Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.
“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.
#201 tranberg 15 år siden
"Det er muligt du ikke tror på grønne marsmænd, men selve ankommelsen af UFOer til jorden er blevet godt dokumenteret af bl.a. bebrillede mennesker og Sussi & Leo ... that should cover it."
Fantastisk hvad religiøs argumentation kan gøre, ikk?
Ja, du har ret at dit eksempel faktisk er ret godt, når det vinkles sådan. Jeg ville bare have dig til at omformulere, så der ikke stod, at Jesu Korsfæstelse var sandhed og fakta; vi er trods alt det mest sekulære land i verden, lad os endeligt leve op til det ry.
#202 filmz-Bruce 15 år siden
Men jeg har nu på ingen måde i sinde at trække mit postulat omkring korsfæstelsen af Jesus tilbage og det er på ingen måde i modstrid mod et sekulært samfund eller at være troende og stadig være tilhænger af det sekulære samfund. Begivenheden er dokumenteret af adskillige kilder, med på den tid vidt forskellige agendaer. Om man så tror på legenderne og myterne om Jesus, historierne bag og koblingen til bibelen, det må folk selv om.
#203 tranberg 15 år siden
Tak, det var alt jeg ville høre.
#204 BN 15 år siden
Ser du, jeg bryder mig heller ikke om 'Passion of the Christ'. Jeg er godt klar over, at volden (d.v.s. detaljerne i mishandlingen af Jesus) er korrekt skildret. Men 'Passion of the Christ', som jeg kun så på opfordring af en ven, går mere op i at skildre den eksplicitte vold end mandens budskab og baggrunden for det postyr, der førte til henrettelsen. Og derfor kan jeg ikke lide den. Havde den lagt ligeså meget vægt på de andre ting, havde jeg måske set anderledes på det.
Jeg kan ellers godt lide historiske film eller film baseret på historiske begivenheder, men jeg må sige sådan helt generelt, at når det gælder film om Jesus eller andet der står i Bibelen, så er jeg forlængst stået af. Det er heller ikke noget jeg gider at se film om - og det primært fordi jeg endnu ikke har set en vellykket en af slagsen.
Næh, hvis jeg skal pege på den bedste filmatisering af en bog, jeg har set, må det ubetinget blive 'The Lord of the Rings'. Den er også voldelig, men det er ikke vold for voldens skyld. Det er en eventyrhistorie fyldt med universelle temaer; en historie som på en smuk måde kan få mig til at tænke over livet og over hvor meget venskab og kærlighed betyder.
#205 Highland Park 15 år siden
Ikke mindst kærlighed mellem mænd. ;)
(Beklager, jeg kunne ikke dy mig...)
#206 BN 15 år siden
Hahaha. Har du - apropos dette - set den skjulte "easter egg" på Extended Edition-udgaverne af 'The Lord of the Rings', den hvor Vince Vaughn og en anden skuespiller "interviewer" Peter Jackson?
#207 Highland Park 15 år siden
#208 BN 15 år siden
De kører på forholdet mellem Frodo og Sam og foreslår en meget alternativ fortsættelse til 'The Return of the King'. ... Lige et øjeblik, så skal jeg finde den til dig på Youtube.
#209 BN 15 år siden
Den anden skuespiller er Ben Stiller.
#210 Highland Park 15 år siden