Men den effektive og realismebetonede lydredigering kombineret med Smiths menneskelige helt gør dog også filmens nok største fejlskud endnu mere markant: de CGI-konstruerede vampyrmonstre. Før vampyrerne viser deres ansigt, er de en skræmmende ukendt faktor, der lurer i hver en skygge. Med uhyggelige skrig om natten fylder de godt i både Nevilles og tilskuerens underbevidsthed. Men som i så mange andre monsterfilm er uhyret selv ikke nær så uhyggeligt som forestillingen om det. Det frustrerende ved “I Am Legend” er, at et langt mere skræmmende resultat ville have været opnået, hvis der blot var blevet benyttet virkelige skuespillere, fremfor de direkte kedelige, computeranimerede monstre.

Som filmen nærmer sig sin slutning, får vampyrerne mere plads med et dertil hørende fald i både uhygge samt seriøsitet. Samtidig glider filmen væk fra sin indledende præmis om isolationens påvirkning på Neville. Havde “I Am Legend” holdt sig til en slutning, der lå tættere på den oprindelige historie, hvilket der lægges op til både i titlen og i flere scener undervejs, så ville filmens tema være blevet fulgt bedre til vægs, og “I Am Legend” ville have fremstået som en ganske vist enkelt skåret, men særdeles sammensat genrefilm. På trods af en fejlplaceret brug af CGI og en haltende afrunding på historien, er der dog stadig tale om en visuelt imponerende dystopi, samt en meget veldisponeret og gribende præstation af Will Smith i centrum for handlingen.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#121 HonoDelLoce 16 år siden

Lige præcis dét, at en enlig kvinde med sit barn er de eneste, der i 3 år (give or take) har svaret på hans radio-kald, er vel faktisk med til insinuere (for ham, i den givne situation) at de vitterligt er alene, eller at der i bedste fald kun er enkelte overlevende rundt omkring. Hvis der havde været noget, der mindede om en civiliseret koloni, ville de vel også kunne have opfanget hans kald og skabt kontakt.
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#122 Patriarch 16 år siden

Såvidt jeg forstod var det ikke
Darkseekers der ikke kunne tåle kulde, men derimod viruset
. Eller misforstod jeg noget?
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#123 filmz-DocDoom 16 år siden

#121: Der er jeg så uenig.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#124 filmz-blaze 16 år siden

Ja den sad faktisk fast... Vidste ikke at det ville såre dine følelser.

Ja jeg ved at det var for at spise....
Men der er en større mening med det, for det er filmens åbningscene . Og det er ikke særlig helte agtigt at gå og pløkke hjorter ned start på en film.

Hvorfor han ikke vil ud der fra... Han siger jo flere gange "this is ground zero" Det samme som han sagde til sin kone.. Han er fanget der og kan simpel ikke smutte før han har fundet en kur. Det er det med at kunne give slip.. Det havde selfølig givet meget mere mening hvis der var tale om den anden slutning..
Gravatar

#125 filmz-DocDoom 16 år siden

124:

"Ja den sad faktisk fast... Vidste ikke at det ville såre dine følelser"

Hvis det havde såret mine følelser, så havde jeg ikke lavet en smiley.

"Ja jeg ved at det var for at spise.... Men der er en større mening med det, for det er filmens åbningscene"

Jeg kan ikke se, at der skulle være en større mening med hjortejagten, hvis den havde været åbningsscenen (hvilket i øvrigt er et tv-interview med den kvindelige forsker).

"Og det er ikke særlig helte agtigt at gå og pløkke hjorter ned start på en film."

Må helte ikke spise kød? Har du set Last Of The Mohicans? Den starter også med en hjortejagt. Finder du større helte end de tre jægere fra Last of The Mohicans? Vi kan lancere en helt ny heltetype: Vegetar-krigeren!

Jeg kan i øvrigt ikke se, hvorfor du vil have Will Smiths figur til at fremstå entydigt helteagtigt. Jovist, han leder efter en kur. Men han er samtidig en ganske almindelig mand, der er alene og sulten.

- Og selv tak fsva. mit grundige svar omkring løverne :-)
Gravatar

#126 Hive 16 år siden

Korrekt. Darkseekerne kan sagtens være mere resistente end selve virusen i ren form.
Gravatar

#127 filmz-blaze 16 år siden

Ok.. Lad mig da starte med en smiley Hr. :)

Altså hvis man nu går og skyder de eneste levende væsner som ikke er nogen trussel for at spise dem selvom man har køkkenet fyldt med dåse mad så er der rent faktisk en dyber mening med det ..

Ja ok det var tv.int. Så lad mig sige det på en anden måde : hovedrollens første appearens.

Hele ideen med at lave slutningen om er netop for at will kan fremstå som en helt..

Og mht til dit svar omkring løverne synes jeg ikke var godt derfor ingen tak ;) Jeg ved godt at man ikke kan skyde en løve , men det kan man jo heller ikke med en vampyr!

Men pyt pyt ,, vi kan have hver vores synspunkter ...

Hygge...

Gravatar

#128 filmz-DocDoom 16 år siden

Du synes ikke mit svar med løverne var godt? Jeg gav hele tre mulige og ganske plausible forklaringer, og det var ikke et godt svar? Hmm...

"Altså hvis man nu går og skyder de eneste levende væsner som ikke er nogen trussel for at spise dem selvom man har køkkenet fyldt med dåse mad så er der rent faktisk en dyber mening med det .."

Spiser du dåsemad hver dag? Eller spiser du det som en nødløsning?

Deter vel også irrelevant om hans valgte bytte er en trussel mod ham eller ej. Han kan jo ikke spise uhyrerne, og løvekød er vel heller ikke en traditionel spise.

"Jeg ved godt at man ikke kan skyde en løve"

Nåda. Hvis du mener, at man ikke kan skyde en løve, hvorfor spurgte du så, hvorfor han ikke vil skyde dem?
Gravatar

#129 filmz-lolzman300 16 år siden

rigtig fed film!! Det er en blanding af en sørgelig og en meget tankevækkende film.

Det er en der for en til at tænke meget det er det jeg godt kan lide ved den. Filmen og handlingen er meget god. Det eneste som ville havet givet filmen et 5 stjerne var nok slutningen. Det er okay at Will Smith, han dør, fordi det er jo derfor han bliver en legende. Fordi han ofrede sig selv for at rede menneskeheden. Det er nok derfor at den hedder: I Am Legend. Fordi han bliver legende for noget. Nå men det der er dårligt om slutningen er nok at den bare slutter lige pludselig. De kommer ind i surviver campen og?? og hvad sker der så?? Men det gode er at filmen var meget god. Det er ikke fordi at slutningen er lidt dårlig at hele filmen skal være dårlig. Jeg synes faktisk at filmen var meget fed!!!

Gorden: If we are gonna play games i am gonna need a cop of coffee.
Joker: The good cop, bad cop routine?
Gorden: Not exactly
Gravatar

#130 holddakæft 16 år siden

Skulle man læse så langt nede her så er der spoliers til dem der ikke har set den:

Jeg er overrasket over alle de negative "Anmeldelser" herinde!
Men jeg synes at den var fed og jeg kan godt lide at han ikke overlever, det gav filmen et lille "Twist" til sidst og #23 Vildt at du synes at "Won´t you say hallo..." scenen var sjov, for jeg synes den rørende, manden har lige mistede noget af det eneste som holdte ham lidt normal... men ok alle har deres mening om hvad der er sjovt.
Stærkt spillede af Will Smith, som gør det rigtig godt og man får virkelig også følelsen af at være helt alene!.
#38... du er ikke alene. :-)
Fed film, jeg elsker at de var så agressive og at de blev klogere.

Undskyld jeg ikke har lavet den der røde boks, dem har jeg ikke lige lært at lave endnu.

Skriv ny kommentar: