Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.

“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#251 dslacker 15 år siden

Ikke for at afspore den spændende debat, men ville også bare liiige nævne mine 2 mest rystende bifoplevelser: Da jeg tvang mine forældre ind og se The Wall i midt firserne (begge arbejdede med psykopharmaka og havde oplevet 2 WW) og da jeg så Se7en - der var dælme også en sær stemning, sådan en blanding af rystet over så grum en slutning i en "traditionel" hollywood film og opstemthed over oplevelsen i sig selv, mens man samlede puslespillet i hovedet.
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440
Gravatar

#252 Thomsen 15 år siden

For mig at se, så er det netop Lynch og Mulholland Dr., man har forsøgt at ramme her. Det var i hvert fald de associationer, jeg fik undervejs. Og ligesom Tranberg synes jeg egentligt heller ikke, at det fungerer optimalt. Men det *kan* også skyldes, at Dagmars udstyr ikke er i top? Den har sine momenter bestemt, men Lynch er det ikke. Nu er Lynch så også lydmæssigt en af de bedste instruktører overhovedet, så det måske en uretfærdig sammenligning.

Hvad var filmens mest mindeværdige øjeblikke for jer (hvis vi nu ser bort fra en bestemt, meget oplagt, blodig scene)?

For mig var det...
rådyret med det døde kid hængende halvt ude. Det var en forbløffende stærk og meget provokerende metafor for (noget af) det, filmen - i hvert fald i min optik - forsøger at sige: Livet er/ gør ondt, og prokreation er mord, eftersom vi fødes for at skulle dø.

... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#253 The Insider 15 år siden

#252, Dagmar havde i hvert fald slet ikke skruet højt nok op, da jeg så den dér. I øvrigt fik jeg bekræftet, at der ikke findes nogen biograf i Kbh med en værre beliggenhed. Når man kan høre en ambulanceudrykning hvert 20. minut ude ved Rådhuspladsen, er der sgu noget rivende galt. Det hev i hvert fald mig ud af filmen et par gange.
War. War never changes.
Gravatar

#254 BN 15 år siden

#252:

Livet er/ gør ondt

Det kan man da kalde en forsimpling! .... HVIS altså dette virkelig er filmens budskab. Efter min mening både er og gør livet godt det meste af tiden.

... og prokreation er mord, eftersom vi fødes for at skulle dø.

Det er jo det rene volapyk. Forældre GIVER liv - de TAGER det ikke. Og de værner (almindeligvis) om det nye liv, altså barnet, og passer og plejer det. Hvilken vanvittig filosofi at forbinde dette med mord!

HVIS det er sådan et budskab, filmen vil formidle, siger det mig bare, at der absolut nul og nix er at hente i den film.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#255 Thomsen 15 år siden

#253 - Det samme skete her. Det var virkelig forstyrrende.

#254 -
Det kan man da kalde en forsimpling! .... HVIS altså dette virkelig er filmens budskab. Efter min mening både er og gør livet godt det meste af tiden.


Det kan man da kalde en forsimpling! Efter en milliard buddhisters mening er livet smerte.

Det er jo det rene volapyk.


Det er jo en ret omkostningsfri holdning at have, når man ikke har set konteksten.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#256 BN 15 år siden

#255:

Det kan man da kalde en forsimpling! Efter en milliard buddhisters mening er livet smerte.


Ja, de har sikkert både AIDS og kræft allesammen, og de lider alle under svær hungersnød, og der er krig i alle de lande, hvor de findes, og de får allesammen tæv hver dag og udsættes for tyveri og overfald. Alle andre snyder og bedrager dem. ja, generelt handler alle andre ondt mod hver eneste af dem. De overfaldes dagligt af vilde dyr, og deres huse brænder mindst én gang om ugen. Deres liv på jorden er et helvede. Selvfølgelig da.

Det er jo en ret omkostningsfri holdning at have, når man ikke har set konteksten.



Hvis man kommenterer den udpenslede vold og sex i 'Antichrist' får man at vide, at man skal se på konteksten, ja, se og forstå filmens i sin helhed. Konteksten er lig med sagens sammenhæng og knytter sig til filmens budskaber eller pointer.

Men når man så hører et bud på budskabet og pointen og siger sin uforbeholdne mening herom, så får man at vide, at man skal se på sammenhængen. Hvori består så "sammenhængen" den her gang? Er der noget større eller mere overordnet end filmens budskab/mening/pointe? Og hvis der ER, hvad er dét så?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#257 Bony 15 år siden

bn (256) skrev:
Ja, de har sikkert både AIDS og kræft allesammen, og de lider alle under svær hungersnød, og der er krig i alle de lande, hvor de findes, og de får allesammen tæv hver dag og udsættes for tyveri og overfald. Alle andre snyder og bedrager dem. ja, generelt handler alle andre ondt mod hver eneste af dem. De overfaldes dagligt af vilde dyr, og deres huse brænder mindst én gang om ugen. Deres liv på jorden er et helvede. Selvfølgelig da.


Hvor er det dog tydeligt, at du ikke aner en fløjtende fis om hvad du snakker om. Jeg fatter simpelthen ikke, at folk gider blive ved med at diskutere med dig.
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#258 filmz-Bruce 15 år siden

bn (256) skrev:
Men når man så hører et bud på budskabet og pointen og siger sin uforbeholdne mening herom, så får man at vide, at man skal se på sammenhængen. Hvori består så "sammenhængen" den her gang? Er der noget større eller mere overordnet end filmens budskab/mening/pointe? Og hvis der ER, hvad er dét så?


Hvad er så filmens budskab og pointe, som du er endt op med at sige din uforbeholdne mening om?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#259 BN 15 år siden

#257:

Pudsigt at fordi man har en bestemt mening om tingene - såsom filosofien om at livet er smerte - så aner man ikke hvad man snakker om.

Du har mig jo i øvrigt på "Ignore", så det kan du jo bare blive ved med, hvis du ikke kan klare at nogle har en anden mening, ikke? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#260 BN 15 år siden

bruce (258) skrev:
Hvad er så filmens budskab og pointe, som du er endt op med at sige din uforbeholdne mening om?


Det er der forskellige bud på - nogle gange samstemmende - alt efter hvilke bruger-vurderinger eller anmeldelser, man læser.

I dette tilfælde kommenterede jeg Thomsen's tolkning i spoiler-teksten i #252. Og min pointe er, at HVIS dette er budskabet/pointen i filmen, så finder jeg det latterligt.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: