I det hele taget er “skygge” et tema, der gennemsyrer hele filmen. Fortidens skygger, efterretningstjenestens skjulte kamp mod en ukendt, ofte usynlig fjende, og helt overordnet en mørk film med kun få humoristiske indslag. James Bond får lov at lide både fysisk og psykisk, uden at det tager overhånd. Selv når filmen prøver nye ting af, mister den aldrig seriens særlige stemning og charme. Daniel Craig er også for alvor trådt ud af de skygger, som tidligere inkarnationer af agent 007 har kastet. Hans udgave er en tidssvarende version. En moderne mand, som kan vise følelser og have ligeværdige, kvindelige makkere, men som stadig kan fyre platte jokes af midt i en ildkamp. Alt sammen uden at tabe ansigt eller svigte den legendariske coolness, som nu har et halvt århundrede på bagen. Og man skal være et skarn, hvis den afsluttende scene ikke udløser en varm, nostalgisk følelse og høje forventninger til, hvad den 24. Bond-film vil bringe.
Se også: Filmz TV går til makronerne i EKSPLOSIV James Bond-hyldest!
#81 Ispep 12 år siden
Troede aldrig jeg skulle sige det, men du kan squ næsten springe den over, så skuffende er den :D Derudover, så er dens lunkne anmeldelser bare spot on.
#82 Ispep 12 år siden
Den kan umuligt overgå årets bedste crack-party som Scott var inviteret til :D
#83 The Insider 12 år siden
#84 MMB 12 år siden
BN?
#85 The Insider 12 år siden
#86 MMB 12 år siden
Det var jo også bare gas, hr. Bond. ;) Nap du bare nogle nuggets og spil så The Walking Dead.
#87 The Insider 12 år siden
#88 MMB 12 år siden
#89 BN 12 år siden
Jeg er ude af stand til at udtale mig om konkrete ting fra 'Skyfall' - det kan jeg først på tirsdag. Så meget kan jeg dog sige, at det der for mig gør Craigs første to Bond-film så gode, ikke er noget med større realisme og sandsynlighed, sådan rent plotmæssigt. Nej, det er det derimod nøjagtigt det, som du selv siger: "den fremstiller Bond som værende mere menneske og den forholder sig til en mere realistisk portrættering af de kvaler, han går igennem fysisk som psykisk." Well said!
Hvad angår 'The Dark Knight' og 'The Dark Knight Rises', så mener jeg ikke, at disse to film tilstræber større realisme eller en mere realistisk eksekvering end 'Batman Begins'. F.eks. minder startscenen til 'The Dark Knight' måske nok stilistisk om 'Heat' (som er en relativt realistisk beretning) - men tonen (der anslås med dialogen og den absurde, sorte humor) er en ganske anden end i 'Heat'. Det er indpakningen, d.v.s. miljøet og stemningen der er tilsat et stærkt realistisk "feel" - ikke handlingen eller plottet. ... Det er ligesom med Bourne-trilogien, hvor man også har givet en fantastisk og i bund og grund urealistisk historie om en uovervindelig helt en realistisk indpakning. Denne indpakning gør - i de her nævnte tilfælde - bare fortællingen stærkere og fjerner visse typiske elementer, som forefindes i (eksempelvis) de gamle Bond-film: den ironiske distance, følelsen af uvirkelighed/eventyr, fornemmelsen af en kunstig eller konstrueret verden/kulisser, det karikerede skuespil med deraf følgende karikerede figurer eller personer ... m.m.)
#90 BN 12 år siden
Hvad nu? Forsøger du at bruge mig som skræmmemiddel? ... "Nå, du er nok enig med BN, hvaaaaa'? Det er ikke så godt!"