De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.

“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#121 Highland Park 14 år siden

#120: Helt i orden, det gik blot hen over hovedet på mig. :)

Det ærger mig at høre, at Horners musik ikke skulle være noget særligt, men jeg er nu spændt på at høre det alligevel. Er der slet ikke nogen, der er begejstrede for den?
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#122 dolphinfriendly 14 år siden

#121 Jeg bakker op om Beefy og Bjarke - det er et grusomt ringe score.
Nu er jeg i forvejen lidt i tvivl om at jeg synes filmen er god, selvom jeg selv har givet den 4/6 i en anmeldelse - Horners kvalmende maktværk trækker slet ikke op.

Gravatar

#123 El vez 14 år siden

elwood (95) skrev:
[url=

8-)

"How about a little tank n spank" haha...
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#124 Åkepool 14 år siden

Fantastisk film! Og hvis det er en film fyldt med klicheér og forudsigelighed, jamen så er jeg en sucker for det.
Den er intet mindre end fantastisk lavet og jeg var suget ind i historien fra starten og var emotionelt med når det gik op og endnu mere når det gik ned. Cameron kan underholde som ingen anden.
Worthington var god og som en anden skrev, så gør Saldana og Lang det rigtig godt.

Jeg glæder mig allerede til d.27. hvor jeg skal se den igen :)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#125 neran 14 år siden

Fantastisk, intet mindre end fantastisk. Og ja, der er klicheer, men jeg har yderst sjældent set klicheer virke så godt. Sikke da mange gange jeg måtte samle kæben op fra gulvet, nu kæmper alle de afsindig smukke scener om at få plads i mit hoved, men der er bare ikke plads til dem alle.
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#126 Takfornu 14 år siden

Kan kun bakke Benway op i sin anmeldelse. Godt nok er filmens handling forudsigelig og karakterene meget genkendelige fra så mange andre historier, og moralen helt i tidens trend og klokke klar klima snak, det ændre dog ikke ved at det er længe siden jeg har forladt biografens mørke godt underholdt og endeligt følt at computer effekterne sparkede benene væk under mig, ikke bare en gang, men flere gange. Den var værd at vente på og skal klart ses igen.
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#127 loki 14 år siden

Esbjerg Biocity, Avatar 3D med briller, Række 12 helt ude yderst

Det var den uden sammenligning den mest jammerlige, fucked up, møgelendig, lortefilm jeg nogensinde har set i biografen. Og jeg snakker ikke om den lineære, klichfyldte, endimensionelle parodi på en historie, men selve det filmtekniske.

Jeg ved ikke hvilken syg person som har ment man kan se en film med sådan nogle %¤&"#%¤#" plastikpisbriller. De er ikke specielt komfortable, men hvis det så bare var alt kunne jeg leve med det. Nej de er mørke, små og denne såkaldte 3D-effekt fungere af helvede til.

Ja 3D-effekten er nok episk lort. Ofte så virker billedet uskarpt, sløret eller alt for mørkt, og selve effekten er kun med til at gøre en oplevelsen nær uudholdelig. Ofte tog jeg brillerne helt af hvorpå filmen bliver endnu mere sløret, og ligner noget optaget med et håndholdt kamera.

Jamen ihhhhh det er altså heller ikke meningen du skal tage brillerne af?!?! Duh...

Nå tak der, men billedet er fucked up, og disse konstante, vidunderlige 3D-effekter bryder illusionen noget så edderhamrende ondt - jeg overvejede mange gang at udvandre fra skidtet.

Sad jeg forkert?
Måske effekten er bedre i centrum af biograden, men jeg tvivler kraftigt på at det kunne redde makværket (og lad os ignorer diskussionen om hvorvidt der så skulle sælges billetter helt derud).

"Forkert 3D?"
Skal filmen opleves i en rigtig 3D-biograf uden briller? Dette ville sikkert havde hjulpet på den tekniske del (sløring, uskarpt) at se det i ægte 3D, men personligt så HADER jeg effekten. Den er så møgliderlig selvcenteret "se mig, tag mig, rør mig". Blah.

Der er mange andre ting der også gør denne film episk elendig, men den tekniske er rigeligt til at gøre udslaget. Jeg skal absolut og under ingen omstændigheder ind og se flere 3D-film nogen-fucking-sinde.

Konklusion: FFFFFFUUUUUUUUUUUUUUUU

Subjektiv mening: Du havde en bedre oplevelse? Jamen det er kanon og jeg kunne ikke være mere stormonster happy på dine vejne. Konstruktive kommentarer er velkommen, men spar mig eventuelle personangreb ;-)
www.peakoil.dk
Gravatar

#128 Spirit 14 år siden

Vil også bare lige fortæller at det for mig er en af de, hvis ikke den største film oplevelse nogensinde, så den om natten og igen her til aften, hvilket gjorde lige så stort indtyk anden gang, kan kun sige at man må ikke snyde sig for denne oplevelse!!
Gravatar

#129 filmz-Erroneus 14 år siden

Jeg vil godt takke Biocity Odense for at pisse på deres kunder, så voldsomt som jeg aldrig har oplevet!

De amatører havde fucket noget op, så lyden hakkede og billedet engang imellem også (Den "søde" dame sagde det var en problem med deres master-server... O_O). Da man så brokkede sig, fik man at vide "jamen det skulle i da have fået vide da i hentede billetterne" ... MEN det skete sjovt nok ikke. Jeg blev så tilbudt at få pengene tilbage og gå.... WTF. Så 7 mand skulle gå efter 15 minutter, der i blandt folk der er kommet helt fra Esbjerg, nogle fra Slagelse, hvad med den drikkelse og Popcorn vi havde købt?

Aldrig har jeg følt mig så latterliggjort. Biocity Odense fuckede voldsomt op og det eneste de vil gøre ved det? Kom tilbage en anden dag og brug flere penge hos os...

Ja en ting er helt sikkert, de får lov til at høre fra mig på Mandag.

*puuuuuuust* Når det så er sagt, var det en fantastisk film og 3d effekter var glimrende der hvor vi sad.
Nobody likes you. Everybody hates you. You're going to lose. Smile, you fuck.
Gravatar

#130 Dawich 14 år siden

Jeg så den i Imperial torsdag kl. 11.00. Halvvejs inde i filmen faldt en ledning ned fra loftet og dækkede for noget af billedet. Det var dog helt perfekt, for så kom der en passende pause i filmen og vi kunne tage gratis sodavand imens de fik det fixet.

#127 Synes det er ærgeligt du oplevede 3D-effetken så dårligt, men super sjov kommentar. :) Jeg synes derimod det var helt fantastisk og var langt over min forventning. Men ligesom i en normal film (ikke 3D), så er kameraret jo også nogle gange fokuseret på noget langt væk imens et objekt tæt på er sløret. Oplevede også nogle gange, at når en af blomsterne var fløj rundt meget tæt på, så så de ret sløret ud.

Skriv ny kommentar: