Årets største Oscar-sluger er en flot, vittig og rørende affære, hvori det spektakulære samspil mellem Colin Firth og Geoffrey Rush er hovedattraktionen. Det er en skam, at “Kongens store tale” ikke ser bedre ud på Blu-ray, end den gør, når nu filmen er så smuk, men skivens lydspor er til gengæld glimrende, og det samme er det meste af ekstramaterialet. En kongelig udgivelse af en (i mere end én forstand) majestætisk film.
#1 Batsy 13 år siden
#2 Hr. Nielsen 13 år siden
#3 Zoracka 13 år siden
Når det så er sagt, så synes jeg Johans intro til anmeldelsen siger en del:
På overfladen lignede årets Oscar-show ikke blot en dyst mellem to af 2011's største succeser, "The Social Network" og "Kongens store tale", men også et opgør mellem henholdsvis hypermoderne og konservativ filmkunst.
Jeg er stadig af den opfatning, at The Social Network burde have vundet. Jeg synes de begge er værdige kandidater, men jeg synes man kommer mere ind under huden på persongalleriet i David Flincher's film. Udover en superb præstation af både Jessie Eisenberg og Andrew Garfield, så lagde jeg især mærke til Armie Hammer som Winklevoss tvillingerne (Mine kone sagde efter filmen, at hun synes de spillede godt).
Igen, så var jeg meget uenig med en del af oscarvinderne i år, hvor Inception vand i Visual Effects - Jeg synes Scott Pilgrim Vs The World, der ikke engang var nomineret, burde have fået prisen. Synes det er et klart tegn på, at akademiet tager "hypermoderne filmkust" for givet.
Men god anmeldelse, Johan. Meget enig i det du skriver.
#4 Lord Beef Jerky 13 år siden
#5 Bruce 13 år siden
Du rammer hovedet på sømmet og har ikke noget at tilføje.
#6 Therien 13 år siden
Er ganske enig.. Det er fremragende skuespil, men hvad angår selve filmen er der intet nyt under solen.. Syntes sammenligningen med Social Network var lidt "nem"..
4/6
#7 The Insider 13 år siden
#8 IK 13 år siden
#9 Lawman. 13 år siden
Nu er næste projekt forhåbentlig at anmelde Star Wars: The Complete Saga - ikke?!:)
#10 Collateral 13 år siden