De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.

“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#311 Collateral 14 år siden

Denne film var virkelig imponerende. JA det er en kendt historie, men jeg fandt nu måden den blev fortalt på forfriskende, og desuden glædede jeg mig over at der var en del interessante karakterer heri. Avatar gjorde for mig alt det "2012" ikke gjorde. Opbyggede et univers, holdt sig indenfor det univers rammer, gjorde noget ud af at give karaktererne liv inden historie og effekter bliver kastet i ansigtet på tilskueren. Det var en spændende og god film oplevelse, og en rigtig smuk film, både visuelt, men jeg var også rørt af historien, påtrods af de gentagne beskyldninger om at filmen er for simpel. Igen, det er en gammel historie, men på et eller andet plan virkede den altså for mig i lige netop denne film. Wow.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#312 frankdrebin 14 år siden

#311 Din beskrivelse rammer præcis sådan som jeg har det! Har bare ikke selv rigtigt kunnet beskrive det, men tak fordi du lige gjorde det for mig :D
Gravatar

#313 Collateral 14 år siden

#312: No problem ;)
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#314 filmkorn.dk 14 år siden

se her: Avatar (stinker!)
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#315 PredatorX 14 år siden

tournesoller (314) skrev:

se her: Avatar (stinker!)

Hehe 2 nullermænd
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#316 myshkin 14 år siden

En storslået visuel oplevelse!

Kan slet ikke forestille mig hvorledes man kan se Avatar uden 3D-teknologi. Hjemmebiografen skal da være udstyret med 3D-tek, for ellers går man så sandelig glip af noget, efter min mening.

Jeg kunne ikke lade være med at tænke på Bay og Lucas da jeg så filmen. De har det tilfælles med Cameron at de alle kan lide at gøre brug af seneste teknologi, men særlig Cameron har formået, modsat Bay og Lucas, at gøre det på en fornuftig måde så CGI ikke overtager og det hele bliver meningsløst. Cameron burde have instrueret og skrevet de nye Star Wars film, ærlig talt.

Nå.. Avatar var fantastisk, ingen tvivl om det, en storslået oplevelse, og min første 3D-oplevelse. Jeg vil dog ønske at Cameron havde udviklet personerne noget mere og ikke brugt så meget tid på
"udflugterne i junglen, der syntes at tjene det formål alene at få publikum til at spærre øjnene op
.

Videologsene var gode, men de blev ikke brugt nok. Det havde været bedre hvis Cameron havde fokuseret mere på personerne end på junglen her. Anden halvdel af filmen fungerer bedst efter min mening. Her spilder vi ikke så meget tiden med at
træne John op
, men mere på at bevæge os fremad i historien.

5/6
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#317 Åkepool 14 år siden

#316 - Hvem er John?
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#318 myshkin 14 år siden

Din mor.

Jeg mente Jake naturligvis ;-)
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#319 Skeloboy 14 år siden

Nu fik jeg da også lige læst slutningen her...men det er egentlig ok for mig...en film bliver ikke særlig meget dårligere for mit vedkommende, hvis jeg kender slutningen. Og hvis den er så forudsigelig som I alle siger, så går det nok:)

Regner med at se den, den 30. december, men måske jeg skal nytårshandle der...så bliver det først til januar ellers...
Gravatar

#320 Batsy 14 år siden

Så fik jeg set Avatar og der ikke andet end at sige WOW den er fantastisk, den giver det pust af CGI kan bruges fornuftigt og ikke bare på Store Robboter som i Transfomres Revenge of the fallen. Sean Worrington gør det meget Godt som jakesully. Jeg kan sige at alle gjorde det godt også Obrest Reictirich var det han hed. Denne film mangler ikke noget, jo måske lidt mere plot men jeg syndes det var fint med en hippe udgave af ripley :).

Filmen 6/6
CGI 6/6
Skuespillet 6/6
Plot 5/6 kunne have været bedere

alt i alt et stort 6 Tal ud af 6
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Skriv ny kommentar: