De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.

“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#171 metabolid 14 år siden

#167 hvad med tirsdag, der er rimeligt med gode pladser næsten hele dagen såvidt jeg kan se. Ellers prøv Cinemaxx og få refunderet NF billetterne på mandag inden forestillingen.
Gravatar

#172 MMB 14 år siden

#170-171

Mandag klokken 18-19.00 eller tirsdag klokken 18-19.00. Det skal være 2 billetter. :)
Gravatar

#173 neran 14 år siden

#169, det bliver dog lidt svært at udføre den test, idé biografen nok ikke lader nogen låne brillerne med hjem. Dog kan han gå på toiletten under næste 3D film og se, om det virker, kan jo være han vil med ind og gense Avatar i den kommende uge.
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#174 metabolid 14 år siden

#172 på de tidspunkter er Imperial stort set booket begge dage. Prøv Cinemaxx, held og lykke endnu engang.
Gravatar

#175 metabolid 14 år siden

#173 lol ja okay, i NF biograferne kan man dog beholde brillerne, så har dem hjemme.
Gravatar

#176 MMB 14 år siden

Men hvor kan man se, hvilke billetter, der er tilbage i Cinemaxx, og er det overhovedet muligt?
Gravatar

#177 neran 14 år siden

#175, det kan vi desværre ikke i Sønderborg
Afsindig Alsidige Anmeldelser af Anders - http://neranders.wordpress.com/
Gravatar

#178 metabolid 14 år siden

Link til Cinemaxx København:

http://cinemaxx.dk/koebenhavn/index.asp

Får snart besøg, så kommer nok ikke til at poste herinde så meget mere idag.
Gravatar

#179 filmz-Bruce 14 år siden

Fik set filmen kl 11.00 i Imperial i dag og lad mig sige det med det samme ... det er MULIGVIS lillepigens nye yndlingsfilm :) Hun var ihvertfald meget begejstret! Vi sad på 12. række midtfor, lige i tyrens røvhul!

Faderen var ligeledes meget begejstret over skildringen af Pandora verdenen, den første halvdel. Der er absolut intet, som kan komme i nærheden af, hvad Cameron har disket om med visuelt ... i dette filmår. REN walkover i denne kategori, med mindre Berlusconi eller ligesindede har købt dommerpanelet.

Som med Wall-E, synes jeg første halvdel er absolut bedst og trods et par klichëer hist og pist, så var fantasien gennemført, så man nød junglen, fremfor at tænke over, at dette var computerskabt. Større cadeau kan jeg ikke komme på, især ikke med tanke på de uhyrligheder man ellers har været indlagt til i genren. Na'vi'erne var absolut troværdige, selvom kvaliteten dog også varierede lidt mellem de forskellige eksemplarer.

Mht. 3D effekten, så tænkte jeg ikke rigtigt over den undervejs, undtagen når jeg tvang mig til at tænke over det. Jeg er både skuffet og meget tilfreds. Uden tvivl har jeg aldrig oplevet 3D af så konstant høj kvalitet, men bortset fra sekvensen, hvor Sully blev sendt afsted for at finde sin Ikran og man virkelig kunne opleve suset i maven, da man så jorden fra oven, når de gik over træernes grene, så er jeg i tvivl om, hvorvidt jeg ville have haft en anderledes oplevelse af at have set filmen i 2D. Det må tiden vise. Enten sætter det min oplevelse helt i relief og jeg siger wow, eller også opvejer det ekstra lys, den højere kontrast og bedre detaljegrad i 2D, ulemperne. For 3D har stadig negativ indflydelse på disse faktorer, efter hvad jeg erfarede i dag.

Mht. historien og skuespillet, så var det en ganske typisk og gedigen Cameron film. Skal man endelig serveres klichéer, så er det godt, det er en som kender "the game" og både Sam Worthington og Sigourney Weaver leverede gode præstationer og ligeledes Na'vi kvinden, jeg nu har glemt navnet på. Men anden halvdel var en op- og nedtur og der synes jeg godt nok klichéerne og standard action historien blev for traditionel til, at jeg kan lade hele det visuelle spektakel overdøve helheden. For at sige det rent ud, så følte jeg den sidste time var en noget tam forløsning.

Så absolut var jeg i god stemning, da jeg forlod biografen, men jeg er ikke blevet overbevist om 3D's potentiale i film, hvilket er den største skuffelse, for det var jeg allerede inden jeg satte mig til rette, pga. de mange udtalelser herom.

Film: 8/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#180 MMB 14 år siden

Cinemaxx har også kun halvdårlige billetter tilbage.
Taget alt i betragtning, er Palads virkelig så dårlig? Der har jeg trods alt fået de bedste billetter?

Skriv ny kommentar: