De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#191 metabolid 14 år siden
#189 det min første 3D, men hvilken debut. Mht til tabet ift alm film kan jeg kun se positivt på den variant (på trods af de tab du nævner) indenfor filmmediet. Effekter og "ting-der-flyver-in-your-face" er en del af det, men det mest spændende er cinematografien (ja det er godt håndværk, når man tænker på fotografen for størstedelen af tiden har skulle filme i skøre setups i store soundstages med kun wireframe/rendered angivelser af hvad der egentlig foregår. Cameron stod iøvrigt personligt selv for mange af de usædvanlige kamerature og resten må have været cgi ture) når den hviler i sig selv uden den store dramatik, hvor skuespillere, settet og evt cgi går op i en højere enhed. Når man tænker på hvor en, til tider, kompliceret proces det bare er at generere en præcis 3D CAD model af et afgrænset og defineret produkt med tilhørende renderinger i hires fotorealisme uden environment etc, er det fanme vildt det Cameron, Weta og rigtig mange andre dygtige folk har præsteret i en realtime cgi animationsfilm som avatar også er. Cadeau.
#192 metabolid 14 år siden
#193 filmz-Bruce 14 år siden
#194 mr gaijin 14 år siden
Wolverine - Generel rating 36% - Top critics 14%
Star Trek - Generel rating 95% - Top critics 92%
Spider-man III - Generel rating 62% - Top critics 43%
Pirates of the Caribbean III - Generel rating 45% - Top critics 34%
Star Wars III - Generel rating 80% - Top critics 69%
Med Avatar forholder det sig omvendt:
Avatar - Generel rating 82% - Top critics 94%
Jeg plejer som regel at være mere enig med top critics end de andre, så det lover godt.
#195 filmz-jonasgr 14 år siden
'Cause I'm evil"
#196 filmz-Bruce 14 år siden
#195 $20.000, små sedler! Mon ikke man skal være anmelder på et af de store nyhedsmedier, TV/avis, eller have optjent et renomé, som f.eks Ebert?
#197 filmz-jonasgr 14 år siden
Men jo derudover er det i hvert fald de store aviser som er repræsenteret.
'Cause I'm evil"
#198 Corgan 14 år siden
Hvor meget af filmen er på engelsk? Snakker Navi folket engelsk? Eller er der også et andet sprog?
#199 neran 14 år siden
#200 Corgan 14 år siden
Ok. Så det er nødvendigt at se filmen med undertekster for at kunne forstå hvad der foregår, ik?