“There Will Be Blood” er betagende filmet med adskillige blændende sekvenser. Dens visuelle skønhed understøttes glimrende med Radiohead-guitaristen Johnny Greenwoods ukonventionelle og bemærkelsesværdige musik, der supplerer perfekt til den foruroligende stemning.

Filmen kulminerer i en slutning, der utvivlsomt vil dele vandene. Går den for langt og over i det rene overspil? Måske – den ligger i hvert fald lige på grænsen til det. Sker der her en udvikling, der er et urealistisk postulat? Næppe, for det forudsætter, at realisme har været filmens mål fra starten, hvilket ikke er tilfældet. Hvis man træder et skridt tilbage og betragter helheden, bliver det tydeligere, at filmen ender præcis, hvor den hele tiden har været på vej hen og uundgåeligt må ende. At se “There Will Be Blood” er som at se en trafikulykke udspille sig, som man ikke kan berøre eller forhindre. Man ved, det må og skal ende galt, men man kan ikke af al vold og magt tvinge sig selv til at kigge væk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 filmz-Bruce 15 år siden

#70 Godt take :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#72 BN 15 år siden

#70 - Michael Andersen:

Fint og velformuleret indlæg. Og jeg kan sagtens følge dig i dine argumenter. Jeg er blot ikke enig, når det gælder musikken fra 'There Will Be Blood'.

God underlægningsmusik kan også gå imod billederne, for at tage opmærksomheden væk fra hvad vi ser og over på noget andet. Når musikken er så distinkt og overdreven, som den er her, så har instruktøren ikke kun godkendt musikken men også overlagt brugt den til at forstyrre og fjerne tilskuerens opmærksomhed fra de smukke billeder og ind i den excentriske Plainviews hoved.

At gå imod billedsiden er en teknik og "There Will Be Blood" er nok det vildeste eksempel, jeg kender, men også det mest gennemførte.

Dette er i sig selv en god idé. Effekten med vha. musikken at fjerne tilskuerens opmærksomhed fra billederne og understrege enten det groteske ved en situation eller det afsporede ved en persons handlinger eller sind, kendes også fra slutningen af David Lynch's film 'Blue Velvet', hvor den romantiske sang 'Love Letters' danner over-lægningsmusik til, ja, fylder hele lydbilledet i scenen
hvor Kyle MacLachlan finder Dennis Hopper's to seneste dødsofre.
... Men i 'There Will Be Blood' bruges det så meget og så længe, at det for mig bliver trættende og mister sin effekt.

Det er ikke fordi jeg i en scene som den, hvor mændene rider gennem det smukke landskab, havde ønsket mig en idyllisk, optimistisk underlægningsmusik, for det ville jo ikke passe til den dystre historie. Nej, bare en mere neutral, rolig musik á la den, som der trods alt også er noget af frem til Daniel Plainview's første møde med Eli Sunday.

Det er faktisk kun det allersidste stykke musik i filmen (noget klassisk og blødere musik), som bryder denne ekstremitet af musik

Her husker du så forkert. Scenen lige EFTER at Daniel Plainview har indviet olieborings-tårnet med alle byens indbyggere som tilskuere, har også et klassisk, blødere stykke musik som underlægningsmusik - og her er det så min EGEN hukommelse måske svigter mig, men jeg mener, der helt konkret er tale om det samme stykke musik, som du selv henviser til, og som starter lige efter filmens slutreplik. .... Ihvertfald var musikken disse to steder en kærkommen afveksling, og hvis der havde været en sådan afveksling flere steder, ville den larmende, disharmoniske musik have virket meget bedre og mere effektivt, når den kom i de scener, hvor den passer ind.

Stanley Kubrick var også god til at gå imod billederne med sine musikvalg: Ligeti og Pendereckis musik, som er i samme forstyrrende og disharmoniske stil med den i "There Will Be Blood", er også på overspil flere steder i "The Shining". Selv når der ikke sker noget kan musikken finde på at buldre og brage i direkte kontrast.

Jeg har nu altid syntes, at underlægningsmusikken i Kubrick's forskellige film passede perfekt til billedsiden. I 'The Shining' bruges György Ligeti's dystre, disharmoniske musik til at introducere bjergene og hotellet som et uhyggeligt sted, ligesom hans musik i '2001: A Space Odyssey' blev brugt til at fremhæve mystikken og det overnaturlige, muligvis farlige ved monolitten og den overjordiske sfære eller dimension, Dave Bowman rejser ind i tilsidst. .... Der er efter min mening slet ikke samme overforbrug af disharmonisk musik i nogen af disse to film som der er i 'There Will Be Blood', hvor den disharmoniske musik i flere tilfælde fortsætter over i rolige scener, selvom der ikke er et nærbillede af Daniel Plainview, og han heller ikke gør noget usympatisk, ligesom han der heller ikke sker noget af betydning, endsige gøres noget ondt eller ubehageligt.

Andre eksempler er:
Ennio Morricone bruger et kirkeorgel i sit score til "Mission to Mars". Det er også tydelig over-lægningsmusik, som først virker malplaceret i en science fiction-film, men som passer godt sammen med filmens tema om spiritualitet.

Den film har jeg ikke set, men det lyder jo lidt som den geniale måde, han brugte kirkeorgelet på i 'For a Few More Dollars'. Men her passede kirkeorgelet til de vilde kameravinkler og nærbilleder, som Sergio Leone altid brugte i sine tre film med Eastwood og i 'Once Upon a Time in the West'. Både billedsiden og situationen var dramatisk, og derfor var kirkeorgelet det også. ... I 'There Will Be Blood' kan billedsiden i visse scener slet ikke leve op til musikken.

Har du set reklamerne for "Gears of War"-spillene? De benytter sig af samme teknik med at bruge "malplaceret" musik, i dette tilfælde sange, til at skabe en anden effekt end typiske mere passende sange ville gøre.

"Gear of War"

"Gear of War 2"

Læs min kommentar længere oppe vedrørende 'Blue Velvet'. ;-)

Iøvrigt en fantastisk version af det gamle Tears For Fears-nummer!

......................

Nå, men min konklusion er, at jeg synes, at den disharmoniske musik i 'There Will Be Blood' fungerede perfekt få steder, men var overdreven og for langvarig endnu flere steder, ja, i enkelte tilfælde endda direkte malplaceret. Musikken havde ingen grund til at forstyrre eller helt tage over så mange steder.

P.S. Har i øvrigt glemt i min anmeldelse at nævne, at jeg er ret vild med restaurant-scenen, hvor Daniel Plainview sidder sammen ved et bord, hvorpå de lidt større "kanoner", der har villet opkøbe Plainview's virksomhed, kommer ind. Daniel Day-Lewis er fænomenal i hele den scene!

http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#73 BN 15 år siden

#72:

Nå, der mangler lige ordene "med sin søn" i mit P.S. ... Ellers lyder det rimelig skizofrent! ;-)
Gravatar

#74 Michael Andersen 15 år siden

Her husker du så forkert. Scenen lige EFTER at Daniel Plainview har indviet olieborings-tårnet med alle byens indbyggere som tilskuere, har også et klassisk, blødere stykke musik som underlægningsmusik

Fair nok. Det er også ved at være et stykke tid siden har jeg set filmen ;)

Jeg har nu altid syntes, at underlægningsmusikken i Kubrick's forskellige film passede perfekt til billedsiden.

Det er jeg ikke enig i. Musikken fungerer perfekt, men jeg vil ikke sige at musikken typisk passer til billederne. Jeg synes det er mere reglen end undtagelsen næsten, for han brugte tit musikken til enten at overdrive, twiste, distancere, ironisere (etc.) en scene; Et par eksempler ud af mange: hovedpersonen i "A Clockwork Orange" der synger "Singing in the Rain" imens han og vennerne banker og voldtager. "We'll Meet Again" i "Dr. Strangelove" der spiller imens
jorden går under.
Den uskyldige "Mickey Mouse Club"-sang i krigsfilmen "Full Metal Jacket". Alex North blev sågar fyret fra "2001", fordi hans komponerede musik til filmen var for passende til billederne og derved for traditionelt til filmen. Hos Alex Norths billedunderstøttende musik manglede Kubrick den kontrasteffekt, som en Wienerwaltz gav det ydre rum.

De eksempler, du nævner, vil jeg også mene er ovre i den vilde ende. Altså overscoret eller fordrejet så det ikke "passer" til billederne, men alligevel giver menig fordi får de giver scenerne et helt andet indhold end hvad man umiddelbart ser på billederne.

Hotellet ser ikke særligt uhyggeligt ud, musikken giver uhyggen. Monolitten er også ufarlig, men musikken giver scenen et "hvad sker der lige her?"-element som går imod billederne af en "død" tingest.

Det er akkurat sådan musikken bliver brugt i "There Will Be Blood". Det er naturligvis bare endnu vildere - det er vi enige om. I slutningsscenen i brønden sker der f.eks. ikke en disse i lang tid selvom den ildevarslende musik har kørt hårdt på i flere minutter. At det bliver for meget for dig, er jeg helt med på, men jeg synes den utraditionelle ide med at bruge kontrastmusik er det samme som hos Kubrick. Udover kvantiteten er der ikke forskel.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#75 Michael Andersen 15 år siden

MÆH der kom lige et får med i sætningen: Altså overscoret eller fordrejet så det ikke "passer" til billederne, men alligevel giver menig fordi får de giver scenerne et helt andet indhold end hvad man umiddelbart ser på billederne.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#76 Highland Park 15 år siden

Der dukkede også en menig op i sætningen. Jeg håber ikke, at han er der for at aflive fåret... :(

Men fine indlæg Michael! Jeg har endnu ikke set filmen, så jeg kan desværre ikke deltage i diskussionen, men jeg er spændt på, hvordan det vil virke på mig. :)

Kadann, hvis du læser dette, hvad synes du så om brugen af musik i filmen? I hører jo til de få, der ikke vælter bagover af begejstring over resultatet.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#77 Patriarch 15 år siden

I øvrigt mener jeg ikke musikken er synthesizer men blot strygere der spiller atonal, fordelt udover mange toner og som bruger stygernes mulighed for "picthbend". Jeg er ikke 100% men sådan husker jeg det - ikke at det ændre ved din opfattelse af musikken.

Jeg ligger et sted midt i mellem. Jeg synes musikken fungerer og jeg kan godt lide den slags dristige tiltag hvor man tør noget nyt.

Dog tror jeg at min oplevelse af filmen havde været mere positiv hvis musikken i højere grad var mere "klassisk" filmmusik. Jeg tror min emotionelle forbindelse til personerne og historien ville have været forstærket. Man kunne sagtens have bevaret noget af det atonale - men det havde ikke skadet med noget tematisk ind over til f.eks. fader-søn relationen. Filmen er ret old-school lavet, og en old-school score ala f.eks. Godfather ville have været mere episk.

Som en lille side info kan jeg nævne at musikken blev komponeret før det meste af filmen. Så det er ret "on the money" hvis man føler musik og billeder lever hver deres liv.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#78 BN 15 år siden

#77:

Gode betragtninger, som mestendels er enig i. (Om det er rigtige strygere eller synthesizer dér i starten, ved jeg dog ikke.)
Gravatar

#79 Patriarch 15 år siden

Gode betragtninger, som mestendels er enig i. (Om det er rigtige strygere eller synthesizer dér i starten, ved jeg dog ikke.)

Tak :)

Så kan vi begrænse kampen til én tråd af gange. :D
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#80 BN 15 år siden

jeps, nemlig DENNE tråd. ;-)

Skriv ny kommentar: