Refns “Bronson” fik for alvor skuespilleren Tom Hardy på kortet, og selvom han allerede er en kendt skikkelse, er det ikke svært at forestille sig, at noget tilsvarende vil gøre sig gældende for Ryan Gosling, der her viser sider af sit allerede betydelige talent, man ikke har set før.

Det er i det hele taget en ren nydelse at opleve denne hårdkogte, anspændte og ekstremt velkomponerede film noir, der efterlader én med et sjældent sug i maven, og som man længes efter at gense, så snart man har forladt biografen. Refn har stået bag flere fremragende værker, men “Drive” er ikke desto mindre hans til dato bedste film og en født kult-klassiker. Sjældent er fløjlsbløde kærlighedssange og knuste kranier gået så smukt i spænd.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Babo84 13 år siden

X&O (49) skrev:
husket som en af 2011's

Året har så heller ikke været prangende imo. Jeg sætter dog min lid til Fincher om et par mdr.
Gravatar

#52 Spanner 13 år siden

Jeg må sige at jeg synes at den første biljagt var både spændende og original. Den ligner ikke nogen biljagt, jeg har set før og bruger ventetiden mens bilen holder stille til at opbygge spænding mere end de korte sekvenser, hvor bilen rent faktisk kører.

Nummer to er mere klassisk kost, men jeg synes bestem ikke at den var kedelig.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#53 TheEnd 13 år siden

Så var jeg også ned og se den igår. Skulle lige fordøje det, men var dog ikke i tvivl om at jeg rigtig godt kunne li den. Super fed og brutal! Fortalt på en meget simpel og stilistisk måde.
Jeg synes ogs at stilen mindende lidt om The American (ogs en rigtig god film), som elwood er inde på.

8/10 herfra

Og så synes jeg i øvrigt at Gosling som minimum fortjener en oscar nominering.
A bottle! Don't bother.
Gravatar

#54 Hr. Nielsen 13 år siden

Jeg fandt den ret fantastisk. Jeg tror ikke Renf har haft intentioner om at lave god, imponerende action, det ville fjerne fokus fra det vigtige. Det er en kunstfilm forklædt som mainstream og mit gæt vil være, at mange 'almindelige' biografgængere vil finde den kedelig (det mener jeg ikke som kritik). Dem jeg så den med, som netop blot gider se almindelig 'underholdning, de mente det var noget nær den dårligste film de nogensinde havde set. Mig bragte den mindelser om A History Of Violence. Nem at afskrive som overfladisk og tynd, men fanger, gider man den og forstår man den, banker der så meget mellem linierne at de alene gør den fængende (for mig!). Stemnigen er helt i top, Gosling's karakter spændende, fordi der lurer så meget bag masken og i filmens ufortalte forhistorie. Det kræver nok man gider tænke og især føle filmens dybere præmis, for at få ret meget ud af den, men det er der altså synes jeg. 9/10 på IMDb.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#55 doctor doom 13 år siden

Babo84 (50) skrev:
Hans møde med pigen er ligeledes holdt på et meget overfladisk niveau, som ikke rigtigt bliver til noget mere, end en teenager forelskelse ved første blik

Det er sgu da det, der gør romancen interessant. At de ikke ligger og hugger igennem til et Celine Dion nummer.
Gravatar

#56 Babo84 13 år siden

hvem snakker om Dion? Ihvertfald ikke mig. Problemet er bare at romancen er kedelig og overfladisk. Her var jeg langt mere involveret i en film som the American, som også havde en europæisk touch.
Gravatar

#57 Hr. Nielsen 13 år siden

Babo84 (56) skrev:
Problemet er bare at romancen er kedelig og overfladisk.
Et problem for dig, men ikke for mig. Jeg syntes hverken den var kedelig og overfladisk, men derimod så smukt antydet, at man måtte søge og føle efter i sig selv, fremfor at få det serveret. At The American også gør det godt, om end mere direkte, gør ikke bedriften her mindre.

P.S. Men ja, kedelig tendens til at man straks skal beskyldes for kun at kunnne lide Fastforward actionfilm eller tyggegummiromancer med popkornmuzak til, fordi man ikke lige falder/fanges af/eller synes om en given film, som visse smagsdommere åbenbart mener man skal kunne, for at blive taget seriøst.
Gravatar

#58 Babo84 13 år siden

Jeg synes det er for letkøbt at blot tro der antydes en masse dybde. I så fald er Refn ret skidt til det efter min mening. Bare fordi Gosling ikke siger en kæft, så er det bare kvalitet og "tænk selv" løsning. Når man forlader en Lynch film har jeg måske nok kedet mig, men næppe forstået. Drive er altså ikke den dybeste tallerken.
Gravatar

#59 Hr. Nielsen 13 år siden

Babo84 (58) skrev:
Bare fordi Gosling ikke siger en kæft, så er det bare kvalitet og "tænk selv" løsning.
Det ville jeg så kalde årets forenkling af tingene min ven:) For mig er det noget med hvordan historie, skuespillere, stemning, musik osv arbejder sammen og ikke bare fordi Gosling ikke siger en kæft.

Babo84 (58) skrev:
Jeg synes det er for letkøbt at blot tro der antydes en masse dybde.
Det er så ikke 'noget' jeg har købt Babo, men noget jeg synes efter at have set filmen.

Sagde du i øvrigt ikke nøjagtigt det samme til mig om netop A History Of Violence i sin tid kommer jeg til at tænke på, indtil du vendte rundt på en tallerken (der måske ikke var så dyb, men åbenbart dyb nok;) og gav mig ret, da du med et kunne lide filmen...Det samme med Insomnia i øvrigt, indtil du vendte rundt og blev Nolan-fan? Jo det gjorde du da.... Så måske du skulle lade tvivlen komme mig til gode, sagt i god sarkastisk tone naturligvis, indtil du kan lide filmen om et par år, sagt i sjov naturligvis:-D

Men det har selvfølgelig intet med denne her at gøre, enig:)

Babo84 (58) skrev:
Drive er altså ikke den dybeste tallerken
Behøver den være det for at være god måske? Der kan uden problemer være mad med tyngde på en flad tallerken;)
Gravatar

#60 colocho 13 år siden

Hørt hørt!
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.

Skriv ny kommentar: