De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#291 BN 14 år siden
Hvad med spoiler-markering?
Jeg tænker her på følgende tekst:
#292 PredatorX 14 år siden
Synes jeg godt nok er noget ævl... Altså du har da ret til at mene sådan, men jeg kan ikke sætte mig ind i det. CGI skal da bruges der hvor det tjener historien bedst? Og det iøvrigt ikke kan laves uden. Det skal da ikke have sådan nogle mærkelige begrænsninger som du sætter dem.
Jeg tror iøvrigt heller ikke du det er i The Last Samurai (selvom det er en ganske fremragende film) at du skal finde historisk korrekt gengivelse at slagenes gang. Det er såmænd bare filmiskIdramatisk effektivitet der er på spil.
#293 PredatorX 14 år siden
Du kan roligt invistere i det :) Det er meget gennemført, og helt sikkert et af de beste scores jeg har hørt i nyere tid. Især fra Horners hånd :-) Jeg syntes også det var lidt fesent ved første lyt, også da jeg så filmen... Men nu har jeg alle temaerne i hovedet:-) Først var jeg lige irriteret over James Newton Howard ikke bare havde fået tjansen... Men nu ved jeg ikke hvordan det skulle kunne gøres bedre.
Hvad angår jammerkonen er jeg tilbøjelig til at give dig ret!
#294 Michael Andersen 14 år siden
#295 filmkorn.dk 14 år siden
Helt enig. Historien er simpelthen for underudviklet.
Og pudsigt nok var der også to idioter der kom 20 minutter inde i filmen da jeg så den. De gik først ind på den forkerte række lige foran os, så vi ikke kunne se en skid, de talte højlydt om hvor deres sæder var (et helt almindeligt dansk par) og da folk begyndte at kommentere deres opførsel begyndte manden fandme at true ud til højre og venstre om vi skulle gå uden for og ordne det. Hvad fanden sker der for folk i dissse tider?! Jeg er rystet!
#296 filmz-Bruce 14 år siden
#297 frankdrebin 14 år siden
Men ja, skal nok lige skrive inden jeg kommer næste gang, så ser jeg om jeg ikke kan komme i god tid :)
#298 mr gaijin 14 år siden
#299 metabolid 14 år siden
#300 filmkorn.dk 14 år siden