Star Wars er Star Wars, og uanset hvor mange kræfter George Lucas bruger på at maltraktere den oprindelige, klassiske trilogi, kan han ikke fravriste den dens titel som alle tiders største filmeventyr. Det er ærgerligt, at de oprindelige biografudgaver af filmene ikke medfølger (og de bliver næppe nogensinde udgivet i HD), men udgivelsen kompenserer for det minus med et væld af fremragende dokumentarer og slettede scener, som fans formentlig kan bruge ugevis på at nærstudere. Nå ja, de tre prequels medfølger også, og selvom de ikke når de gamle film til sokkeholderne, så er de ikke helt uden meritter. En mangelfuld, men uundværlig udgivelse.

Se også: Filmz TV ser stjerner – “Star Wars” anmeldes på Blu-ray!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 Patriarch 13 år siden

LukasAgerskov (59) skrev:

Tror ikke at Anakin og Padmé's forhold ville blive ligeså pladderromantisk med de instruktører :O

Jeg tror godt vi kunne regne med at se hvordan et lyssværd også kan bruges.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#62 BN 13 år siden

Babo84 (47) skrev:
BN

Ja ja, men to-tre år er heller ikke for lidt til en film. Clint kom jo med to gode film på et år ;) tidsfaktor er ikke altsigende.

Nej, selvfølgelig er to-tre år ikke for lidt til en film! To-tre år er f.eks. hvad Lucas brugte på at lave hver af de tre prequels.

Du misforstår min pointe. For det første har jeg aldrig nogensinde sagt, at tidsfaktoren er altsigende. For det andet taler jeg (på foranledning af HonoDelLoces indlæg) om sandsynligheden for at alle 6 film i en serie kan være gode og fortjene topkarakterer. Og eftersom de 6 seks Star Wars er lavet i løbet af en periode på næsten 30 år, er det ikke så underligt, at nogle - bl.a. jeg selv - oplever sagaen som 6 perfekt gennemtænkte og gennemarbejdede og dermed fuldt ud tilfredsstillende film.

Til sammenligning er der i løbet af 46 år (fra 1962 til 2008) udkommet 22 James Bond-film. Hvis der nu kun var blevet lavet mellem 6 og 10 film i denne periode, kunne det da også sagtens være, at jeg og andre havde givet topkarakterer til alle disse. (Som tingene nu engang er gået, er der 5 James Bond-film jeg giver topkarakterer.)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#63 BN 13 år siden

Patriarch (55) skrev:
Nogle af de ting der irriterer mig ved de gamle er når der vises total mangel på smag/dømmekraft. Jeg nævner i flæng:
- Anakin er også C3POs far?!?

Og?

Patriarch (55) skrev:
- R2D2 er Anakins personlige robot... *suk*

Og?

Patriarch (55) skrev:
- Sidious mister al værdighed i 3'eren og virker som en senil gammel heks til tider - en mandlig version af den (bevidst karikeret) heks i Drag me to Hell.

Så du har ikke forstået pointen? Altså at Sidious får afløb for mindst 20 års tilbageholdt, indestængt had og raseri rettet mod Jedi-ridderne? Hans replik "Power! Unlimited power!" er da ellers ret så sigende.

Patriarch (55) skrev:
- Dyr der prutter - hø hø

Og den gamle trilogi er i sin oprindelige form naturligvis klinisk renset for platte, fjollede jokes ... høhø ... hmm ...

Patriarch (55) skrev:
- Boba Fett og hans far *suk* skal fremhæves

Huh?

Patriarch (55) skrev:
- Luke får hugget hånden af... derfor SKAL Anakin også have hugget hånden af - fedt ikke?
osv osv...

Øhhhhhh??? ... Lad mig lige minde dig om følgende facts fra den gamle trilogi, nærmere bestemt episode 5 og 6:

Luke får hånden hugget af i episode 5, men i episode 6 opdager han, at hans egen fader allerede HAR mistet sin rigtige hånd og således har haft en kunstig hånd i lang tid før hans søn også fik det. Men det mener du altså, at Anakins historie i de tre prequels skal ignorere??
Gravatar

#64 Slettet Bruger [2164196818] 13 år siden

Disse evige diskussioner om Star Wars, får mig lidt til at tænke på "The Chewbacca Defense". :D
Gravatar

#65 filmkorn.dk 13 år siden

Star Wars A New Hope var da vist en af de første film i Dobly Surround med 6 kanals lyd.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#66 Patriarch 13 år siden

BN (63) skrev:
Patriarch (55) skrev:
Nogle af de ting der irriterer mig ved de gamle er når der vises total mangel på smag/dømmekraft. Jeg nævner i flæng:
- Anakin er også C3POs far?!?

Og?

Og? Ja det udfordrer min suspension of disbelief og er TOTALT unødvendigt. Der er ingen gode grunde. Kun et ønske om at bringe en gammel karakter ind i filmen. Det er i sig selv ikke nødvendigt, men at det så oven i købet skal være Darth Vader der har lavet C3PO - Ja, så bliver det sgu for fantastisk.

Det samme gør sig gældende for R2D2. Hvorfor er det tvingende nødvendigt at give R2 så meget screentime og så som Anakins personlige robot? Det forekommer dig ikke en kende åndsvagt og mangel på dømmekraft at Anakin er så tæt være forbundet til lige de to robotter? Bare anelse søgt? (retorisk spørgsmål).

Patriarch (55) skrev:
- Sidious mister al værdighed i 3'eren og virker som en senil gammel heks til tider - en mandlig version af den (bevidst karikeret) heks i Drag me to Hell.

Så du har ikke forstået pointen? Altså at Sidious får afløb for mindst 20 års tilbageholdt, indestængt had og raseri rettet mod Jedi-ridderne? Hans replik "Power! Unlimited power!" er da ellers ret så sigende.

Jeg forstår det, men jeg finder det ikke smagfuldt eksekveret. Han bliver en karikatur.

Patriarch (55) skrev:
- Dyr der prutter - hø hø

Og den gamle trilogi er i sin oprindelige form naturligvis klinisk renset for platte, fjollede jokes ... høhø ... hmm ...

De andre har også plat humor. Dog ikke i lige så stort omfang eller igen - så smagløst og lavt. Pruttehumor – really?

Patriarch (55) skrev:
- Boba Fett og hans far *suk* skal fremhæves

Huh?

Igen. Bevares, Boba er en FED karakte. Men hvorfor skal han involveres i prequel filmene, og hvorfor er det lige netop HANS far der skal danne basis for klonhæren. Fordi Lucas ikke kan beherske lysten til at binde filmene sammen på vilkårlig vis. Det er ikke en god nok grund.

Patriarch (55) skrev:
- Luke får hugget hånden af... derfor SKAL Anakin også have hugget hånden af - fedt ikke?
osv osv...

Øhhhhhh??? ... Lad mig lige minde dig om følgende facts fra den gamle trilogi, nærmere bestemt episode 5 og 6:

Luke får hånden hugget af i episode 5, men i episode 6 opdager han, at hans egen fader allerede HAR mistet sin rigtige hånd og således har haft en kunstig hånd i lang tid før hans søn også fik det. Men det mener du altså, at Anakins historie i de tre prequels skal ignorere??

Så den eneste måde Anakin kunne miste sin hånd på var ved at få den hugget af af en mørk Jedi (i en kamp så i øvrigt på mange andre måde skal spejle kampen i Empire Strikes Back)? Please. Vi behøvede ikke engang specifikt at se hvordan han mistede sin hånd. Kampen med Obi Wan og et lavabad er tilstrækkeligt.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#67 The Insider 13 år siden

#65, Star Wars A New Hope var da vist en af de første film i Dobly Surround med 6 kanals lyd.

Nej, ikke helt. Den officielle term er Dolby Stereo, selvom filmen i virkeligheden gjorde brug af fire kanaler.

http://www.informit.com/articles/article.aspx?p=33...
War. War never changes.
Gravatar

#68 filmkorn.dk 13 år siden

Ahh, ok.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#69 BN 13 år siden

Patriarch (66) skrev:
Ja det udfordrer min suspension of disbelief og er TOTALT unødvendigt. Der er ingen gode grunde. Kun et ønske om at bringe en gammel karakter ind i filmen. Det er i sig selv ikke nødvendigt, men at det så oven i købet skal være Darth Vader der har lavet C3PO - Ja, så bliver det sgu for fantastisk.

Det samme gør sig gældende for R2D2. Hvorfor er det tvingende nødvendigt at give R2 så meget screentime og så som Anakins personlige robot? Det forekommer dig ikke en kende åndsvagt og mangel på dømmekraft at Anakin er så tæt være forbundet til lige de to robotter? Bare anelse søgt? (retorisk spørgsmål).

I starten af episode 4 befinder C3-PO (og R2-D2) sig ombord på prinsesse Leias rumskib. Hvad laver de dér? De kender hinanden og følges ad, og R2-D2 bruges af Leia til at overbringe en vigtig besked til Obi-Wan. Hvordan er R2-D2 og C3-PO endt hos denne del af Skywalker-familien? ... Kunne det tænkes, at de (næsten) altid har tilhørt familien? Jeps ... voilá, dér har du den gode grund. Leias adoptivfader, senator Organa, giver i episode 3 ordre til, at C3-PO's hukommelse skal slettes, og han beholder åbenbart både C3-PO og R2-D2. Selvom det ikke siges udtrykkeligt i episode 3, fremgår det jo af starten på episode 4, hvor hans adoptivdatter har robotterne.

Så nej, det forekommer mig ikke spor søgt, men fuldstændig naturligt.

Patriarch (66) skrev:

Jeg forstår det, men jeg finder det ikke smagfuldt eksekveret. Han bliver en karikatur.

Han er da i den grad også en tegneserieagtig karikatur i episode 6, med sin foroverbøjede kropsholdning, sit onde smil og sine røde, stikkende øjne, samt den over-modulerede stemmeføring. Med hensyn til det sidste, så tag blot hans replik: "Oh, I'm afraid the deflector shield will be quite operational when your friends arrive." Det er jo nærmest Snehvide-heksen om igen, hvis man altså insisterer på sådanne sammenligninger. ... Der er absolut intet ved hans fysiske fremtoning eller adfærd der gør ham mindre "hekse-agtig" end i episode 3.

Patriarch (66) skrev:
Boba er en FED karakte. Men hvorfor skal han involveres i prequel filmene, og hvorfor er det lige netop HANS far der skal danne basis for klonhæren. Fordi Lucas ikke kan beherske lysten til at binde filmene sammen på vilkårlig vis. Det er ikke en god nok grund.

Det er en særdeles god grund, for det forklarer, hvorfor Vader tilgodeser Boba i episode 5, hvor Vader ellers render fra alle andre aftaler eller laver disse aftaler om. Men Boba har han et anderledes respektfuldt forhold til. At Boba har leveret basismateriale til klonhæren, vil jo betyde, at Vader og kejseren står i en slags gæld til Fett-familien.

Patriarch (66) skrev:
Så den eneste måde Anakin kunne miste sin hånd på var ved at få den hugget af af en mørk Jedi (i en kamp så i øvrigt på mange andre måde skal spejle kampen i Empire Strikes Back)? Please.

"På mange andre måder"??? Udover den temmelig overfladiske lighed m.h.t. med hånden, så kan jeg ikke se nogensomhelst lighed mellem Obi-Wan/Anakin vs. Count Dooku-kampen og Luke vs. Vader-kampen. Så nej, førstnævnte skal ikke spejle sidstnævnte. Luke vs. Vader-scenen handler om en frygtelig afsløring og munder ud i en scene, hvor Vader forsøger at lokke eller friste Luke til at slutte sig til ham. Obi-Wan/Anakin vs. Count Dooku er bare en kamp mellem nogle fjender

Patriarch (66) skrev:
Vi behøvede ikke engang specifikt at se hvordan han mistede sin hånd.

Nå? Så ville der da opstå et gevaldigt kontinuitetsproblem, hvis vi det ene øjeblik så Anakin med sin rigtige hånd og i det næste så ham med en kunstig hånd.
Gravatar

#70 Twister 13 år siden

The Insider (54) skrev:
Yirh, få Paul Greengrass, Darren Aronofsky og David Fincher til at reboote prequel-trilogien, når Lucas en dag har stillet træskoene - det vil jo på ingen måde blive tilladt inden da.

Paul Greengrass?! NEJ TAK! Hans stil passer for mig, på ingen måde ind i et stprslået fantasy/sci-fi eventyr. Jeg vil faktisk gerne kunne se og dvæle ved de mange flotte landskaber og rumskibe, det ønske kan Greengrass overhovedet ikke indfri med hans shaky-cam stil.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang

Skriv ny kommentar: