Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.

Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#111 Patriarch 16 år siden

Jeg tror han er pessimist på baggrund af hans indgående viden om viruset. Han anser det for umuligt... Maybe... kombineret med at han er lidt gak.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#112 HonoDelLoce 16 år siden

Og kombineret med at han aldrig har fået noget svar over radioen eller via et møde på havnen..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#113 The Insider 16 år siden

Jeg tolkede det helt klart som om, at han var frustreret over at få at vide, at hans arbejde slet ikke havde været så vigtigt, som han havde troet. Verden var alligevel ikke helt fortabt, kulde var et element, han ikke havde medberegnet i sin research tidligere, og han kunne, ja, have overlevet i selskab med familien i en af kolonierne. I de sidste mange år har han kun overlevet og undgået at bryde sammen ved at hæfte sig ved sit arbejde, og nu får han at vide, at alt det han har mistet, kunne have overlevet. Jeg syntes det var 110% naturligt, at han i første omgang nægtede at acceptere det.
War. War never changes.
Gravatar

#114 HonoDelLoce 16 år siden

Faktisk er den forklaring også meget plausibel i det han jo

giver kvinden og barnet blodprøven fra den "helbredte" kvinde - som vel må betragtes som et tegn på, at han alligevel tror på, at de finder kolonien
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#115 ks 16 år siden

Men det bliver altså også ofte meget koldt i New York. Hvis "the dark seekers" ikke tåler kulde, hvordan klarer de så kulden i NYC?
Gravatar

#116 The Insider 16 år siden

#115,
vi taler formentlig en temperatur omkring frysepunktet eller lavere, og så koldt er det vist sjældent i NYC. Eller måske er væsnerne kloge nok til at holde sig i grupper (det ser vi en enkelt gang) og dele kropsvarme, eller opholde sig i nærheden af varme steder, såsom fabrikker, radiatorer eller den slags :-)
War. War never changes.
Gravatar

#117 HonoDelLoce 16 år siden

I 2010 er den globale opvarmning total, og gennemsnitstemperaturen er 36 grader ;)

Den regnede jeg ikke med behøver en spoilerbox :P
Gravatar

#118 filmz-DocDoom 16 år siden

#112:
Kvinder har da lige responderet på hans radiosignal.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#119 ks 16 år siden

#116 - Jeg ved godt, at dette naturligvis kun er spekulationer fra vores side - men det giver bare heller ingen mening.

1) Det bliver bestemt koldere end frysepunktet i NYC, meget koldere! Jeg havde selv fornøjelsen af at være der for et par uger siden, hvor det var ca. -5.

2) Fabrikker, radiatorer og andre maskiner, der udvikler en masse varmer, fungerer ikke længere på dette tidspunkt i historien, hvor civilization er forfaldet og strømmen væk. Det eneste, der holder Will's lejlighed forsynet med elektricitet er en generator, som vi får et hurtigt blik på i starten af filmen.

Det er naturligvis muligt, at de udnytter hinanden og derved varmer hinanden ved kropsvarme - men teoretisk set er det vel også muligt at gøre det i "naturen"? Ellers ville rigtig mange dyrearter da i hvert fald have det svært derude.

Hvis kulden virkelig er det noget manuskriptforfatterne mente seriøst, så vil jeg mene, at der her er tale om et decideret plothul. Det ville heller ikke være overraskende, for lad os være ærlige - filmen er fyldt op med plothuller i både minde og større grad!

Ændrer i øvrigt ikke på, at jeg faktisk syntes filmen var ret så god. Her et par dage efter kæresten og jeg var inde og se den hænger den stadig ved hos os begge, så et eller andet sted har den tydeligvis gjort et indtryk.
Gravatar

#120 The Insider 16 år siden

Jeg har kun været i NYC om sommeren, hvor jeg bare kunne huske, at det var afsindig varmt :-) Og hvem ved? Det ser ud som om, at filmen foregår om sommeren, så derfor når temperaturen formentlig ikke frysepunktet, og om vinteren er de måske mindre aggressive, hvilket vi naturligvis ikke får bekræftet i filmen, og har større tindens til at samle sig i grupper (ligesom i bygningen). Det kan også være, at deres kroppe, som har fået forøget stofskifte, har ændret sig således at de er mere resistante overfor kulden. Det var jo både kombinationen af kulden og Smiths kur, som gjorde, at kvinden ændrede sig... Måske var det i endnu koldere områder, at man erfarede væsnernes afsky for kulde.
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: