Samtidig understøttes billederne af en særdeles effektiv lydside, der i bedste David Lynch-tradition konstant giver en fornemmelsen af, at der lurer et eller andet grumt i græsset, busken eller endda blomsterne. Man sidder konstant på kanten af sædet med hjertet i halsen på vagt overfor det næste væmmelige indfald. Trier er om nogen kendt for at provokere, og det gør han så sandelig også her, hvilket den hysteriske Cannes-reaktion da også bevidner. Om man elsker eller hader filmen, så er det dog umuligt ikke at reagere på den. I Cannes er den bl.a. blevet kritiseret for ikke at være udtømmende nok i dens psykologiske udforskning af hovedpersonerne, men det forekommer mig, at det netop er en af filmens styrker. Ved ikke at give frygten en skikkelse og ved ikke at forklare sig bliver den så uendelig meget mere rædselsvækkende.
“Antichrist” er et forfærdeligt og vidunderligt værk. Det her er slet og ret filmkunst af den allerhøjeste kaliber og i mine øjne Triers bedste film til dato. Det ville ærlig talt ikke overraske, hvis han havde solgt sin sjæl til djævlen for at lave den, men i betragtning af hvilket fremragende værk “Antichrist” er, ville den handel være fuldstændig i orden med mig.
#321 Nicki52 15 år siden
#322 filmz-Bruce 15 år siden
Selvom nogle film har en aldersgrænse påskrevet dem, er der ingen garanti for, at man er i stand til at dissekere, fortolke og analysere dem. Det kræver tid, erfaring og ikke mindst lyst til at udforske film og filmsprog, som måske ikke lige ligger til højrebenet, når man er 16. Jeg var heldig, at mine forældre i en tidlig alder, lod mig se alle de sort hvide film, som Sverige sendte kl. 21.35 igennem mange år. Der var simpelthen ikke andre muligheder, for dansk TV sendte måske kun en eller to film om ugen. Det åbnede filmverdenen for mig. Havde det været i dag, ville det næsten være umuligt for mig ikke at vokse op med kun mainstream film i TV og incitamentet for selv at søge anderledes film, ville være lavt, for man sluger det man nu engang kan lide, med mindre man får indskydelser fra sig selv og sine omgivelser om at søge andet og nyt. Og biograferne i dag viser jo 90% de samme film, hvilket er et ekstremt lille udvalg af alle kvalitetsfilm, som man selv er nødt til at finde frem til på dvd og blu-ray.
Så når jeg stejler over din udtalelse, så er det ikke fordi jeg ikke forstår, hvorfor du siger det. Men hvis du virkelig elsker film, så er jeg ikke sikker på, at du har den samme holdning til kunstneriske film, når du er blevet 26 eller 36. Men det kræver, at du på et tidspunkt kaster dig ud på dybt vand og oplever, at ikke alle instruktører laver film for underholdningens og indtjeningens skyld.
Hvis du har mod på det, så sæt tid af til to syn af Mulholland Drive og prøv og se den med åbne øjne. Første gang tror jeg ikke du fatter en skid. Derefter får du et par links til nogle analyser af filmen og så ser du den igen. Det kan være en glimrende katalysator.
#323 Nicki52 15 år siden
#324 mr gaijin 15 år siden
Nåja, det er rigtigt. Den scene havde jeg helt glemt. Undskyld kommentaren med at ryge græs. Den var ikke på sin plads.
#325 Nicki52 15 år siden
Gør ikke noget.
#326 filmz-Bruce 15 år siden
#327 Nicki52 15 år siden
Jeg ser kun film der ser gode ud.
#328 mr gaijin 15 år siden
#329 filmz-Bruce 15 år siden
#330 evermind 15 år siden
Velbekomme. :)
Har du fået set den endnu, bruce?