De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#271 Lord Beef Jerky 14 år siden
#272 Ericmase 14 år siden
#273 dyg 14 år siden
#274 Ericmase 14 år siden
Ved det. :)
#275 metabolid 14 år siden
#276 Lord Beef Jerky 14 år siden
#277 metabolid 14 år siden
#278 mr gaijin 14 år siden
Jeg sad ved siden af et par idioter, der udbrød: "What the fuck?" og "Hvad fanden er det?" på skræmmende fladt Amagersk. De mestrede også kunsten: At rasle mest med sine slikposer. Jeg blev virkelig bekymret for at skulle tilbringe ca. tre timer i selskab med em. Men efter bare fem minutter lærte de at holde kæft. De havde munden åben, men der kom ikke lyde ud af den.
Jeg er lige så bjergtaget, som de var af effekterne. Historien er enkel, forudsigelig, klichefyldt, det hele. Men den visuelle narrativ var fantastisk godt skruet sammen. Her taler jeg ikke om grafiske effekter. Jeg taler om sammenklipningen af virkeligheder, koblingen til vores virtuelle verdener i dag (videologs, MMO-spil + tusinde andre referencer til vores virkelige virtuelle verdener), og karakterernes evige fascination af Pandoras natur, der gør, at vi som publikum forstærker vores egen fascination. Cameron forstår, hvad der rører sig på et psykologisk plan hos publikum. Det er også derfor, at han har kæmpet så meget med the uncanny valley, som indtil nu har været en stor forhindring for at film, som denne kunne fungere. Men Cameron kommer over på den anden side med motion capture-skuespillet. Vi kan mærke mennesker bag animationerne. Derfor fungerer "Avatar".
Spørgsmålet er blot, om "Avatar" vil have et langt liv, eller om det blot vil ses som et eksempel på en avant garde i visuelle narrative effekter i vores tid. Nu er der så mange detaljer og underskønne billeder i "Avatar", at jeg håber den vil overleve i nogle år endnu.
#279 Tonni_Depp 14 år siden
#280 filmz-Utyske 14 år siden
Filmen er ufattelig flot og 3D-effekterne fungerer fremragende, langt bedre end jeg havde forventet.
Pandora er vanvittig flot lavet og man tror på at dette er en faktisk planet med alle de væsner der lever der. Jeg husker ikke en eneste effekt i filmen, der hev mig ud af illusionen, eller hvor jeg tænkte "hov, det ser sgu da lidt animeret ud", gennemført, virkelig gennemført og jeg vil ikke tøve med at kalde "Avatar" for et teknisk mesterværk, forstået på den måde, at den ganske sikkert bliver en milepæl for effekter, på samme måde som f.eks. "Jurassic Park" og "T2" var. Jeg er heller ikke i tvivl om at ligesom "Jurassic Park" og modsat "T2", vil dette være effekter der vil modstå tidens tand.
Samtidig synes jeg at det er et enormt stykke arbejde, der er lagt i at få na'vi-racen til at virke ægte - måden de bevæger sig på, stammekulturen, de forskellige klaner og ikke mindst sproget. Jeg kan især lide den meget originale tanke..
Men ak, med alt det arbejde der er lagt i hele dette projekt, kunne Cameron altså godt have brugt et par timer ekstra på at udvikle personer og historien. Historien er vanvittigt forudsigelig og en stor del af personerne virker som om at det blot er copy/paste fra Aliens, som El Vez bemærkede, da vi havde set filmen.
Der er ingen tvivl om at jeg kommer til at se den igen, fordi jeg er vild med sci-fi og totaloplevelsen af Pandora og na'vi-racen er fantastisk, men jeg er godt nok skuffet over at Cameron ikke kunne have været ligeså kreativ med historien og persongalleriet, som han har været med resten film, eller blot lagt lidt mere energi i dén del, så man ikke kunne forudse historien fra start til slut, indenfor de første 10-20 min. af filmen. Havde han gjort det, er der ingen tvivl om at denne ville have været et mesterværk, men desværre ender den kun som et teknisk mesterværk.
7/10