De primitive na’vi-væsener viser sig ikke overraskende at være langt mere civiliserede end menneskene, hvis adfærd hurtig kommer til at ligne en kolonimagts, og filmen vælger entydig na’viernes og naturfilosofiens synspunkt. Subtilt kan man måske ikke kalde det, men Cameron anvender klicheerne særdeles effektivt, og i stedet for en hæmsko bliver de pejlemærker, som forhindrer os i at fare vild i det store eventyr.

“Avatar” er uden tvivl en af de mest visuelt overvældende film, jeg nogensinde har set i biografen, og man forlader sædet med følelsen af at have bevidnet en film og en begivenhed, der vil blive stående længe efter, de sidste klapsalver er ophørt. Det er bestemt ikke sidste gang, at jeg ser den på det store lærred. Da Cameron vandt sin Oscar for “Titanic” erklærede han berømt, at han var ”the king of the world”. Den gang grinte jeg over bemærkningen. Jeg var ikke klar over, at han havde ret.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 filmkorn.dk 14 år siden

#80 Enig med din tekst til dels, men ikke med din karakter. Efter en lidt rodet/kedelig start var jeg fuldstændig opslugt resten af filmen.
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#82 Lord Beef Jerky 14 år siden

#80 Men måske kan den blive interessant at se på blu-ray http://www.blu-ray.com/news/?id=3924
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#83 bjarke 14 år siden

#80 - jeg følger trop. De fremragende effekter er bare ikke nok - og da slet ikke når historien aldrig overrasker. Det er for så vidt fint nok ikke at opfinde den dybe tallerken, som Benway skriver - men når både historien og til dels karaktererne er så lidt engagerende og alt for forudsigelige, så bliver festfyrværkeriet altså også tamt at se på - selvom det er virkelig flot.

- Ja, jeg fandt også scoret ret anonymt, ærgerligt - og hvad pokker er det lige for en stinker af en sang, som skyder rulleteksterne i gang :-D
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#84 elwood 14 år siden

Jeg sad nærmest med åben mund da de flyver hen over de der "stenbrorer" Det var nok også lærreds størrelse der bevirkede det, det var faktisk ikke så meget 3d effekten, mere det at alt var så stort.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#85 Lord Beef Jerky 14 år siden

#83 Hahaha, det første jeg sagde da jeg hørte den var, at jeg ville anbefale alle der skulle se filmen, at skynde sig ud når rulleteksterne går i gang.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#86 Patriarch 14 år siden

4 række er nok for tæt på... Har lige bestilt billet til i aften. Dumt måske.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#87 bjarke 14 år siden

#85 - lige præcis, den kommer sgu bare på uden nogen form for advarsel - BANG - og den der font, som Cameron har valgt at skrive Avatar med, den er satme grim - et virkelig grimt punktum på en ellers visuelt flot film...
Mit filmsite Filmskribenten.dk. Nyeste anmeldelser: Guardians of the Galaxy | Deliver Us From Evil: http://filmskribenten.dk
Gravatar

#88 Lord Beef Jerky 14 år siden

#87 You speak the truth =) Jeg håber at Cameron udvikler sin musiksmag lidt til næste film, men det tyder lidt på, at det går i den modsatte retning. Hehe.
Gravatar

#89 filmkorn.dk 14 år siden

Leona Lewis stinks!!!!
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#90 Patriarch 14 år siden

Nu kender jeg ikke Leona Lewis, men jeg synes sangen er 'ok' i genren. Men nu har jeg også lyttet til Avatar musikken en del gange, så melodien er dejlig velkendt.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: