De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.

“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#181 mr gaijin 14 år siden

#179 Tak for dit perspektiv. Det er meget godt at høre fra en, der ikke er blevet religiøs over "Avatar", men stadig ser noget positivt.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#182 metabolid 14 år siden

#179 Bruce, har ikke så meget tid lige pt. til et længere indlæg, men for at komme ind på 3D delen af filmen og de visuelle effekter i den sammenhæng, har jeg personligt aldrig i mit liv set noget lignende, eller bare i nærheden. Wake-up sekvensen i starten sætter standarden for resten af oplevelsen, det simpelthen genialt hvis du spørger mig. Godt nok er der ikke tid til dvælen hvilket jeg til tider savner, men det man ser og med den ynde og mådehold det bliver serveret er uovertruffent og det holder hele vejen igennem på nær enkelte shots der er mindre gennemarbejdet end andre, men helt ærligt, hvilken afsindig produktion der ikke nogensinde er set før i filmens historie. Er meget imponeret, en utrolig oplevelse hvor Cameron med sit sædvanlige perfektionistiske repetoire kaster en ind (ikke ud) i en anden verden. Imponerende.
Gravatar

#183 metabolid 14 år siden

#180 - se tidligere indlæg omkring sal 9 i palads. Tag i Imperial et kvarter før forestillingen starter begge to og sats på der er afbestillinger aller folk der simpelthen ikke dukker op i sidste øjeblik. Har prøvet det før til store premierer og det lykkes ihvertfald indimellem...
Gravatar

#184 filmz-Bruce 14 år siden

#181 Tak! Jeg skal se den igen med nogle venner tirsdag og vil prøve og lægge lidt mærke til nogle ting omkring 3D'en, som f.eks. #182 for at se, om jeg har sovet lidt i timen. Historiemæssigt må jeg sige det ikke en film, jeg normalt ville give et syn mere, det er den alt for tynd til, men det visuelle er helt sikkert en omgang mere værd.

#182 Jeg må prøve at kigge godt efter tirsdag. Som sagt synes jeg det var en høj allround 3D kvalitet filmen igennem, men efter alt jeg var blevet tudet ørerne fulde omkring 3D revolution, så opfyldte den ikke mine forventninger og gav mig ikke den "kæben nede under hagen" fornemmelse jeg havde forhåbninger om. Men Pandora verdenen som sådan, er en vidunderlig farveoplevelse, især den første nat Sully går rundt i junglen. Herlig stemning og jeg er lidt ked af, det skulle gå over i wham boom bang den sidste time, for oplægget var bedre værd.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#185 metabolid 14 år siden

#184 hvor så du den, sal, række, placering? Har du overværet 3D film før?

Historien er ligefrem og klassisk, ikke så meget der, men hvilken iscenesættelse og syntes 3D i den grad er bedre end forventet. Havde ikke regnet med så præcist og virkningsfuld gengivelse som den jeg så igår i Imperial, hvor hele salen nærmest sad fuldstændigt spændt og stille i to en halv time.

Rettelse: nåja du så den også i Imperial fik jeg lige tjekket, men hvilken række og placering. Kunne godt tænke mig at sammeligne. Sad på 13 midtfor, men ville helst være mellem 7-10 for ikke at få "screen" effekten - altså der hvor rammen er inden for det totale synsfelt.
Gravatar

#186 Antlion 14 år siden

Jeg tror desværre, at jeg ender med at se den i Kolding Biocenter (uden 3D). Vil I tro, jer der har set den, at den visuelle oplevelse (som den jo bliver så prist for) vil blive ødelagt uden 3D?

Uden at have set den, kan jeg da tydeligt høre, at det er CGI og de visuelle effekter der bæger denne film. Hvad med cinematografien: Er den noget specielt? Fotografen, Mauro Fiore, har umiddelbart ikke kreeret nogle ekstraordinære billeder før, hvis jeg selv skulle sige det?
Gravatar

#187 metabolid 14 år siden

#186 du går virkelig glip af noget udover de sædvanlige filmoplevelser ved ikke at se den i 3D.
Gravatar

#188 metabolid 14 år siden

love Trudy Chacon (Michelle Rodriguez)
Gravatar

#189 filmz-Bruce 14 år siden

metabolid (185) skrev:
#184 hvor så du den, sal, række, placering? Har du overværet 3D film før?

Imperial, 12 række midtfor. Jep, har set Up, Journey To The Center of the Earth, Monsters vs. Aliens, U23D i Imax.

metabolid (185) skrev:
[quote=metabolid (185)]Historien er ligefrem og klassisk, ikke så meget der, men hvilken iscenesættelse og syntes 3D i den grad er bedre end forventet. Havde ikke regnet med så præcist og virkningsfuld gengivelse som den jeg så igår i Imperial, hvor hele salen nærmest sad fuldstændigt spændt og stille i to en halv time.

Ja det var så en fornemmelse under det jeg havde forventet, desværre.
Gravatar

#190 filmz-Bruce 14 år siden

Antlion (186) skrev:
Uden at have set den, kan jeg da tydeligt høre, at det er CGI og de visuelle effekter der bæger denne film. Hvad med cinematografien: Er den noget specielt? Fotografen, Mauro Fiore, har umiddelbart ikke kreeret nogle ekstraordinære billeder før, hvis jeg selv skulle sige det?

Cinematografien var også meget lige ud af landevejen synes jeg, men der var da et par skud oppefra, hvor man lige mærker suset i 3D, men det var for mig også det eneste. Jeg ville være mere spændt på, hvorledes en film som Aliens havde været, hvis den havde været optaget med denne nye 3D teknik. Men eftersom der tabes lys og kontrast i 3D, så er jeg i tvivl, om mørke vil være en god legeplads?!?!

Skriv ny kommentar: