De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#111 Benway 14 år siden
Jeg regner med at gense filmen i Cinemaxx indenfor den nærmeste fremtid, så det bliver interessant at finde ud af, om jeg kan se nogen forskel.
#112 gi-jones 14 år siden
#113 bjarke 14 år siden
- som jeg skrev, så har jeg som sådan ikke noget imod, at der bruges en "harmløs popsang" - det er mere fordi, at lige netop den sang er ringe og for mig faldt ud af trit med filmoplevelsen. Der er jo forskel på generelt at være imod "harmløse popsange" og så ikke at kunne lide den konkrete sang - som tilfældet er med Avatar...
#114 Highland Park 14 år siden
#115 bjarke 14 år siden
#116 Lord Beef Jerky 14 år siden
#117 bjarke 14 år siden
#118 Lord Beef Jerky 14 år siden
#119 Highland Park 14 år siden
#120 bjarke 14 år siden
# 119 - og jeg driller dig bare lidt ;-) Du ved, sådan i al venskabelighed - nogen gange kan sådanne beskeder jo godt misforstås, når det foregår på skrift - og det lige meget hvor mange smileys man så bruger :-D