Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.

“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#301 BN 15 år siden

#300:

Eftersom dét åbenbart er det billede, du ØNSKER at have af mig, så er der næppe nogen der kan få dig til at se anderledes på det.

So be it.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#302 Zabriskie 15 år siden

Eftersom dét åbenbart er det billede, du ØNSKER at have [...], så er der næppe nogen der kan få dig til at se anderledes på det.

So be it.

1-1!
Le temps détruit tout
Gravatar

#303 tranberg 15 år siden

lolmanden (302) skrev:
1-1!

Mål annulleret; der var hånd på!
The end is closest to the beginning
Gravatar

#304 Zabriskie 15 år siden

Du har ret. Det blev lidt for bn-plat

2-0

Det ser ud til at blive et ydmygende nederlag. Sådan går det ofte når man spiller på modstanderens præmisser. Jeg prøver ellers at lade være.
Le temps détruit tout
Gravatar

#305 Zabriskie 15 år siden

"Desuden var det min lillebrors overtalelsesevne og entusiasme, der fik mig til at leje såvel 'Der Untergang' som 'Das Leben der Anderen'. Jeg lod mig altså rokke i forhold til, at jeg ellers plejer at gå udenom tyske film. Og jeg kan lide de to pågældende film, især 'Der Untergang'."

Jeg synes ovenstående understreger min pointe så fint så fint
Le temps détruit tout
Gravatar

#306 database 15 år siden

#298 - bn

Kan du evt henvise til denne diskussion mellem dig og bruce ? Tror det kunne være interessant læsning ;)
Gravatar

#307 BN 15 år siden

lolmanden (305) skrev:

"Desuden var det min lillebrors overtalelsesevne og entusiasme, der fik mig til at leje såvel 'Der Untergang' som 'Das Leben der Anderen'. Jeg lod mig altså rokke i forhold til, at jeg ellers plejer at gå udenom tyske film. Og jeg kan lide de to pågældende film, især 'Der Untergang'."

Jeg synes ovenstående understreger min pointe så fint så fint

Jamen, så er alt jo godt, unge mand.
Gravatar

#308 BN 15 år siden

database (306) skrev:
#298 - bn

Kan du evt henvise til denne diskussion mellem dig og bruce ? Tror det kunne være interessant læsning ;)

Tryk på 'Forum' og brug søgefunktionen. Jeg mener, bruce og jeg drøftede filmen i tråden 'What We Saw'.
Gravatar

#309 lagoni 15 år siden

Brr, ubehagelig film. Den nok første times tid var ret god og lovende og historien er egentlig ret interessant, men lidt senere kommer de to mest omtalte scener og det var jeg alt for sart til. Jeg synes det havde fungeret bedre uden i hvert fald den ene, det gik der fra dyb kunstfilm til klam splatter. Nogle ting virkede mere som hvad jeg forestiller mig Eli Roths film end hvad jeg havde forventet fra dygtige Trier.

Jeg synes det er fint hvis man vil provokere med sin film hvis man samtidig laver den god, men det fungerede ikke her. De få klamme scener overskygger for mig resten af filmen, der ellers er utrolig flot og god.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#310 Collateral 15 år siden

Ikke bare var denne film den mest interessante film jeg har set. Det er også den mest ubehagelige. Med dette ikke sagt det er en dårlig film. Jeg syntes denne film er fantastisk, og den har bestemt fortjent alle de stjerner filmz giver. For denne film turde gøre noget, og for mig at se handler det ikke om at provokerer, men om at forklarer en så ekstrem følelse at Trier har været nødsaget til at bruge nogle helt ekstreme billeder. For mig er denne film først og fremmest om sorg, og at bearbejde denne. Sådan ser jeg i hvert fald på det lige nu, men jeg er sikker på der er flere lag at finde.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: