De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#301 Highland Park 14 år siden
Eftersom man har benyttet performance capture til skabelsen af Na'vierne (de hedder ikke Avatars), er der ikke tale om CGI-konstruktioner uden forbindelse til en fysisk, håndgribelig virkelighed.
Ville du hellere have set Sam Worthington og co. rende rundt på stylter i 3 meter høje gummidragter?
Ligesom de egentlige hovedpersoner i "Avatar" er ægte Na'vier. ;)
#302 Ericmase 14 år siden
Men jeg siger nej pga. jeg ikke er 16 eller 18 år eller hvor mange år man egentlig skal være, så derfor teger jeg istedet en coca-cola. ;)
#303 MOVIE1000 14 år siden
#304 Ericmase 14 år siden
#305 Lord Beef Jerky 14 år siden
#306 MOVIE1000 14 år siden
#307 Ericmase 14 år siden
#308 MuManden 14 år siden
#309 MOVIE1000 14 år siden
#310 tranberg 14 år siden
Den største filmoplevelse jeg har haft i mit liv, men langt fra den bedste film jeg har set. It goes without saying, at den selvfølgelig skal ses i 3D - og jeg blev blæst bagover af de epokegørende effekter. Plotmæssigt trækker den på klichéer, der er så forældrede, at Cameron burde skamme sig, men hvilket stemmer meget godt overens med, at det er skrevet for 14 år siden. Han burde dog have kigget plottet igennem et par ekstra gange efter så lang tid på hylden.
Cameron formår dog stadig at bringe en smule originalitet ind i de trætte klichéer visse steder, men det er ikke nok til at gøre filmen perfekt som film, ikke blot visuel oplevelse.
Stadig, den kommer til at lamme Oscar rigtig hårdt (!)