Rollebesætningen er af den type, drømme er gjort af. Lige fra Maggie Gyllenhaal som en mærkbar forbedring fra Katie Holmes som Bruces barndomsveninde Rachel Dawes til Gary Oldman som James Gordon leverer de alle præstationer, der løfter filmen over ikke bare de fleste superheltefilm men generelt de fleste film. Men lige meget hvad så kommer vi ikke udenom Heath Ledgers Joker, som langt overstiger noget, vi har set før. På overfladen lader Ledger publikum fornemme en eller anden form for indre logik, men samtidig nægtes vi indsigt i karakteren, og hans vanvid fremstår derfor det mere skræmmende. Som en nihilistisk naturkraft forbliver mennesket bag uhyrets sminke ukendt, og det samme gør hans motiver. Moral eksisterer ikke, og tilbage bliver kun hans bestialske gerninger. Og det er sgu skræmmende.
Som tegneseriefilmatisering er “The Dark Knight” en monumental præstation. Effektjageriet, som plagede forgængeren, er nedtonet i en sådan grad, at det hele glider ned uden at aflede fra Nolans egentlige ærinde med filmen. “The Dark Knight” placerer sig nemlig som en pragtfuld fortælling om menneskelige ambitioner og de valg, de driver os til. Filmen er muligvis ikke perfekt, men den er heller aldrig kedelig. Billederne er altid betagende, fortælletempoet effektivt og lydsiden anderledes foruroligende. Resultatet er solid blockbuster-underholdning, der stikker langt dybere, end vi er vant til i denne type ofte bøvede actiondrøn.
Læs mere om Batman i Moviola: Den mørke ridders mange ansigter
#341 filmz-Erlingur666 16 år siden
1 miami vice
2 3 10 to yuma
3 beowulf
4 bourne 2
5 bourne 3
6 daredevil
7 shoot em up
spor bare har jeg en darlig film smag. En god smag eller en rietig god en.
SIG JERES ÆRLIGE MENNING.
#342 icetea 16 år siden
Jeg ville godt kunne undvære: Miami Vice, 3:10 to Yuma og Beowolf.
Så din smag er ½-god :P
#343 McPeter 16 år siden
#344 filmz-Bruce 16 år siden
#345 filmz-Erlingur666 16 år siden
#346 filmz-Bruce 16 år siden
Det er ligesom at træne med en basketball. Jo flere bolde du skyder forbi, jo lettere bliver det at ramme kurven :) Det gælder desværre ikke for instruktører :)
#347 Bohemian 16 år siden
#348 JannikAnd 16 år siden
#349 ks 16 år siden
Anyway, igår fik jeg endelig mulighed for at opleve hypen med mine egne øjne, og muligheden for at se om filmen overhovedet er så god, som mange gerne vil have den til at være. Det skal siges, at jeg har befundet mig i USA det sidste stykke tid, og her har The Dark Knight stortset været diskuteret i fjernsynet døgnet rundt, så hypen er virkelig HELT oppe at ringe. Jeg mistænker også amerikanerne for at være skyld i den absurde IMDB placering, som jeg nu selv kan konstatere, at filmen på ingen måde kan leve op til. God film? Jovist. Bedste film nogensinde? Absolut ikke!
Samtidig må jeg også lige hurtigt brokke mig over den amerikanske biograf jeg var kommet ind i, naturligvis (måske ikke det klogeste) klædt i shorts og t-shirts. Jeg husker ikke hvornår jeg sidst har savnet den lokale Biocity så meget, som da jeg sad der i en sal, der var airconditioned ned til 15 grader. 2½ times kulde-gåsehud er bestemt ikke optimalt, når man forsøger at følge med i filmen.
Nå, men angående filmen generelt, så er jeg stadig meget glad for den indgangsvinkel Christopher Nolan tager med filmen. Den rå, semi-realistiske og meget dystre stil er sømmet ramt på hovedet, perfekt. Dette er på alle måder en af de mest kompetente film indenfor sin genre, i en af de mest kompetente serier til dato. Samtidig synes jeg dog stadig, at The Dark Knight - meget lig Batman Begins - har nogle ærgelige faldgrupper, der meget tydeligt udstiller, hvad Nolan er god til, og hvad han er knap så god til.
Nolan er bedst som historiefortæller, og det kommer specielt til udtryk når filmen sætter sit hektiske tempo en smule ned, og i stedet dvæler lidt ved karakterne, historien og baggrunden. Jeg foretrækker egentlig, nu, Batman Begins, hvor jeg synes der var givet mere plads for Nolan til at fortælle historien. Den første halvdel af Batman Begins er stadig noget af det bedste, jeg nogensinde har set i denne type film. En ting gør dog denne film lidt mere mindeværdig, Heath Ledger. Han har naturligvis været diskuteret til døde allerede, så jeg vil blot tilslutte mig koret. Sikke en fantastisk, psykotisk, rablende sindsyg - men alligevel ret menneskelig, på en meget grotesk måde - rolle. Hvorvidt han kan vinde en oscar skal jeg ikke kunne sige, da vi vel ikke rigtig har set konkurrenterne endnu. Men det er i hvert fald en rolle, der helt sikkert vil blive bragt op igen og igen, efterhånden som vi nærmer os "oscartiden".
Værst er Nolan dog, når han skal iscenesætte de store aktionsekvenser. Her synes jeg ofte, at han - udover en tendens til i denne film at have alt for mange - gør dem for lange, for ensformige og for rodede. Filmen kunne have været langt mere intens, og knap så lang, hvis disse actionsekvenser var skåret en smule ned. Dette gjorde dig også gældende for Batman Begins, som jeg egentlig syntes næsten faldt helt fra hinanden i slutningen.
Derudover brød jeg mig ikke så meget om filmens tendens til at moralisere alt, og meget af denne morale blev virkelig understreget med FED, fremfor at lade publikum drage deres egne moralske konklusioner på baggrund af filmen.
I sidste ende, så var jeg meget underholdt filmen igennem. Det var en fremragende blockbuster, men heller ikke så meget mere. Den hektiske action fik desværre næsten fuldstændig begravet en ellers meget fin historie, alene i kraft af sin kvantitet - og egentlig overhovedet ikke sin kvalitet. Jeg må faktisk indrømme, at jeg kedede mig lidt i de sidste actionscener, for da vi nåede dertil, var det hele simpelthen så meget repetition og så forudsigeligt, at man dårligt behøvede følge med på skærmen.
7/10 herfra. Jeg er spændt på næste film.
Til næste gang: Mere historie, mindre højlydt action - gør hvad du er bedst til, Nolan.
#350 filmz-Bruce 16 år siden