De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#131 gi-jones 14 år siden
I øvrigt kan du ikke se 3d-film uden briller, nogen steder. Den teknologi findes ikke endnu.
#132 Ericmase 14 år siden
#133 El vez 14 år siden
Jeg sad på 3. række helt ude i siden, i en af Paris' største sale, men bortset fra et par steder hvor proportioner så lidt funky ud, tror jeg faktisk 3D teknologien netop tillader en bedre oplevelse ude i siden, da 3D effekterne rettes mod seeren, uanset hvor man sidder.
Anywho, jeg kan godt genkende lidt af kritikken, men jeg vænnede mig ret hurtigt til formatet, så jeg tror som gi-jones også påpeger, at det er en individuel ting - folk oplever det ganske enkelt vidt forskelligt.
#134 frankdrebin 14 år siden
Så den i Klovborg kino igår.. Sad lige i midten af salen på rækken med meget benplads.. Synes at 3D'en virkede ekstremt godt, og har lyst til at se den igen!
Det eneste minus var at de 3D briller, gled ned hele tiden, ligesom solbriller en varm sommerdag :/
#135 dunga 14 år siden
Jeg så den i almindelig format, men hold da kæft en filmisk oplevelse.
Jeg var helt væk i den verden Cameron har skabt, og var dybt imponeret af realismen af de effekter hans team har skabt.
Jeg nød skuespillet. Min gamle birollefavorit Stephen Lang, som en hårdtpumpet maskulin bad-ass, totalt overspillet, men han var interessant og herlig at se på. Sigourney W. tilbage igen og havde en god tyngde i rollen som forskeren. ( Og hun røg smøger i en amerikansk film!!!!!), Giovanni Ribisi, som slesk firmamedarbejder.( Lidt ala Paul Reisers rolle Burke i Aliens), Zoe Zaldana er castet godt som en Avatar med hendes mimik og tonefald, og endelig Sam Worthington som næsten som en ung Harrison Ford spiller med dæmpet skuespil og fysik...
Kærlighedsdelen var heldigvis dæmpet meget ned, måske Cameron har lært lidt efter Titanic?? Men det var godt at se en eventyr film med action, kærlighed, venskab og loyalitet og ikke en kærlighedsfilm med eventyr, acytion osv.
En film der helt sikkert skal se igen....
Jesper
#136 Doom 2: Hell on Earth 14 år siden
#137 ks 14 år siden
Jeg skal nemlig ellers love for, at de tager sig godt betalt. 120 kr. per billet i BioCity Odense? Vanvittigt.
#138 filmz-Erroneus 14 år siden
#139 14 år siden
http://www.blu-ray.com/news/?id=3932
#140 metabolid 14 år siden