Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.
“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.
#181 BN 15 år siden
Hehe ... Du har selv - med din anmeldelse - været medvirkende til at fjerne de sidste stumper af tvivl hos mig, m.h.t. om jeg filmen skulle ses.
#182 BN 15 år siden
Ja, for det er ikke mig. *LOL*
#183 BN 15 år siden
Mener du (og andre her) helt seriøst, at det er ALT her i livet, man behøver at prøve for at vide, at det er noget lort?
#184 Michael Andersen 15 år siden
#185 BN 15 år siden
Ja, vi taler om en film. Men har du tal på, hvor mange film der laves hvert år rundt om i hele verden? Og har du set dem alle? Og hvis ikke, hvorfor har du ikke dét?
Har du tal på hvor mange sange og musikstykker der laves hvert år rundt om i hele verden? Og har du hørt dem alle? Og hvis ikke, hvorfor har du ikke dét?
Har du aldrig nogensinde i hele dit liv fravalgt at se en film på basis af foromtalen eller din viden om en instruktørs tidligere bedrifter eller andet du læste om filmen?
Findes der ingen film, du ikke gider at spilde tid på? Eller ser du måske alle, der udgives?
#186 BN 15 år siden
Ja, fordi den indeholder adskillige af de ting, jeg ikke kan lide at se film om, og et emne og en historie, som bare ikke interesserer mig. ..... Er det alle historier og emner uden skyggen af undtagelse, der interesserer DIG?
#187 Michael Andersen 15 år siden
#188 filmz-Bruce 15 år siden
Men hvis jeg skulle argumentere for, at David Lynchs Mulholland Drive var prætentiøs og uden indhold, uden at have set den, det rene Kejserens nye Klæder, ja så ville jeg godt nok slås med sværd i et meget meget mørkt rum.
#189 Michael Andersen 15 år siden
#190 BN 15 år siden
men jeg gider ikke se film med det indhold og den historie, for jeg synes, det er noget ævl at lave en film om, og jeg synes, emnet er åndssvagt ud over alle grænser, og ligesom konklusionen på alle andre film skal understrege pointen, således også med 'Antichrist' - og både du og jeg kender konklusionen/afslutningen på 'Antichrist'. Og det er bare for langt ude, sådan noget .... mener JEG. Og når nogle her på filmz.dk ligefrem fraråder mig at se den (hvilket jeg ikke kan mindes at have oplevet før), så er det for mig ligesom prikken over i'et.
And now the big, bad Troll bids you farewell ..... I say, anyone for tennis?