Susanne Bier blev med “Hævnen” natten til mandag den kun tredje dansker, der igennem tiderne har vundet Oscar for bedste ikke-engelsksprogede film. De tidligere vindere var Bille Augusts “Pelle erobreren” og Gabriel Axels “Babettes gæstebud”.
Derudover blev “Kongens store tale” – ikke helt uventet – aftenes store vinder i flere af de øvrige store kategorier – årets film, bedste instruktør (Tom Hooper), bedste manuskript og bedste mandlige skuespiller (Colin Firth).
Oscaren for bedste kvindelige skuespiller gik til Natalie Portman for “Black Swan”, mens bedste kvindelige birolleskuespiller blev Melissa Leo for “The Fighter”.
Christian Bale fik prisen for bedste mandlige birolleskuespiller for “The Fighter”, og bedste animationsfilm blev “Toy Story 3”.
“Inception” modtog fire priser – for bedste cinematografi, lydmix, lydredigering og visuelle effekter.
Se også: Benways Blog: Oscaruddelingen 2011 – disse film bør vinde.
#101 elwood 13 år siden
Don't care I still love him 8-)
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#102 Highland Park 13 år siden
#103 Michael Andersen 13 år siden
#104 Slettet Bruger [3995369552] 13 år siden
Men det lykkedes, selv om jeg dog fik spoilet Reznors Oscar for musikken. Dette gjorde dog også at jeg troede lidt mere på TSN, eller dette vil sige at det var nærmest et håb.
Den røde løber: Ja for mig betyder den meget. Det er ikke for at høre hvilket mærke de går i (selv om Tim Gunn ellers gør sit for at dreje det hen på det). Men det er her stemningen bliver sat og vi bliver præsenteret for mange af de nominerede. Hvilket humør er de i ? Hvem ankommer i det hele taget ? Kommer der nogle sjove kommentarer ?
Nå ja og et af de vigtige spørgsmål. Hvem er årets babe ?
Jeg synes at der blev startet godt ud med Mila Kunis. Hun er jo naturlig smuk, men hendes kjolevalg var også rigtig pæn og farver passer godt til hendes huds glød. Og i selve sjovet var hun også en af de bedste oscar uddelere sammen med Justin. Der var noget naturligt over deres kemi.
Og så var der også Jennifer Lawrence som så havde valgt en skrigrød farve. Jeg brød mig ikke så meget om stoffet.
Nå men ellers så var den røde løber ikke så farverig som tidligere. Der var lige Downey Jr. som gav lidt liv til det hele, men ellers var der ikke en person som stjal opmærksomheden. Jack Nicholson er jo stoppet med at komme og Clooney ja han gider nok ikke, eller også er han fanget et sted i Afrika med et af sine projekter. Men jeg savnede ham nu. Her er der en som kan sætte kulør på det hele.
Showet: Selve produktionen af showet synes jeg var rigtig godt sammensat. Åbningsmontagen med først præsentationen af de nominerede film og så sketchen med Franco og Hathaway i Inception style, synes jeg nu var en fornem måde at introducere det hele på. Jeg kunne også godt lide deres hyldest til Oscar historien ved f.eks. allerede i starten at fortælle om kinematografiens historie og betydning og deres præsentation af musikken. Til gengæld synes jeg ikke præstationerne af sangene var noget ekstraordinært, men det skyldes måske at det slet ikke er min smag, i hvert fald ikke når det står for sig selv.
Jeg synes også at æresoscaren skal tilbage til selve showet. Det er en af de ting som allerbedst formår at binde Oscarens historie sammen. Det nye med det gamle.
Og nu kom jeg til at glemme en ting, som også skulle være nævnt ved selve den røde løber. Jeg er glad for at de i år er gået væk fra at invitere alle mulige teen stjerner. Her tænker jeg på High School musical castet, alle de der Twilight unger, og der er vist også nogle Hannah Montana stykker (men hun er jo alligevel skæv hele tiden). Dem der i det mindste var der og her tænker jeg ikke mindst på dem der skulle præsentere vinderne, var respekterede folk inderfor branchen og mange af dem tidligere Oscar vindere eller nogle fra det forgangne år som har med i kritikerroste film. Tak for at det kommer til at handle lidt
mere om filmene.
Angående præsentationerne så var Kirk Douglas sgu sjov. Han fik det til at ligne som om det ikke var indøvet, selv om det jo selvfølgelig er det. Og var jeg den eneste der tænkte, at man nok skulle passe på med at gå for langt frem på scenen, når mikrofon skyder frem ?
Nå ja Mila og Justin var sgu et yndigt par. Jeg kunne heller ikke lade være med at bemærke at alt den ros som Fincher fik fra sine kollegaer, så ud til at rage ham en papand. Han så ud til at være i inception tilstand.
Vinderne og de knap så heldige: Jeg havde naturligvis håbet på, at Fincher ville have vundet, men hans tid skal nok komme. Måske allerede til næste år. Overraskelser var der ikke mange af, ja nærmest ingen. Der var de tætte opløb ved Art Direction og kostumer hvor det kunne være gået begge veje. Skuespilskategorierne gik også som forventet. Det er også her man kan forvente de bedste taler, simpelthen fordi det er personer som i højere grad er vant til at stå i spotlightet. Både Colin Firths og Natalie Portmans var rigtig gode taler. Jovist snublede Portman over nogle ord her og der, men jeg vil langt hellere se på sådan en tale hvor man kan mærke at følelserne kommer indefra. Mange af de andre taler er et rent manuskript de læser op fra.
Jeg syntes i øvrigt også at lægge mærke til, og jeg tror ikke der er noget om det, at Jeff Bridges var mest betaget af Natalie Portman under sin introduktion, altså set ud fra et fagligt synspunkt. Måden han sagde navnet på.
Og så tænkte jeg også (det er noget af det jeg gør meget i) at da Spielberg præsenterede bedste film, at han meget vel kunne stå i den modsatte rolle til næste år.
Det er også det jeg allerede nu ser frem til, hvilke film kan blive næste års Oscar film. Eller i det hele taget bare hvilke film er der at se frem til.
#105 Therien 13 år siden
Sådan har mange kunstnere jo arbejdet siden renæssancen.. Jeg er stadig ikke i stand til at se problemet.. Det er jo ikke sådan at han hyre instruktøre til at lave film til hans eller hans deciples musik, det er omvendt.. Så hvis der er nogen der overhovedet fortjener at få bare lidt mudder kastet på sig er det vel instruktøren eller producerne yes? Igen, det er ikke Hans Zimmers skyld at der er stor efterspørgsel på hans musik.. Ja han dominere en anelse, og det er jeg da heller ikke 100% tilfreds med, da forandring som sagt fryder.. Men hvis det skal laves om, må de andre "store" komponister jo bare komme ind i kampen.. Syntes der går længere og længere imellem de ordentlige værker..
#106 Highland Park 13 år siden
http://kusc.podbean.com/category/jim-svejda-interv...
#107 Michael Andersen 13 år siden
Jeg har heller ingen problemer med ideen, kun med de magre resultater. At være filmkomponist er et ensomt job, så at lave en fællesskab af komponister er helt fin. Zimmer har fået en velfortjent magt i Hollywood og vil bruge den til at hjælpe andre komponister ind i branchen. En smuk ide faktisk, så det har jeg det også helt fint med.
Problemet er at kvaliteten på størstedelen af klonerne er for ringe. Ikke i ørerne på de tonedøve producere, men når musikken i mange store Hollywood-film kommer fra dem og lyder som 3. rangs versioner af Zimmer eller bare ufattelige sjælløse, så står jeg af. Oprindeligt blev de brugt til at hjælpe Zimmer på forskellige projekter, men nu bliver de alle opgraderet til filmkomponister. Fedt nok, hvis der kom flere komponister med egne stemmer ud af ideen, men der produceres godt nok mange døgnfluer for hver John Powell der udklækkes.
Jeg er enig i at instruktørerne og producerne også har meget af skylden. Zimmer spiller bare spillet, I know. Han giver dem, hvad de beder om og Hollywood elsker ham for det. Det gør jeg ikke. Men jeg siger tak for Zimmer og Powell, da deres musik har personlighed (selvfølgelig ikke altid, men grundlæggende) og det en kvalitet som jeg sætter højt, men samlebåndskomponister skal sparkes ad helvede til.
#106 Tak for link :)
#108 elwood 13 år siden
Thomas Newmans score til Wll-E faldt jeg da også pladask for ligeså med FInding Nemo, jeg ser ikke noget samlebånds arbejde i dem, og det hænder at hvis der er et score jeg ikke har hørt fra ham f.eks. så kan jeg tit høre det er ham fordi han også har sit egen stil, ved ikke præcis hvad den kaldes, men jeg har gang på gang ku høre at hmm det der ku godt lyde som en Thomas Newman Komposition.
Og John Powell kan jeg også rigtig godt li, for at det ikke skal ligne et angrib, hans meget Michael Bay'sk score til startscenen af Bolt fik også store smil frem, fordi det er så tydeligt at det bare skal virke som den hel store sommer blockbuster movie i starten af filmen. For ikke om tale om de to sidste Bourne film, selv om det ikke er nogen jeg høre så tit out of context så at sige.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#109 Michael Andersen 13 år siden
#110 mr gaijin 13 år siden
Trent Reznor sagde under Q&A efter sin oscar, at Hans Zimmer var glad for Reznors succes med "The Social Network", da måske åbnede øjnene op for producere i Hollywood til at prøve nye veje med scores.
Nu er det jo ikke ligefrem noget nyt, at musikere som Reznor laver filmmusik. I mine ører minder musikbrugen i "Social Network" en hel del om [url= Brothers' score til "Fight Club"[/url]. Som jeg også var ret vild med i sin tid. Men det er forholdsvist nyt, at en score af den type vinder en oscar.
Der var selvfølgelig Rahmanns score til "Slumdog Millionaire", som også satte beats på og dansede lidt moderne uden et orkester, men der en gigantisk forskel i både stil og kvalitet.