Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.

“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#221 tranberg 15 år siden

Kunne faktisk ikke være mere enig med dig, HP.
Denne film er nok den jeg har følt størst ambivalens overfor, fordi den bare bliver i hoved og ens bevidsthed i dage, uger efter man har set den.
Det er den film, der vokser mest med tiden, jeg nogensinde har set og det tager ufatteligt lang tid før man har fordøjet hele oplevelsen, for der er så meget, der er så kraftigt.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#222 BN 15 år siden

#220:

Er du på vej til at ændre din vurdering af den?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#223 BN 15 år siden

#220:

Er du ved at blive "blændet", tranberg? ;-)

Jeg tænker på din lange anmeldelse af den, hvor du indledningsvis skrev:

Folk der kalder dette et mesterværk, folk der kalder dette kunst, bliver blændet af Lars Triers lortebrune charme.

Gravatar

#224 El vez 15 år siden

bn (223) skrev:
Er du ved at blive "blændet", tranberg? ;-)

Er du bange for han ændrer holdning så dine "standpunkter" ikke længere holder? :p
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#225 BN 15 år siden

El vez (224) skrev:
Er du bange for han ændrer holdning så dine "standpunkter" ikke længere holder? :p

Nej. :-)

Mine standpunkter skal heller ikke "holde" i forhold til ANDRE personer - kun i forhold til mig selv.

Men HVIS han ændrer holdning i overvejende positiv retning efter den nedrakning af filmen han tidligere kom med, er det da bemærkelsesværdigt. Ingen tvivl om det.
Gravatar

#226 tranberg 15 år siden

Jeg er bange for bn, at min mening lige nu er fundamentalt modsat af den mening jeg gik ud af biografen med (læs min proftiltekst).

Antichrist er en film, der virkelig vokser med en.
Jeg ville stadig give den 1/6, men jeg ville på andre sider også give den 6/6 - jeg har aldrig følt så stor ambivalens overfor en film før; hvilket jo helt klart er til dens fordel.

Jeg er ikke blevet blændet af Triers lortebrune charme, nej, for jeg synes stadig film som Dogville, Manderlay og Idioterne er nogle af de ringeste jeg har set i mit liv, men lige med hensyn til dette værk, må man nok sige, jeg har ændret mening.

Der er stadig ting (de ting jeg beskriver i min korte anmeldelse) som jeg synes er fundamentalt plat ved Antichrist, men tematisk og teknisk har den virkelig vundet mig, nu da der er gået en uge eller to efter jeg så den.
Så ingen tvivl om, at filmen har en besynderlig basal-psykologisk effekt på een; den sætter sig virkelig i baghovedet.
Gravatar

#227 Highland Park 15 år siden

#221: Det glæder mig at høre, at filmen også har rumsteret voldsomt i din bevidsthed.
Og sikke en overraskelse at du har ændret mening. Jeg har den allerstørste respekt for den slags. Ikke fordi du partout skal kunne lide filmen, men fordi det er så forbandet vigtigt at være ærlig overfor sig selv og give plads til, at man kan ændre mening. :)

Jeg brød mig heller ikke om Cronenbergs "Crash", da jeg havde set den første gang, primært fordi den provokerede mig voldsomt - ikke kun grundet emnet men også den langsomme, dvælende, næsten døde form og dertilhørende tempo, der gennemsyrede filmen. Da jeg så genså den, havde jeg haft masser af tid til at fordøje oplevelsen, hvilket åbnede op for et helt nyt og anderledes syn på den. I dag har den meget stor betydning for mig, og jeg anser den for at være et af Cronenbergs fineste værker - hvis ikke hans bedste.

Det er meget interessant at læse om dit ambivalente forhold til "Antichrist".
Den har også vækket en del ambivalente følelser i mig. Trods dens ret simple og relativt forudsigelige handlingsforløb, oplever jeg, at jo længere tid den har siddet i kroppen, desto mere kompliceret forekommer den mig, hvad angår dens struktur og indhold - og ikke mindst mine følelser i relation dertil.

Jeg havde faktisk lidt samme følelse efter at have set "Lad den rette komme ind"; at noget uudgrundeligt og irrationelt havde taget bolig i mig.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#228 tranberg 15 år siden

Highland Park (227) skrev:
Trods dens ret simple og relativt forudsigelige handlingsforløb, oplever jeg, at jo længere tid den har siddet i kroppen, desto mere kompliceret forekommer den mig

Præcis.
En af de ting der syntes paradoksalt for mig efter et stykke tid er, at de meget simple plotelementer i filmen, efter et stykke tid er de mest kraftfulde. Når jeg tænker tilbage på hvad der har rørt mig mest i filmen er det hverken prologen, epilogen eller de scener for Charlotte Gainsbourg for alvor græder ud, men faktisk de små scener såsom
Den klaustrofobiske scene med Dafoe, der er begravet i rævehulen, agerne der hagler på Edens tag og åbenbarelsen af barnets mishandlede føder
.
Og på den måde synes jeg det er genialt, at der alligevel er lagt så meget kraft i, at gøre ellers forgængelige scener, utrolig grundvolds-psykologiske, for det er jo netop hvad disse scener går ind og rør ved.

Det gik yderligere op for mig, at Antichrist jo virker på så utrolig mange niveauer.

Det jeg dog stadig ikke kan fordrage ved filmen og mener er en klar svaghed, trods folks rosende ord imod disse, er billedsiden og lydsiden.
Billedsiden er fænomonal i prologen og andre steder undervejs i fortællingen, men jeg synes slet ikke de fortryllende og overromantiserede billeder stemmer overens med de dogme-inspirerede håndholdte shots, der fylder resten af filmen. Og da slet ikke de enkelte shots, som Trier selv har optaget, hvor billede ryster mere end nødvændigt.

Lydsiden er slet ikke stærk nok, og det var nok også en af de grunde til, at den ikke rystede mig i min grundvold. Der skulle have været gjort meget mere ud af lydsiden, for en gyserfilms største styrke ligger i netop lydsiden; hvilket også er grunden til, at jeg ofte holder mig for ørerne, ikke øjnene, når en gyserfilm bliver lidt for uhyggeligt :P (godt råd, prøv det!)

Jeg kan uden ambivalens sige, at "Antichrist"s allerstørste styrke er dens tematiske plan.
Jeg sagde oprindeligt, at "Antichrist" provokerede for provokationens skyld, men det er helt forkert og jeg spiser min egen hat!
Efter lidt tid bliver det klart, at den på sit tematiske plan provokerer for alle mulige forskellige ting og emner, som er ret nye, i dét der ikke er lavet film med sådan emner før.
Gravatar

#229 filmz-Bruce 15 år siden

#228 Øv mht. lyden. Hvor så du den? Nogle gange er jeg blevet kæmpe overrasket over et lydspor hjemme, som i biografen var tamt, så forhåbentlig rettes der op herpå i en kommende udgivelse, selvom surround lyd normalt ikke er 1. prioritet på Triers udgaver.

Men fedt at høre, at det tematiske har rørt noget i dig. Det er eksakt det jeg håber selv at "tage med mig".
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#230 tranberg 15 år siden

Så den i BioCity Hillerød - Nordisk Films bedste biograf, ifølge mystery shopper og min egen tre-årige arbejdserfaring derfra :0).
Så det burde ikke være biografens lyd, der er noget galt med.
Jeg tror, at det er filmen, hvis lydspor ikke er ideelt.

Skriv ny kommentar: