Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.
Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.
#111 Patriarch 16 år siden
#112 HonoDelLoce 16 år siden
Og kombineret med at han aldrig har fået noget svar over radioen eller via et møde på havnen..
#113 The Insider 16 år siden
#114 HonoDelLoce 16 år siden
Faktisk er den forklaring også meget plausibel i det han jo
#115 ks 16 år siden
#116 The Insider 16 år siden
#117 HonoDelLoce 16 år siden
I 2010 er den globale opvarmning total, og gennemsnitstemperaturen er 36 grader ;)
Den regnede jeg ikke med behøver en spoilerbox :P
#118 filmz-DocDoom 16 år siden
#119 ks 16 år siden
1) Det bliver bestemt koldere end frysepunktet i NYC, meget koldere! Jeg havde selv fornøjelsen af at være der for et par uger siden, hvor det var ca. -5.
2) Fabrikker, radiatorer og andre maskiner, der udvikler en masse varmer, fungerer ikke længere på dette tidspunkt i historien, hvor civilization er forfaldet og strømmen væk. Det eneste, der holder Will's lejlighed forsynet med elektricitet er en generator, som vi får et hurtigt blik på i starten af filmen.
Det er naturligvis muligt, at de udnytter hinanden og derved varmer hinanden ved kropsvarme - men teoretisk set er det vel også muligt at gøre det i "naturen"? Ellers ville rigtig mange dyrearter da i hvert fald have det svært derude.
Hvis kulden virkelig er det noget manuskriptforfatterne mente seriøst, så vil jeg mene, at der her er tale om et decideret plothul. Det ville heller ikke være overraskende, for lad os være ærlige - filmen er fyldt op med plothuller i både minde og større grad!
Ændrer i øvrigt ikke på, at jeg faktisk syntes filmen var ret så god. Her et par dage efter kæresten og jeg var inde og se den hænger den stadig ved hos os begge, så et eller andet sted har den tydeligvis gjort et indtryk.
#120 The Insider 16 år siden