Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#151 wiseguy 16 år siden
Jeg var bange for at blive skuffet over TDK pga. al hypen og de flotte anmeldelser. Jeg var også ved at få en grim smag i munden over de uendelige lovprisninger af afdøde Heth Ledger!
Men damn!! Ledger er vitterlig fænomenal som Jokeren. Hvis jeg kun måtte fremhæve en positiv ting ved TDK, ville det helt klart være ham!! Han sætter i den grad Nicholson til vægs og placerer sig solidt et sted i min top 10 over de mest gennemførte film skurke.
Som helhed var jeg ganske godt underholdt, men jeg blev desværre aldrig revet rigtig med af filmens karakterer.
Men klart en underholdende film, som jeg vil glæde mig til et gensyn med på BD
5/6
#152 McPeter 16 år siden
#153 BN 16 år siden
#154 filmkorn.dk 16 år siden
#149 Hun slutter jo netop med at skrive '...som ven.' Så den holder.
#155 evermind 16 år siden
Spoiler?
#156 Andcasso 16 år siden
#157 filmz-smedt-meister 16 år siden
Heath Leagers Præstion var noget som simplethen ikke kunne samlignes med andre.
Christian Bale gjorde det skam også fantastisk som sidste gang med de konflikter han skulle op i mod.
Det her er absolut en af årets film so far og en af de bedste jeg nogensinde har set.
6/6
Why so Serious.. HAAHAHAHAHAAAAAAAHHHAAAAAAAAA
#158 elwood 16 år siden
Men jeg lagde mærke til noget, jeg ved ikke hvor meget folkene bag har tænkt over det, men hvis man ser traileren til TDK den første reel trailer til filmen
Når så scenen
Var det meningen at man sku tro Gordon var død på det tidspunkt? fordi hvis det var så var traileren ikke al for snedigt skruet sammen efter min mening, fordi traileren er det som sælger filmen for folk der ikke kender til filmen, og man må næsten gå ud fra de har set den
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#159 Benway 16 år siden
#160 filmz-Scarface 16 år siden
Ledger fortjener virkelig at blive hædret med en Oscar for sin mindblowing præstation. Jeg synes også, filmen er en værdig kandidat til Best Picture-nominering.
6/6