Refns “Bronson” fik for alvor skuespilleren Tom Hardy på kortet, og selvom han allerede er en kendt skikkelse, er det ikke svært at forestille sig, at noget tilsvarende vil gøre sig gældende for Ryan Gosling, der her viser sider af sit allerede betydelige talent, man ikke har set før.

Det er i det hele taget en ren nydelse at opleve denne hårdkogte, anspændte og ekstremt velkomponerede film noir, der efterlader én med et sjældent sug i maven, og som man længes efter at gense, så snart man har forladt biografen. Refn har stået bag flere fremragende værker, men “Drive” er ikke desto mindre hans til dato bedste film og en født kult-klassiker. Sjældent er fløjlsbløde kærlighedssange og knuste kranier gået så smukt i spænd.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 Kruse 13 år siden

Thomas E. Nielsen (57) skrev:
P.S. Men ja, kedelig tendens til at man straks skal beskyldes for kun at kunnne lide Fastforward actionfilm eller tyggegummiromancer med popkornmuzak til, fordi man ikke lige falder/fanges af/eller synes om en given film, som visse smagsdommere åbenbart mener man skal kunne, for at blive taget seriøst.

Enig, ligesom den omvendte, hvor at man beskyldes for ikke at kunne lide underholdende action/blockbuster/tjubang-film(og at man "bare" skulle have slået hjernen fra), bare fordi at man giver udtryk for at man ikke bryder sig om en given actionfilm.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#62 Babo84 13 år siden

Thomas E. Nielsen (59) skrev:
årets forenkling af tingene min ven

Det var det lidt, ja.. Men det er også en forsimplet film :) Jeg er med på, at Refn har styr på billeder og musik. Men det alene kan altså bare ikke bære filmen for mit vedkommende, når manus og personer bare ikke er godt nok skrevet. Og tam action.

til mig om netop A History Of Violence i sin tid kommer jeg til at tænke på, indtil du vendte rundt på en tallerken (der måske ikke var så dyb, men åbenbart dyb nok;) og

Jeg kan ikke se ligheder mellem Drive og A History..., og den gav jeg i øvrigt også en 4/6 allerede første gang, men den voksede sig endnu større efter et par gensyn, indrømmet. Den rammer også en mere følelsesmæssigt niveau og er generelt mere spændende. Om Drive vinder ved gensyn, aner jeg ikke. Det tvivler jeg ret meget på. Men skulle det ske, ja så skulle det ske..

Behøver den være det for at være god måske? Der kan uden problemer være mad med tyngde på en flad tallerken;)

Nej, men Refn har aldrig været den store fortæller og hans manuskripter er ikke just det helt vilde, og hvis du ser hvem der har skrevet Drive, ja så siger det også lidt.
Gravatar

#63 Hr. Nielsen 13 år siden

Kruse (61) skrev:
hvor at man beskyldes for ikke at kunne lide underholdende action/blockbuster/tjubang-film
Fuck, har du prøvet det;)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#64 Hr. Nielsen 13 år siden

Babo84 (62) skrev:
manus og personer bare ikke er godt nok skrevet.
For mig var de fint skrevet, jeg blev grebet af dem pga den stemning det lykkes Refn at skabe via sin kombination af det hele....

Babo84 (62) skrev:
Nej, men Refn har aldrig været den store fortæller og hans manuskripter er ikke just det helt vilde
Hvad Refn har eller ikke har været, rager mig egentlig langt ud over landets grænser. Jeg snakker om Drive og den fungerer for mig, også som en film med lidt mere dybde end gennemsnittet af film!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#65 IK 13 år siden

Så er der gået et par dage, siden jeg så Drive, og jeg synes overordnet set, det er en fed film. Ryan Gosling og Carey Mulligan er brillante i deres roller, og det er for mig deres kærlighedshistorie, der er drivkraften i filmen, og det er her fortællingens emotionelle pondus ligger. Filmen har nogle fine bilsekvenser. Introen er virkelig stemningsfuld, og vi får den fornemmelse, at hovedkarakteren er virkelig god til sit job som ’’driver for hire’’. Udover den scene får vi også en hæsblæsende biljagt med en Ford Mustang. Denne her er mere aggressiv end stemningsmættet, og jeg synes Refn har fint styr begge sekvenser. Må indrømme, at jeg ikke helt var så bjergtaget over disse set-pieces, som jeg ville have ønsket, men de fungerede nu fint. Men en ting er sikkert, og det er, at Drive ikke vil blive husket for sine biljagter. Der er stadig lang vej til French Connection, Bullitt, Ronin og et hav af andre film med mindeværdige biljagter.

Der hvor filmens klare akillessene ligger, er uden tvivl i dens biroller. Som NP nævner, er det som om, at enkelte biroller bare skal drive filmens spinkle plot videre. Det er så ærgerligt, for disse karakterer var virkelig velspillede, men havde alt for lidt screentime og dialog. Især de to gangsterpartnere Nino og Bernie, der er fornemt spillede af Ron Perlman og Albert Brooks. Man fornemmer ikke rigtig deres farlighed, og hvad de er i stand til. Derfor forbliver filmens sidste halve time ret følelsesforladt, da vi simpelthen savner noget mere om disse karakterer.

En virkelig stemningsfuld film med en fantastisk Ryan Gosling i hovedrollen, formidabelt valg af baggrundsmusik og en iøjefaldende billedside. Desværre er filmens biroller/skurke for flade, og det svækker meget af helhedsindtrykket.

7/10
Gravatar

#66 Kruse 13 år siden

#65: Jeg har liget fået set filmen idag, og du rammer meget godt mit indtryk af filmen :)
Gravatar

#67 IK 13 år siden

Kruse hvordan i alverden kan vi to være enige?????? :-)
Gravatar

#68 Kruse 13 år siden

Hehe, det sker da en gang i mellem :)

Hvis det begynder at ske for tit, kan vi altid bare gå igang med en Transformers-diskussion ;)
Gravatar

#69 IK 13 år siden

Kruse (68) skrev:
Hvis det begynder at ske for tit, kan vi altid bare gå igang med en Transformers-diskussion ;)

Ja, du har endnu ikke overbevist mig om, hvorfor 2'eren er trilogiens stærkeste film. :)
Gravatar

#70 jessup 13 år siden

Super slick og underholdende film - den første biljagt gør op med adskillige dogmer i biljagter og jeg har ikke set et så opfindsomme indslag siden Way of the Gun. Tonen i filmen var på sin vis forventlig og Brooks og Gosling brilliere uden at være autonome i præstation. Men bag facaden kommer man aldrig på nogen af dem.

Filmen er ikke oppe at ringe for mit vedkomne men den skal genses på et tidspunkt så underholdt kan man langtfra altid værre under en film.

NYTimes anmeldelse rammer plet med Brooks:

In his self-authored comic roles, Mr. Brooks often exudes a passive-aggressive hostility, a latent capacity for violence held in check by neurosis and cowardice. He lets you assume the same in “Drive” until
the moment he stabs someone in the eye with a fork. It’s a shocking and oddly glorious moment — something a lot of us, without quite knowing it or being able to explain just why, have been waiting 30 years to see.

8,5/10
This is just until June

Skriv ny kommentar: