De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#281 filmz-Fairytale 14 år siden
Tak for en fantastisk oplevelse, Cameron!
#282 filmz-Utyske 14 år siden
Den er jeg med på. Hvis "Avatar" ikke vinder, bør der deles skridtspark ud.
#283 Ericmase 14 år siden
Ellers tak! Men hellere en coca-cola. :)
#284 MOVIE1000 14 år siden
#285 filmz-Bruce 14 år siden
#280 Enig! Det er virkelig synd, at der ikke er en historie bag, som kan leve op til den visuelle side. Det ville have sparket alt andet af banen i år.
#286 janh84 14 år siden
Historien var super banal og tynd, fyldt med klicheer og elementer kopieret fra andre film.
Dertil synes jeg slet ikke at man som seer i filmen, føler en ægte interesse for de blå væsner. Jeg mener at det grundlæggende er forkert hvis en eller flere af de væsentlige karakterer i en film er CGI konstruerede. CGI grafik bør kun bruges til effekter eller onde skabninger som f.eks. Dinosaurerne i Jurrasic Park. Dinosaurerne virkede ægte men det er ikke min pointe - Hovedpersonerne er ægte mennesker.
Eller som i Clover Field , hvor selve det store Godzilla agtige monster er CGI lavet mens menneskerne der farer rundt i New Yorks gader er ægte.
Og så lige en detalje om Avatar - den sidste lange kampscene imellem menneskerne og Avatars. Hvor var det overdrevent at se Avatars komme ud som vinderne. Jaja slaget blev holdt på Avatars hjemmebane. Men at nogle biologiske skabninger (Avatars) vinder med knive, buer og pile, imod fremtidens menneskeskabte topmoderne militære enhed, der har utallige rumskibe proppet med missiler, maskingeværer og pansret ydre/glas. Suk...
Det ville svare til at samurai krigerne vandt over den amerikanske/japanske hær med artilleri og rifler. Vi så jo allesammen i filmen "The Last Samurai" med Tom Cruise at det var en ren martyr selvmordsaktion at gå til kamp mod artilleriet.
#287 Michael Andersen 14 år siden
Jeg har kun lyttet til det i filmen (men flere gange) og du har helt ret: det vokser ved genlytning. Jeg synes det var lidt fesent i starten (med undtagelse af den fede actionmusik til det store slutslag), men jeg er nået dertil hvor det ender med, at jeg køber mit første James Horner-soundtrack til en ny film siden engang i 90'erne 8-)
Men der er en ting, som jeg godt kunne have undværet i scoret: Den største filmmusikkliche i det nye årtusinde: jamrekonen. Der burde simpelthen være en lov mod at bruge hende mere, især da det altid er den samme slags scene, som hun begynder at flæbe til. Jeg skal gerne melde mig frivilligt til at skyde hende, og imens jeg gør det (i slowmotion selvfølgelig) vil jeg heller ikke forstyrres af en [url= duduk[/url].
#288 filmz-Bruce 14 år siden
#289 Michael Andersen 14 år siden
#290 frankdrebin 14 år siden
Jeg kommer snart ud og ser filmen igen, så skal jeg lige nå at sige hej til dig :D