Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.

“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#241 Highland Park 15 år siden

The Insider (236) skrev:
... og hvad med de underfundige lyde under scenen, hvor kvinden forestiller sig at være i skoven? (mens de faktisk er i toget)

Ja, det var meget effektivt.
Desuden fandt jeg det stærkt hypnotiserende, at dialogen var så tydelig og klar, at man kunne høre selve fugten mellem læberne, når de bevægede sig under dialogen. Dafoe kunne lige så godt have siddet lige ved siden af mig og talt direkte ind i mit øre.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#242 elwood 15 år siden

Dafoe kunne lige så godt have siddet lige ved siden af mig og talt ind i mit øre.

Hver mand sine lyster I guess 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#243 Highland Park 15 år siden

#242: Bare vent til du selv får set filmen.
Gravatar

#244 Michael Andersen 15 år siden

Når man har set 117 skud af Dafoes bare røv, skal der jo også være plads til lidt pillowtalk bagefter :P
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#245 filmz-Bruce 15 år siden

#236 Det beroliger mig lidt. Noget af det bedste lyddesign jeg har hørt, var på Mulholland Drive, hvor få dybe bas toner virker vildt skræmmende.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#246 Highland Park 15 år siden

#244: Ja da. :D
Gravatar

#247 elwood 15 år siden

Ja se jeg er meget hmm med filmen her, jeg vil ikke udtale mig om noget...

men

1. hvis jeg skal se den blir det alene, tror ikke jeg finder nogen i min kreds som vil ind og se den her film.

2. ved egentlig heller ikke selv om jeg vil, men det er jo en fandens debaterede film, og som DR2 premiere sagde den her gang, hvor det faktisk gav mening, det kan være man hader den, afskyer den, eller bare ikke aner hvad man lige har overværet (tror jeg er i den sidste gruppe, bibleks tydninger og relationer mellem helvede og himmel, og andet symbolik af den her hel store portion har jeg det altid svært med)

Men uanset hvad, så vil man ha en mening om den når man har set den.

Der Untergang havde jeg f.eks. heller ingen forstilling om hvad var præcis, jeg hader tysk, men jeg endte med og opleve noget man sjældent gør i en bif, nemlig at folk var hel stille under end credits og på vej ud af salen, det var en vild oplevelse som jeg aldrig glemmer.

Men det jeg tænker er at jeg sagtens kan se den her film som noget skolerne vil tage til sig også, for at kunne overanalysere dens symbolik og budskaber, kan lige se det for mig.

Ser jeg den inden for næste uge... nej nok ikke, ser jeg den senere måske, men jeg har det meget sært med lige præcis triers og hans film, de kræver noget hel specielt af mig og se.

Gravatar

#248 Michael Andersen 15 år siden

#247 Jeg så den faktisk i Bio City i Århus i dag i en halvfuld sal kl. 16.40. Folk opførte sig pænt og fremvisningen fejlede ikke noget, så der kan du godt se den :)

Men det jeg tænker er at jeg sagtens kan se den her film som noget skolerne vil tage til sig også, for at kunne overanalysere dens symbolik og budskaber, kan lige se det for mig.

"Antichrist" er lige præcis sådan en film, som en dansklærer får stive brystvorter af, pga. dens mange Merrild Café Noir momenter 8-)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#249 elwood 15 år siden

Haha som du kan udtrykke det, men der kan man bare se, så lidt har jeg allerede forstået af den 8-)

Ps. hvad lavede du i Århus ?
Gravatar

#250 BN 15 år siden

#247:

jeg endte med og opleve noget man sjældent gør i en bif, nemlig at folk var hel stille under end credits og på vej ud af salen, det var en vild oplevelse som jeg aldrig glemmer.

Det oplevede jeg i 1994, da jeg så 'Schindler's List' i biografen. Dertil kom, at der rundt om i salen var en del, der sad og græd.

Jeg mindes også, at mange var ret rystede efter 'Saving Private Ryan'.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: