På trods af en heftig og ret modig (om end en smule blasfemisk) beslutning om at lue ud i mutantensemblet efter devisen: out with the old, in with the new, så er filmen for rodet, for tam i sine portrætter og for stiv i sit skuespil. Det gælder også blandt solide gengangere som Ian McKellen, Patrick Stewart og Hugh Jackman. Effekterne er dog stadig spektakulære, og enkelte af kampene rammer samme opfindsomhed som i forgængerne. “X-Men: The Last Stand” er altså ikke nogen dårlig film, men set i lyset af de to forrige, er den på ingen måder X-ceptionel.
Skriv ny kommentar:
#201 Patriarch 18 år siden
#202 dolphinfriendly 18 år siden
Og nej...kvalitet er ikke nødvendigvis lig med hvor meget en blockbuster film kan indtjene. Hvis du ser på klassiske blockbusters som "Pearl Harbour", "Independece Day" ect, er det ikke ligefrem gode film. Det handler ofte om hvad der har lavest abstraktionsniveau, størst fællesnævner, at den er genrebevidst og at det kommer fra Hollywood. Det er et produkt. Jeg tør vædde min gamle hat på at den nye Lynch film ikke bliver en blockbuster, selvom han er den måske mest anerkendte amerikanske instruktør og filmen sikkert bliver rost til skyerne. "Da Venci Code" er et fremragende eksempel på et tynd film der generelt er blevet svinet af anmelderne, men stadig sælger pga. en god markedsføring.
Iøvrigt er det jo ikke sort og hvidt med alting, så mht indtjening af film er der også andre elementer at tage i betragning, som den trussel tv-mediet altid har været overfor biograffilmen, for serierne er også blevet bedre. Desuden ender overeksponering af en vis genre ofte med mangel på interesse, hvilket snart bør komme med tegneseriefilmen - selvom den efterhåden har konstitueret sig selv som stærk genreform i sig selv.
Nu findes der jo god og dårlig mediedækning, mht Tom Cruise er det gået lidt i hat og briller. Men med den påstand giver du mig jo ret - for det er mediedækningen af Tom Cruise der har ødelagt indtjeningen af filmen ergo har medierne trods god markedsføring, været medvirket til at den er druknet i dårlig omtale pga Cruise og har indtjent mindre end forventet...men det er jo en god instruktør, så bør det jo ikke være noget problem med indtjeningen - eller hvad er det du mener?
#203 blahblah 18 år siden
Men umiddelbart synes jeg mange af de klagepunkter jeg har hørt er mere manuskriptrelaterede, og ikke så meget instruktør-
#204 filmz-DonDiegoDeLaVega 18 år siden
IMDB's top grossing movies (non-us
Vil du påstå at ovenstående film på listen er en omgang bras? - jeg syntes ellers jeg finder et bredt udbud af film, mange af dem med kant og dybde, og ikke en omgang mainstream-junk der henvender sig til folk med den laveste fællesnævner (og ID4 er da en fed film IMO, så der blir vi nok ikke enige ;-) )
Du kan bare ikke sammenligne de to brancher, I musik brancen er det de store pladeselskaber der i høj grad presser radiostationerne til at spille de store navne. Her kan et album snildt blive slagtet af anmelderne, rost til skyerne af anmelderne - ikke blive anmeldt - men alligevel spillet, på grund af den massive markedsføring der er på musikken.
Ydermere så ved jeg ikke om du evt. har hørt om den massive kritik der har været af MTV for også at være under stæk indflydelse af de store pladeselskabers enorme pengepunge?
Det der derimod er sket på det sidste (udover som du også selv skriver, truslen fra hjemmebiffen) er, at filmpublikummet er begyndt at forholde sig mere kritisk til de film som udkommer i øjeblikket. På godt og ondt.
- Og det er netop her, at mit argument med Mr. Cruise's dårlige eksponering er kommet ind i billedet. Kan folk ikke lide manden, ja så går det ud over salgstallene. Kan folk ikke lide instruktøren - ja så er salgstallene nok ikke så gode som de kunne have været. - Kald det medieopmærksomhed - eller kald det "en kritisk holdning" - den er i hvertfald blevet stærkere hos den almene biografbesøger.
..og dertil skal det selvfølgelig være sagt at markedsføring da bestemt er et stærkt parameter til at afsætte sin film med ;-) - bare ikke så godt som det engang har været - og bemærk mht. emnet at vi snakker ikke åbningsweekend only, men long-term indtjening her...
#205 filmz-yoshimura 18 år siden
Jovist, dialogen er mere corny end i de to første (minder lidt om George Lucas' instruktion), karakterudviklingen er ikke så dyb og udtalt som tidligere (men nu er vi jo også blevet præsenteret for de fleste af karaktererne i forvejen, og formålet i denne film synes da også at være et andet), og så er der måske blevet presset for meget handling og for store ambitioner ned på for lidt spilletid, men ud over det følte jeg mig da godt underholdt.
Karakterernes særegenheder er bevaret, og selv om vi måske ser for lidt til, hvad f.eks. Colossus og Iceman kan præstere, så ser vi jo masser af det, vi gerne vil se: Wolverine der strimler folk, og Jean Grey/Phoenix der får folk og fæ til at gå i opløsning. Og så er det da genialt hittet på at caste "Frasier" som The Beast, ikke?
Bevares, det er da ikke filmhistoriens mest originale værk, men 4/6 sal den da have fra min hånd. Og den skal da også hjem på hylden, hvor den forhåbentlig vil få selskab af et Wolverine Spin-off (Weapon X?)
#206 dolphinfriendly 18 år siden
Vil du påstå at ovenstående film på listen er en omgang bras? - jeg syntes ellers jeg finder et bredt udbud af film, mange af dem med kant og dybde, og ikke en omgang mainstream-junk der henvender sig til folk med den laveste fællesnævner (og ID4 er da en fed film IMO, så der blir vi nok ikke enige ;-) )
Mht. ID4 - det tror jeg du har helt ret i, nu du synes den er fed hehe!
Nu skal jeg ud og afleverer et par eksamensopgaver på KUA, men du skal lige have dette svar med på vejen: Jo, mange af dem synes jeg faktisk er et arveste lort, jeg skal nok tælle de film senere jeg mener er mesterværker på den liste :) - og de der umiddelbart er filmatiseringer som LOTR og Potter eller Star Wars opfølgerne vil jeg dog ikke nødvendigvis medregne, da de er 100% blockbusters næsten ligemeget hvad. Men til vil jeg vende tilbage til måske i morgen, nu skal jeg op og ha' et par øl ovenpå en hård nat med eksamensskrivning - skål! :)
#207 filmz-theassociate 18 år siden
Så kan I tygge lidt på den:)
#208 filmz-Kadann 18 år siden
Du kan jo ikke sammenligne anmelderens mening med et gennemsnit af brugermeningerne, da du jo sammenligner én persons mening mod et gennemsnit af små 100 menneskers meninger her på filmz.
Alle kan jo ikke være enige om sådan en film og at skære det ned til at man bare er modstander af Ratner, virker lidt fjollet på mig, selvom jeg selv er overvejende positiv overfor filmen.
Dog er jeg ikke i tvivl om at filmen havde været bedre, hvis Singer havde fået lov til at følge trilogien til dørs. Ikke at X-Men og X2 er mesterværker, men indenfor genren er det noget af det bedste der er lavet, efter min mening og umiddelbart kunne jeg forestille mig at visse fejl kunne være undgået, da han jo er den erfarne instruktør mht. mutanterne.
#209 thomas040 18 år siden
fordi den startede superheltebølgen... efter den film, så folk at superheltefilm også kan have hjerte og mening, samtidig med at det er sjovt... som så nu har medført en lavine, der stadig ruller....
xmen startede det.. efter at batman & robin aflivede det 5 år forinden
#210 thomas040 18 år siden