De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#101 gi-jones 14 år siden
Men du kan jo købe dig en ekstra projektor og så smække det op i hjemmebiografen...
#102 Patriarch 14 år siden
#103 filmz-Bruce 14 år siden
Der sker ALT for meget på TV fronten til at jeg ville turde sprænge ud i noget. Det vigtigste er OLED eller laser? Enten, eller og teknologierne er alt for dyre som de er nu, men de er overlegne teknologier mht. kvalitet. Jeg har et dejligt plasma TV, som jeg fastholder indtil da. Så kommer 3D oven i hatten. Hvordan? Real 3D, Dolby 3D, 72 hz pr. brille, eller over 500 som en prototype på et laser TV har vist? Og bibeholdes lys, detaljer, kontrast eller forværres de pga. 3D? Og sidst men ikke mindst, er det det værd? Hvis Avatar ruller med klatten, så betyder det, at der er én film på markedet, som i mine øjne har væsentlig gavn af effekten.
Hvis de næste par års 3D vinding stadig ligner det vi har set med bl.a Up, så undværer jeg hellere end gerne og foretrækker 2D.
3D er en vinder, når den visuelle effekt er "stor nok" og når instruktørerne formår at inkorporere elementet i deres film, så det bliver en naturlig del af filmen og ikke en gimmick. Hvor mange instruktører findes der lige, som ikke er en elefant i en glasbutik, når nye muligheder introduceres?
#104 Benway 14 år siden
#105 aero 14 år siden
#106 Patriarch 14 år siden
I og med jeg har betalt biletterne havde jeg tænkt mig at dukke op i sidste øjeblik. Men det tyder på at jeg ikke kan undgå kø i billetlugen?
#107 Notional 14 år siden
OLED bliver den nye standard, men er nok ikke i en ordentlig størrelse og pris før Brøndby igen vinder et mesterskab.
Så vidt jeg har læst er 3D på tv 120hz, hvor den skiftevis viser de to billeder, dvs 2x60 hz og man så bruger polariserede briller som RealD3D.
3D bliver nok standard allerede på næste års topmodeller.,
#108 gi-jones 14 år siden
#109 gi-jones 14 år siden
#110 elwood 14 år siden
Er det de samme systemet Cinemaxx og Biocity har, det går jeg ikke udfra det er (har ikke lige slået det op nu her)
Men Det så ikke hel rigtig ud med Biocity brillerne på i Cinemaxx, prøvede dte lige i starten for at se da de ja nemlig, sidder bedre på os med briller.
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"