“Batman Begins” og “The Dark Knight” var fremragende film, men i min optik overgår “The Dark Knight Rises” begge sine forgængere. “The Dark Knight” havde måske et større intellekt og mere stof til eftertanke, men Nolans tredje, sidste Batman-film har en markant større emotionel pondus. Vi kommer langt længere ind under huden på karaktererne end nogensinde før her i “The Dark Knight Rises”, som derudover er uhyre underholdende og ekstremt vellavet. Filmens betagende billedside ser overvældende godt ud på Blu-ray, og lydsporet er fænomenalt. Lidt mere dybdeborende ekstramateriale om filmens tilblivelse havde været velkomment, men dette er under alle omstændigheder en uundværlig udgivelse af en af årets allerbedste film.
Se også: Filmz TV: Batman-franchisens historie og “The Dark Knight Rises”-interviews
#81 Kochie 11 år siden
Du har fri ret til at mene, hvad du vil, hvilket du jo godt ved, men det forandrer altså ikke, at din tekst i #74 i mine øjne ingen mening giver. Overhovedet.
#82 Riqon 11 år siden
Er det nu fair? Jeg forstod nu godt, hvad han mente med, at filmen var steril, kold, kedelig og nihilistisk. Man kan være uenig - og det er du sikkert - men det betyder da ikke, hans indlæg ikke giver mening. Overhovedet.
#83 MMB 11 år siden
Enig! "kvasi-intuitive" er vel det eneste, der kan volde problemer.
#84 Pécuchet 11 år siden
Det er blot en rolle, han og BN spiller. Om det er fair, ved jeg ikke. Overhovedet.
#85 Kochie 11 år siden
#86 Patriarch 11 år siden
Ja, du burde vide bedre. Men jeg er storsindet og tilgiver dig min søn :)
Jeg tænkte bare jeg lige ville lukke den diskusion inden nogen kom for langt ud af en tangent.
#87 Ispep 11 år siden
Jeg tror ikke du har fattet Inception. Her er en god start for nybegyndere:
:D
Og hvis du stadig intet fatter, giver BN et kursus. Gratis.
#88 BN 11 år siden
Når der i den virkelige verden sker skyderier mod politiet eller påkørsel af samme, eller når der sker bankrøverier, skriver aviserne ikke "TERROR". Hvorfor ikke? Fordi det ikke er terror.
Selvfølgelig bliver en by rystet af hård kriminalitet, men noget 9/11-scenarium er der ikke over det. I "Rises" derimod tages hele byen Gotham med alle dens millioner af indbyggere som gidsel og trues af en atombombe, der - uanset hvad - VIL blive udløst. (Sprængningen af byens stadion og bomben mod
Jeg talte om effekten af Bane-folkenes skud, og jeg talte om at POLITIET gik efter nærkamp.
Soldater er løbet i døden ligeså længe der har været krig, også i de nyere krige. Hvis nogle ikke vil løbe forrest, må andre gøre det. Sådan er vilkårene nu engang. Batman har sagt til Gordon, at der bliver krig, og byens politifolk betragter tydeligvis også opgøret med Banes folk som en krig, eftersom det amerikanske militær jo er hindret i at komme ind i byen og der kun er politiet til at udkæmpe denne krig mod terroristerne. Politifolkene går derfor frem i flok, i øvrigt akkurat ligesom Banes folk. ... Blandt Banes folk er sikkert nogle almindelige borgere, der af situationen (og Banes to tidligere taler) har ladet sig friste til at udnytte situationen, og der er ihvertfald nogle af de tidligere indsatte fra byens store fængsel. Politiet er ikke massemordere, hverken i denne film eller i virkeligheden, hvor man overfor store folkemængder i øvrigt altid vil forsøge sig med tåregas og knipler og at vride armene om på de enkelte forbrydere og lægge dem i håndjern, før man griber til skydevåben - ja, virkelighedens politi lægger faktisk op til nærkamp, som de satser på at vinde.
Det er - sådan som JEG forstår det - derfor politifolkene forsøger at overmande Banes folk ved at gå i nærkamp med dem. De ved godt, at nogle af de forreste vil blive skudt - men det er også i deres interesse at undgå et massedrab, som de selv kunne være medvirkende til, men sandsynligvis ikke har ammunition nok til ... eller har de? Men det er nu også ligemeget.
#89 Ispep 11 år siden
Jokeren udfører netop terrorangreb. Det startede jo med bankrøveri, og senere eskalerede det med sygehus ødelæggelsen m.m. Så jo. Man kunne sagtens forbinde det med en slags 9/11, men også spørgsmålet om hvordan man bremser sådan en terrorist? Så jeg forstår slet ikke det du siger at det først kom i Rises.
Mht politiopgøret, så aner jeg virkelig ikke hvad du taler om. Hvem er gået i døden på sådan en måde som vises i filmen, anno 2012? Politiet stormer uden omtanke i Banes bevæbnede tropper. Det giver for mig ingen mening. Der må findes en bedre strategi, særligt når de var så mange. Men nej. De stiller sig på en lang række.
#90 Hr. Nielsen 11 år siden
Det kan virke dumt ja....Nu ved de selvsagt måske heller ikke de er med i en superheltefilm:)