Susanne Bier blev med “Hævnen” natten til mandag den kun tredje dansker, der igennem tiderne har vundet Oscar for bedste ikke-engelsksprogede film. De tidligere vindere var Bille Augusts “Pelle erobreren” og Gabriel Axels “Babettes gæstebud”.

Derudover blev “Kongens store tale” – ikke helt uventet – aftenes store vinder i flere af de øvrige store kategorier – årets film, bedste instruktør (Tom Hooper), bedste manuskript og bedste mandlige skuespiller (Colin Firth).

Oscaren for bedste kvindelige skuespiller gik til Natalie Portman for “Black Swan”, mens bedste kvindelige birolleskuespiller blev Melissa Leo for “The Fighter”.

Christian Bale fik prisen for bedste mandlige birolleskuespiller for “The Fighter”, og bedste animationsfilm blev “Toy Story 3”.

Inception” modtog fire priser – for bedste cinematografi, lydmix, lydredigering og visuelle effekter.

Se også: Benways Blog: Oscaruddelingen 2011 – disse film bør vinde.



Vis kommentarer (134)
Gravatar

#111 elwood 13 år siden

#109 Ahh ok

/stiller pitchforken, og benzin'en på plads igen.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#112 Therien 13 år siden

#107

Jeg tror faktisk vi er enige.. Vi når bare derhen på hver sin måde. Der er ikke noget i det du skriver, jeg er uenig i.. Selvfølge skal vi have kvalitet frem for kvantitet.. Jeg nerdragede bare over din måde at beskrive Zimmer på, jeg må ha tolket dig forkert.

Fik du min PM forresten? Sendte dig noget Powell musik.
Gravatar

#113 elwood 13 år siden

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#114 Velvet 13 år siden

#38 quoted for truth.

Forkert "bedste film"-vinder. Og "bedste instruktør". Oscar-showet blænder endnu engang i sin åbenlyse forfaldenhed, og ladhed ift. at vælge de bedste film. Det er kampagnetogter fra ende til anden og Weinstein-brødrene fik presset "King's Speech" igennem, tiltrods for at den er en betydeligt ringere, åndsfattigere og mindre relevant film end Fincher's "Social Network".

Rigtig mandelig birolle, kvindelig birolle og kvindelig hovedrolle-vinder. Trent Reznor vandt også fortjent, og "the social network" for bedste klipning.

Showet havde tilgengæld overkalkuleret, indstuderet humor gennem det meste af aftenen. Næsten ligeså falsk som Melissa Leo's tale.
Miav.
Gravatar

#115 Michael Andersen 13 år siden

#110 "Nye veje" er vist bare "gamle veje" :) I 1996 lavede Zimmer til filmen "The Fan" selv sådan et Nine Inch Nails-agtigt score som "The Social Network".

Oscaren til "The Social Network" minder også som endnu en typisk "atypisk Oscarvinder", som historien for Best Score-kategorien er fyldt med. I slutningen af 70'erne og starten af 80'erne var Oscar også nede på beatet med elektronisk musik, da han uddelte prisen til Giorgio Moroders "Midnight Express" og Vanglis' "Chariots of Fire". John Williams' "Superman" og "Raiders of the Lost Ark" var blandt taberne :D

#112 Det tror jeg også ;)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#116 Bruce 13 år siden

#115 Wow! Raiders, som i mine ører er hans fedeste score, tabe til Chariots.

[url= en ting at sige til[/url]!
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#117 Therien 13 år siden

hehe tja.. Det bekræfter vel bare det at det er en ære at være nomineret.. Selvskabet er nærmest bedere!
Gravatar

#118 Therien 13 år siden

mr gaijin (110) skrev:
Nu er det jo ikke ligefrem noget nyt, at musikere som Reznor laver filmmusik. I mine ører minder musikbrugen i "Social Network" en hel del om [url= Brothers' score til "Fight Club"[/url]. Som jeg også var ret vild med i sin tid. Men det er forholdsvist nyt, at en score af den type vinder en oscar.


Enig.. Som jeg talte om tidligere, så går film og musik/lyddesign op i en højere enhed. Men jeg forstår nu også dem der syntes det er lidt en synd at en ellers smukt komponeret symfoni, "taber" til det.. Jeg forstår godt hvorfor at The Social Network vandt i år, selvom jeg har lyttet langt mere til Zimmer og Powell's bidrag.. Til tider stjal musikken i de to sidst nævnte NÆSTEN opmærksomheden.. Det skete på intet tidspunkt i Network.. Det var en "enhed", for at sige det så tamt som muligt.
Gravatar

#119 Therien 13 år siden

mr gaijin (110) skrev:
I mine ører minder musikbrugen i "Social Network" en hel del om [url= Brothers' score til "Fight Club"[/url]. Som jeg også var ret vild med i sin tid. Men det er forholdsvist nyt, at en score af den type vinder en oscar.


Helt enig i din sammenligning.. Vi kommer nok til at se meget mere af den slags i fremtiden. Darft Punk har haft stor succes med deres arbejde på Tron : Legacy, min personlige favorit i det forgangne år. Gerne flere af den slags experimenter.. Håber bare ikke den rene symfoni forsvinder helt.. :-)
Gravatar

#120 Therien 13 år siden

Ah pis osse.. Se venligst bort fra #118 ... Jeg ændrede mening og blev klogere bla bla bla og så videre mens jeg skrev.. Kom til at poste det ved en fejl.. Jeg står ikke ved det overhovedet.. Jeg syntes det Zimmer og Powell gjorde for deres 2 film var noget nær perfektion.. Plus jeg lyder som en fandens forstående karl.. LOL.. Så spring venligst direkte til #119 tak!

Skriv ny kommentar: