Refns “Bronson” fik for alvor skuespilleren Tom Hardy på kortet, og selvom han allerede er en kendt skikkelse, er det ikke svært at forestille sig, at noget tilsvarende vil gøre sig gældende for Ryan Gosling, der her viser sider af sit allerede betydelige talent, man ikke har set før.
Det er i det hele taget en ren nydelse at opleve denne hårdkogte, anspændte og ekstremt velkomponerede film noir, der efterlader én med et sjældent sug i maven, og som man længes efter at gense, så snart man har forladt biografen. Refn har stået bag flere fremragende værker, men “Drive” er ikke desto mindre hans til dato bedste film og en født kult-klassiker. Sjældent er fløjlsbløde kærlighedssange og knuste kranier gået så smukt i spænd.
#51 Babo84 13 år siden
Året har så heller ikke været prangende imo. Jeg sætter dog min lid til Fincher om et par mdr.
#52 Spanner 13 år siden
Nummer to er mere klassisk kost, men jeg synes bestem ikke at den var kedelig.
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
#53 TheEnd 13 år siden
Jeg synes ogs at stilen mindende lidt om The American (ogs en rigtig god film), som elwood er inde på.
8/10 herfra
Og så synes jeg i øvrigt at Gosling som minimum fortjener en oscar nominering.
#54 Hr. Nielsen 13 år siden
#55 doctor doom 13 år siden
Det er sgu da det, der gør romancen interessant. At de ikke ligger og hugger igennem til et Celine Dion nummer.
#56 Babo84 13 år siden
hvem snakker om Dion? Ihvertfald ikke mig. Problemet er bare at romancen er kedelig og overfladisk. Her var jeg langt mere involveret i en film som the American, som også havde en europæisk touch.
#57 Hr. Nielsen 13 år siden
P.S. Men ja, kedelig tendens til at man straks skal beskyldes for kun at kunnne lide Fastforward actionfilm eller tyggegummiromancer med popkornmuzak til, fordi man ikke lige falder/fanges af/eller synes om en given film, som visse smagsdommere åbenbart mener man skal kunne, for at blive taget seriøst.
#58 Babo84 13 år siden
Jeg synes det er for letkøbt at blot tro der antydes en masse dybde. I så fald er Refn ret skidt til det efter min mening. Bare fordi Gosling ikke siger en kæft, så er det bare kvalitet og "tænk selv" løsning. Når man forlader en Lynch film har jeg måske nok kedet mig, men næppe forstået. Drive er altså ikke den dybeste tallerken.
#59 Hr. Nielsen 13 år siden
Det er så ikke 'noget' jeg har købt Babo, men noget jeg synes efter at have set filmen.
Sagde du i øvrigt ikke nøjagtigt det samme til mig om netop A History Of Violence i sin tid kommer jeg til at tænke på, indtil du vendte rundt på en tallerken (der måske ikke var så dyb, men åbenbart dyb nok;) og gav mig ret, da du med et kunne lide filmen...Det samme med Insomnia i øvrigt, indtil du vendte rundt og blev Nolan-fan? Jo det gjorde du da.... Så måske du skulle lade tvivlen komme mig til gode, sagt i god sarkastisk tone naturligvis, indtil du kan lide filmen om et par år, sagt i sjov naturligvis:-D
Men det har selvfølgelig intet med denne her at gøre, enig:)
Behøver den være det for at være god måske? Der kan uden problemer være mad med tyngde på en flad tallerken;)
#60 colocho 13 år siden