Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.
“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.
#161 elwood 15 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#162 mr gaijin 15 år siden
Det er et fedt signal af skuespillerinderne i juryen, Isabelle Huppert, Asia Argento og Qi Shu, at sende. Det er så også tre skuespillerinder, der selv tør tage nogle hårde, komplekse roller. Huppert i "Pianisten", Asia Argento i stort set alt, og Qi Shu i "Three Times". I retrospekt giver det faktisk god mening, at netop de tre vil belønne Gainsbourg.
#163 jessup 15 år siden
#164 BN 15 år siden
Hvor er det dog bare helt vildt lærerigt og dybsindigt! :-D
#165 filmz-Bruce 15 år siden
#166 BN 15 år siden
Aha. ....... Men kommer din egen vurdering eller anmeldelse af filmen ikke snart? :-) Jeg har læst en lang række anmeldelser med forskellige bud på betydningen/tolkningen af 'Antichrist', og i mine ører lyder det som en gang vrøvl, spækket med tåbelig symbolik. Jeg savner stadig et blot nogenlunde fornuftigt bud på, hvad gavnligt eller lærerigt der er ved denne film. (Det siges jo, at det ikke bare uhygge for uhyggens skyld.)
#167 Michael Andersen 15 år siden
#168 BN 15 år siden
Klovborg? Nej, det gør jeg nok ikke. :-)
#169 evermind 15 år siden
Du skal bare smide Toy Story-sangen oveni, ligesom over for mig, så kan end ikke bn stå imod. You had me at "woody". ;)
#170 Bony 15 år siden