De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.
“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.
#71 elwood 14 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#72 filmz-Baker 14 år siden
#73 Ericmase 14 år siden
Klokken 18:00? :D
#74 bjarke 14 år siden
Avatar er altså fattig på interessante karakterer. Historien og de medvirkende mangler simpelthen saft, kraft og kant. Der er ingen tvivl at spore hos nogen, ingen gråzoner - kun de gode mod de onde. Sort mod hvidt. Og nåt fortælling aldrig afviger fra det forudsigelige, eller i det mindste sætter sine karakterer og hermed publikum i egentlige dilemmaer, så bliver det hele hurtigt fladt og uinteressant, også selvom afviklingen, som i dette tilfælde er ret ferm.
Jeg håber dog Avatar bliver en succes, for måske Cameron så kan få lidt nosser til at turde udfordre historien og publikum på andre områder end den rent tekniske. Men skal man se filmen, så skal det altså være i biografen og i 3D - ellers bliver det højst sandsynligt blot et endnu fladere bekendtskab, end tilfældet allerede er.
Har en lidt mere fyldestgørende anmeldelse af filmen på min blog (LIGE HER) - hvis det har nogens interesse;-)
#75 filmkorn.dk 14 år siden
Visuelt er den til 6 stjerner - overrumplende, organisk og smukt!
Handling er til 4 stjerner - forudsigeligt og skematisk, men ikke kedeligt!
Budskab er til 5 stjerner - vigtigt, relevant, aktuelt og sørgeligt.
#76 gi-jones 14 år siden
#77 armadillo 14 år siden
#78 theassociate 14 år siden
Hvad jeg er mest imponeret over er ikke blot at effekterne er de bedste jeg nogensinde har set på det store lærred, skuespillerne bag figurerne er perfekt castede. Især Zoe Saldana rammer plet, og Stephen Lang som den onde Quartisch rammer plet. 6/6 herfra - og denne film SKAL ses i biografen - i 3D ;)
#79 elwood 14 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#80 jesperhp 14 år siden
Jeg ligger imellem 3 og 4 stjerner, men det er ud fra bifoplevelsen. Det er ikke en film jeg ville have lyst til at smide på dvd'en.