De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#321 filmkorn.dk 14 år siden
Film 4/6
CGI 5/6
Skuespil 4/6
Plot 2/6
#322 MMB 14 år siden
Skuespil 4/6
Plot 4/6
Universet 6/6
Film 6/6
#323 Lord Beef Jerky 14 år siden
CGI 6/6
Skuespil 3/6
Plot 4/6
Film 4/6
#324 Ericmase 14 år siden
CGI 6/6
Skuespil 4/6
Plot 4/6
Universet 6/6
Film 6/6
#325 Doom 2: Hell on Earth 14 år siden
Jo, det var godt lavet, og flyve scenerne var flotte nok, men slaget til sidst var regulært kedeligt og på ingen måde visionært.
Jeg læste en anmeldese, hvor der stod, at slaget i LORR ROTK er at sammenligne med Far til Fire På Bornholm i forhold til slaget i Avatar. Den anmelder må jo være på lsd. Overhovedet at begynde at tale om, at Avatar-slaget skulle være lige så flot som det i ROTK er en fornærmelse, at kalde det flottere er decideret debilt.
Jeg var omponeret over 3D-effekterne i den første halve time; derefter lagde jeg faktisk ikke rigtig længere mærke til det.
3:6 for filmen som helhedsoplevelse.
#326 Batsy 14 år siden
#327 BN 14 år siden
Netop tilbagevendt fra biografen må jeg sige, at dine ord på næsten perfekt vis opsummerer min egen holdning til filmen.
Det var også historien og karakterne der rørte mig - det visuelle var naturligvis også imponerende (for at sige det mildt), men enhver films hjerteblod er historien, ja, om denne er godt fortalt og river én med.
Pga. 'Avatar' bliver jeg hermed nødt til at ændre rangeringen af James Cameron's film på min Top 200-liste. ... Det er som bruce også skrev: En sådan liste kan aldrig blive statisk.
'Avatar' er et mesterværk, og den får 6 ud af 6 mulige stjerner herfra.
#328 filmz-Bruce 14 år siden
Lidt statisk er min så alligevel :) Den er lukket land for Avatar!
#329 BN 14 år siden
Hvilket minder mig om noget: Er der egentlig nogen som helst film af James Cameron blandt dine 200 spartanere? Kan ikke huske det lige nu og her.
#330 filmz-Bruce 14 år siden