Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.

Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#101 BN 16 år siden

Hold da helt juleferie!! ... Ville det så også have været ligegyldigt for dig, om Stuart Townshend alligevel var kommet til at spille rollen som Aragorn? Og ville du ligeså gerne have haft Sean Connery til at spille Gandalf? ... Jf. de oprindelige casting-planer.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#102 BN 16 år siden

... Nå, men godt er det da, at The Simpsons Movie ikke blev til en animationsfilm ... for hvem i alverden kunne have tænkt sig at se Homer Simpson se sådan her ud ??!!!
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#103 filmz-DocDoom 16 år siden

#101: Der twistede du den lige (som Gentleman Finn fra Mandrillen ville sige): Jeg skrev ikke, at det var ligegyldigt, hvem der castes. Selvfølgelig ville jeg ikke synes at Townsend kunne erstatte Viggo. Der var jo en grund til, at han blev vraget; herunder hans alder. Men mon ikke LOTR - såfremt VM havde takket nej - kunne være blevet omtrent lige så god med en anden skuespiller som Aragorn? Og jeg mener ikke en hvilken som helst skuespiller - som du antyder - men en anden velvalgt*. Og det samme med Serkis. Jo, han har gjort et fantastisk og fanatisk arbejde, men hvis man nu havde givet det prioriteret at Gollum ikke skulle være CGI, og kunne Serkis ikke tabe sig nok, så havde man sgu nok fundet en anden, der fungerede. Og i så fald havde du stadig siddet og klappet i dag... og du havde aldrig så meget som hørt om Serkis.

(* Jeg har ikke lige den rigtige på tungen, men bortset fra at de er lidt for gamle, så en Gary Oldman eller en Daniel Day Lewis-type. De gjorde det godt som langhårede forførere i hhv. Dracula og Mohicans. Min pointe er, at der er andre vejrbidte mænd i Hollywood end Viggo.)

Sean Connery som Gandalf: Ærligt, så tror jeg, at han kunne have gjort det udmærket... hvis det ikke var fordi, at han simpelthen er for kendt. Det ville virke komisk med en andrende James Bond i LOTR. Connery klarer sig stadig udmærket, men som Gandalf... nej. Men typemæssigt synes jeg ikke han er helt skæv, må jeg tilstå.

#102: Er Simpsons ikke en animationsfilm?
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#104 filmz-DocDoom 16 år siden

andrende = aldrende

... og skal vi for øvrigt ikke endnu engang lige flytte LOTR-snak til en LOTR-tråd:

http://www.filmz.dk/forum/item/9967/#last

:-)
Gravatar

#105 icetea 16 år siden

Genialt skuespil af Will. Det redder så også noget af filmen.

Men det var en lille overraskelse, havde ikke forventet at den ville være så god :)

4/6
Gravatar

#106 filmz-blaze 16 år siden

Der er en scene i slutningen af traileren hvor Will Smith er omringet af disse "vampyrer# MEN den er dog ikke med i filmen.. Hvilket passer overes med #8 xlarti's forklaring. Men hvorfor dog? Hvorfor har de lavet så drastisk en ændring? Og hvor har #8 xlarti disse info fra?

Gravatar

#107 filmz-blaze 16 år siden

Hvad var det med de der hjorter??? Hvorfor jagter Will smith dem? Og hvorfor vil han ikke skyde løverne?
Gravatar

#108 filmz-DocDoom 16 år siden

#106:

Sidder din return-tast fast? :-)

#107:

"Hvad var det med de der hjorter??? Hvorfor jagter Will smith dem?"

Ta'r du pis på os? Kunne det være fordi han er sulten? :-)

"hvorfor vil han ikke skyde løverne?"

Der er (bl.a.) tre muligheder - måske er det en kombi:

1) Det er vel blot hans respekt for sine medvæsener... hvilket faktisk er meget apropos diskussionen om den oprindelige slutning i bogen, hvor han
ikke anskuer Darkseekers som en selvstændig art, der har sin egen eksistensberettigelse men blot som skadedyr.

2) Han overvejer at skyde hunløven, men da han ser hanløven med de to unger får han dels ondt i hjertet pga. de små søde killinger; dels ser han i løve-gruppen netop dét, som han selv har mistet: En familie.

3) Det er ikke helt let at nedlægge en løve med en riffel. Og slet ikke to. Det er langt mindre risikabelt at trække sig tilbage. Ex: http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids....
Gravatar

#109 filmz-DocDoom 16 år siden

Nu vil jeg selv stille et I Am Legend-spørgsmål:

Hvorfor gør Will Smiths karakter så meget ud af at holde fast i, at der ikke findes en
koloni med overlevende, da kvinden forelægger muligheden?
Han vil jo ikke engang så meget som overveje at undersøge det!

Jeg kan umiddelbart kun komme på én forklaring, og den er nok lidt for psykoanalytisk: Han VIL ikke tro, at der findes sådanne, eftersom
hans egen familie muligvis ville have været i live i en sådan koloni, hvis de ikke var døde i helikopter-ulykken.

Der er naturligvis også den mulighed, at han bare er blevet lidt småkulret, og at han gennem sin lange isolation har tabt troen på, at der kan findes andre. Denne forklaring ville jeg kunne acceptere, såfremt
han ikke lige i krft af kvinden og drengen har fået bevis for det modsatte.

Anyone?
Gravatar

#110 filmz-DocDoom 16 år siden

Jeg fik vist ikke lavet min sidste spoilerbox stor nok, der sneg sig et par afslørende ord udenfor - sorry. Men mon ikke de fleste i tråden har set filmen nu...

Skriv ny kommentar: