“Batman Begins” og “The Dark Knight” var fremragende film, men i min optik overgår “The Dark Knight Rises” begge sine forgængere. “The Dark Knight” havde måske et større intellekt og mere stof til eftertanke, men Nolans tredje, sidste Batman-film har en markant større emotionel pondus. Vi kommer langt længere ind under huden på karaktererne end nogensinde før her i “The Dark Knight Rises”, som derudover er uhyre underholdende og ekstremt vellavet. Filmens betagende billedside ser overvældende godt ud på Blu-ray, og lydsporet er fænomenalt. Lidt mere dybdeborende ekstramateriale om filmens tilblivelse havde været velkomment, men dette er under alle omstændigheder en uundværlig udgivelse af en af årets allerbedste film.

Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#91 Hr. Nielsen 11 år siden

Høegh (77) skrev:
Nej det gør de faktisk ikke. De har sjovt nok lært af historien.
Ahh, helt så enkelt er det vist ikke. Jeg har dog været soldat, selv om det var tilbage i '89:) Der blev vi faktisk trænet i at storme mod en fjende. Selvsagt ikke så hovedløst som i filmen måske, men dog stadig løbende imod dem, selv om de skød på os, for det var eneste måde at overmande dem på.

Høegh (77) skrev:
skal vi blive ved filmene, så ser du jo heller ikke mange soldater, i skildringer af moderne krig, der stiller sig op på række og stormer ubeskyttet mod fjenden, og da slet ikke dem med automatvåben ;-)
De er heller ikke med i en superheltefilm stadigvæk. Havde de vidst det, havde de muligvis valgt at opføre sig anderledes..........Hvem ved:-D
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#92 elwood 11 år siden

Jeg synes hel klart Superman 2 er min farvorit 1'eren har self. også sin plads, men skurken/skurkene i 2'eren er bare så herlige, og så elsker jeg deres "nej se disse mennesker, sikke en intressant og ynkelig skabning" attitude som General Zod og hans "kollegaer" har.

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#93 Kruse 11 år siden

elwood (92) skrev:
Jeg synes hel klart Superman 2 er min farvorit 1'eren har self. også sin plads, men skurken/skurkene i 2'eren er bare så herlige, og så elsker jeg deres "nej se disse mennesker, sikke en intressant og ynkelig skabning" attitude som General Zod og hans "kollegaer" har.

I see what you did there! ;)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#94 Driver 11 år siden

Ispep (89) skrev:

Jokeren udfører netop terrorangreb. Det startede jo med bankrøveri, og senere eskalerede det med sygehus ødelæggelsen m.m. Så jo. Man kunne sagtens forbinde det med en slags 9/11, men også spørgsmålet om hvordan man bremser sådan en terrorist? Så jeg forstår slet ikke det du siger at det først kom i Rises.

Mht politiopgøret, så aner jeg virkelig ikke hvad du taler om. Hvem er gået i døden på sådan en måde som vises i filmen, anno 2012? Politiet stormer uden omtanke i Banes bevæbnede tropper. Det giver for mig ingen mening. Der må findes en bedre strategi, særligt når de var så mange. Men nej. De stiller sig på en lang række.

Det er nogle mærkværdige ting, I koger filmens problemer ned til, men man kan måske sige, at hvor terrorisme var et stærkt tema i The Dark Knight, så er temaet i Rises snarer revolution, for det er sådan set det, Bane prøver at skabe, inden han så godt nok har tænkt sig at bombe hele Gotham i smadder.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#95 Ispep 11 år siden

Det er netop også revolution der ifølge Nolan var noget man satsede på og lod sig inspirere af tidligere film i den retning. Selve terrorsnakken synes jeg altså var mere central og jordnær i TDK, og hvor tilfældig og meningsløs terror egentlig er, repræsenteret af en galning uden regler.
Gravatar

#96 Hr. Nielsen 11 år siden

Kruse (93) skrev:
I see what you did there! ;)
Du klog:-D
Gravatar

#97 Kyllingebenet 11 år siden

elwood (92) skrev:

Synes Helen Slater var den bedste Superman.
Mental striptease..
Gravatar

#98 Kruse 11 år siden

Vakse Viggo (96) skrev:
Du klog:-D

Han skulle jo ikke føle at hans fine joke gik tabt :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#99 Hr. Nielsen 11 år siden

Kruse (98) skrev:
Han skulle jo ikke føle at hans fine joke gik tabt
Pas nu på, jeg ikke laver en joke med dig Mr. Exposition;)
Gravatar

#100 BN 11 år siden

Ispep (89) skrev:
Jokeren udfører netop terrorangreb. Det startede jo med bankrøveri

Siden hvornår er bankrøverier blevet lig med terror?

Ispep (89) skrev:
Så jeg forstår slet ikke det du siger at det først kom i Rises.

For sidste gang: Et altomfattende, altødelæggende terrorangreb, som det der i "Rises" rettes mod Gotham og dens indbyggere, forekommer ikke i TDK. Og det er et faktum. Jokeren ville bare introducere lidt anarki og bevise, at enhver var sig selv nærmest - han var ikke ude på at udslette hele byen med alle dens indbyggere.

The League of Shadows, som Bane
og Miranda Tate alias Talia Al Ghul
leder, er en gruppe idealistiske selvtægtsforbrydere - Jokeren er hverken idealist eller selvtægtsmand, men bare interesseret i at skabe kaos, fordi det fornøjer ham.

Ispep (89) skrev:
Mht politiopgøret, så aner jeg virkelig ikke hvad du taler om.

Så læs nogle historiebøger om krigene i vores tid og se nogle dokumentarfilm - så finder du af det. Eller se evt. hvad Vakse Viggo skriver, for så har du da et fingerpeg om det.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: