topkarakter, som jeg sjældent giver, men her føler jeg alt går flot op i den højere enhed)
2. TDKR 5/6
3. MI4 5/6
4 Avengers 4/6 (vandt lidt ved gensyn)
5. Looper 3/6 (skuffende, men ikke uden kvaliteter)
6. Bourne Legacy 3/6 (stor skuffelse, og jeg er egentlig tættere på 2 end 4)
7. Prometheus 3/6 (kæmpe skuffelse, også ved gensyn - tættere på 2 end 4)
Så er der flere jeg ikke har set, som SpiderMan. Af de mindre actionfilm, så er The Raid god.
#74 MMB 12 år siden
I see! :) Jeg var også på 7/10 ved første syn, men så lavede jeg den gigantiske fejl at se den igen, da jeg skulle slå noget tid ihjel. Jeg kedede mig desværre bragt. :( Når man kender plottet, så holder den bare ikke.
#75 BN 12 år siden
Begrebet "at være med på legen" er det generelt særdeles fornuftigt at anvende, når det gælder eskapistiske, eventyrlige actionfilm som James Bond, Batman og Indiana Jones.
At tage de over-analyserende briller på (dem hvor sandsynlighed og virkelighed er en ufejlbarlig facitliste) er i mine øjne usigeligt dumt og en besynderlig ting at gøre i den her sammenhæng. Der er jo trods alt bare tale om gode historier og/eller moderne eventyr, hvor man i sagens natur må sluge de præmisser, den slags altid indeholder.
#76 BN 12 år siden
Skyfall - spørg mig igen på tirsdag
TDKR - 6/6 (årets hidtil bedste film, ihvertfald frem til december ... hehe)
MI4 - 5/6
Avengers - har jeg ikke set
Looper - har jeg ikke set
Bourne Legacy - har jeg ikke set og min interesse er igen dalet
Prometheus - 3/6 (skal gense den, før jeg er helt sikker på karakteren)
#77 Batsy 12 år siden
I see what you did there!
#78 Ispep 12 år siden
Nemlig. For mig er der dog en forskel på om præmisserne fungerer eller ej. Ikke målt i sandsynlighed og virkelighed, men om jeg køber det jeg får serveret eller ej. Nogen kan bare få usandsynlighederne til at fungere bedre end andre, fordi filmene er bedre opbygget og underbygget.
#79 BN 12 år siden
Fixed.
#80 Richard Burton 12 år siden
Det mener jeg nu i høj grad kommer an på instruktørens egen vision med historien. Hvis man qua historiens præmisser indstiller sig på at forfalde til en "mere" realistisk eksekvering, så kan man "ikke blot" påkalde sig eventyr og fabler, når man ryger ind i diverse bloobers, som faktualitets eller kontinuitetsfejl, plothuller eller lignende. Det er lettere at sluge i en film som Batman Begins, men sværere i opfølgere, som insisterer på, at udspille sig på et plan gennemsyret af mere realisme.
Jeg mener ikke Skyfall er mere eller "mindre realistisk" end de to forgængere, eftersom den stadig blander traditionelle elementer fra franchisen, men den fremstiller Bond som værende mere menneske og den forholder sig til en mere realistisk portrættering af de kvaler, han går igennem fysisk som psykisk.
Derudover kan jeg stadig ikke blot se gennem fingre med så stor en eksekveringsfejl, som den indledende togsekvens, som må være funderet i et stort crack party :)