De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#351 Åkepool 14 år siden
#352 BN 14 år siden
Nåja, tak for tippet. :-)
#353 BN 14 år siden
Jeg giver dig fuldstændig ret i, at Avatar-slaget ikke er ligeså flot, endsige visionært som slaget i ROTK; dertil var slaget i øvrigt også for lille og for kort, for blot at nævne yderligere et par af de ting, der gør den store forskel. ... Men personligt kedede jeg mig nu ikke et øjeblik. For mig ligger filmens styrke ikke i det afsluttende slag, men i en historie, der formår at røre mig i al sin enkelhed. Mange grundelementer i plottet er set før, men i sin udførelse synes jeg, 'Avatar' er forfriskende. (Der var kun to gange undervejs hvor jeg - i få sekunder - sad og drog paralleller til 'Dances With Wolves'.) :-)
#354 jessup 14 år siden
#355 Collateral 14 år siden
#356 gi-jones 14 år siden
Jeg sad på 14. den anden dag godt ude i siden og det var fint nok, så jeg tror du er ret sikker inde i midten :)
#357 Doom 2: Hell on Earth 14 år siden
Se #325 :-)
Edit: så ikke #351-52
#358 Doom 2: Hell on Earth 14 år siden
Enig - som jeg skrev :-)
Men problemet med en film som Avatar er det så ofte sete; at promotion-folkene er nogle ludere der er bange for at præsentere filmen for hvad den er og derfor klipper traileren sammen så man forventer noget andet. Jeg forventede en 3D-action film og det var det sgu ikke. Det var nærmere et epos. Men den fængede altså ikke hér; hverken som action eller epos.
#359 MuManden 14 år siden
#360 Collateral 14 år siden