Hvis “Man of Steel” ikke er årets værste film, så er den i hvert fald årets største skuffelse – en overfladisk, følelseskold stiløvelse, der tager en stor stak talentfulde skuespillere og drukner dem i slørede computereffekter. Personligt kunne jeg ikke være mere fløjtende ligeglad med den kommende “Batman vs. Superman”, når nu det er det samme filmhold, som står bag. Til gengæld glæder jeg mig enormt til det næste “Superman”-reboot. Fans af “Man of Steel” kan dog glæde sig over, at billedsiden ser næsten fejlfri ud i HD, at lydsporet er et af årets allerbedste, og at ekstramaterialet er seværdigt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#121 X&O 11 år siden

Driver (118) skrev:
Hvad mener du med, at de fortæller os det?

Der bliver klippet direkte til pointerne. Derfor har Superman det hårdt, derfor ved han ikke hvem han er osv. osv. Der er ikke noget ordentligt indløb, og det bliver gjort på en uelegant måde. Når vi får flashbacks er det med klare pointer, som i øvrigt for mindst en af scenerne virker alt for forhastet.
Gravatar

#122 The Insider 11 år siden

#121, 110% enig. Det er netop min hovedanke med samtlige flashbacks i filmen.
War. War never changes.
Gravatar

#123 mrF0x 11 år siden

Det ærgrer mig at Man Of Steel skal slagtes på den måde.

Man Of Steel slagtes meget af typisk to arketyper:

1. Dem, som var tossede med Donner universet og som anses for at være kanon. I den film tillægges der en stor portion humor (afstand) til Superman. Man Of Steel er alt for seriøs - og at ændre på formen er prætentiøst.

2. Dem, som forventede en TDK ala Superman. Dét blev det ikke kære venner!! Og så står skuffelserne i kø.

Hvis jeg med et objektivt sind, skal se på alt det lort der bliver smidt ud fra Marvel universet efterhånden og en middelmådig kopi af Bryan Singer med Superman Returns - så forstår jeg ved gud ikke kritikken af Man Of Steel. Filmen er et actionbrag, der gav fans det de ønskede. Vi fik et brag af en Superman figur, hvis historie fortæller historien om en ung mand, der føler sig fremmed, men konfronteres gang på gang, hélt fra barnsben.
General Zod spilles fantastisk af Shannon og hans intentioner er så meget mere holdbare end summen af de mange skurke vi ellers er vandt til at se der vil gøre livet surt for vores superhelte.

Den kritik der er omkring flashbacks og familien Kent har jeg svært ved at forstå... Vi ser en ung Kal-El vandre rundt i vores verden med skiftende jobs (en rodløs tilværelse) - og vi ser en række flashbacks der bygger karakteren op. Kevin Costner beskytter sin søn på bedste vis og ofrer sig for sin egen søn. Jeg ved ikke hvad der er så galt med metoden ej, heller de to faderfigurer... Jeg kan dog konkludere for mit eget vedkommende at jeg i Man Of Steel, fik en langt stærkere følelse af hans opvækst og hvad Jonathan og Martha måtte gøre for at passe på deres søn.
Tornado scenen er effektiv i min optik fordi at Clark for første gang fortæller sin Far at du er ikke min Far og Jonathan herefter må erkende at måske gjorde vi det bare ikke godt nok.. Enhvér Far, ville kunne relatere til denne Far-Søn relation. Dernæst ser vi at han ofrer sit liv for sin søn... Den fortabte søn.

Action sekvenserne er hvad de er - det er underholdning og det er mættende og tilfredsstillende. Verdens største superhelt, fortjener verdens største omgang smadder - og proportionerne er vilde som intet andet.. Jeg beklager hvis folk måtte føle forargelse over at der refereres til 9/11, at ødelæggelsen er enorm og at der bruges masser af krudt på CGI... Men, som Superman fan følte jeg mig alt andet end snydt.
Og jeg vil slet ikke diskutere hvorvidt Superman må slå ihjel eller ej, for menneskehedens skyld.. Det er der rigelig kanon af, der påpeger.

Man Of Steel er blevet slagtet af primært de to årsager og jeg smider en håndfuld stjerner efter en film der turde at røre ved - vel nok - den mest sårbare superhelt i filmens verden.

Vi står med en film der i forhold til genre er over gennemsnittet. I forhold til filmmediet er det måske en middelgod film, med både gode og dårlige idéer.

Anmeldesen er en PINAGTIG nedslagtning af en film, der ikke kan måle sig med Nolans Dark Knight (noir) film, men at slagte med "Gab" kommentarer og så fremdeles kan jeg ikke tage seriøst.. og slet ikke når vi står med topkarakterer til The Dark Knight Rises.. Det har for mig intet med filmkundskab at gøre.
Gravatar

#124 The Insider 11 år siden

#123, 1. Dem, som var tossede med Donner universet og som anses for at være kanon. I den film tillægges der en stor portion humor (afstand) til Superman. Man Of Steel er alt for seriøs - og at ændre på formen er prætentiøst.

2. Dem, som forventede en TDK ala Superman. Dét blev det ikke kære venner!! Og så står skuffelserne i kø.

Jamen... jeg passer ikke til #1 eller #2, og jeg kunne ikke lide den! Nu er jeg forvirret... Hvem er jeg?! :-/

War. War never changes.
Gravatar

#125 mrF0x 11 år siden

Jeg skrev TYPSIK... Ikke som i kun disse to.
Gravatar

#126 The Insider 11 år siden

#125, men... du refererer jo netop til min slagtning. Er jeg en atypisk slagter?

#119, først og fremmest: Tak for en sober og gennemkomponeret respons, Twister! Du holder den gode tone, og det er fedt :-)

Det er selvfølgelig helt fjong, at du synes, at tornado-sekvensen fungerer. Jeg synes selv, at den er svag af adskillige grunde... Den føles forceret og forhastet, CGI-tornadoen er hamrende grim, vi har ikke fået opbygget nogen ordentligt tilknytning til Kent og (sted)farmand, og en hund glemt i bilen? En af de ældste, dummeste klicheer i min optik. Men, som sagt, helt fint, hvis den fungerede for andre - jeg ville virkelig ØNSKE, at den havde fungeret for mig!

hvilket sikkert også ergrunden til den hurtige igangsættelse af en sequel.

Jeg tror nærmere, det skyldes klar desperation over Marvels succes. Men det er jo kun gisninger. Der bliver også ofte prompte søsat fortsættelser til film, der underpræsterer på box-office af forskellige årsager - at man skal nå at ride lidt med på forgængerens PR-kampagne, i forbindelse med et tilknyttet jubilæum, fordi den klarede sig overordentligt godt på hjemmevideo etc.

Den ultimative sandhed har jeg aldrig påstået at jeg kender, men ved ikke om den er rettet mod mig(?)

Det var den ikke.

Jeg kan ikke rigtig se hvad du vil med Iron man eksemplet?

Det er egentlig bare for at sige, at man ikke kan forudsige alt ud fra tidligere boxoffice-resultater. Der er fortsættelser, som har klaret sig markant værre, markant bedre eller nøjagtig lige så godt som forgængerne. Der er ettere i potentielle franchises, som har klaret sig formidabelt. Der er ettere i potentielle franchises, som blot har klaret sig nogenlunde og er blevet overgået (finansielt) af fortsættelserne. Der er film uden nogen franchise i ryggen, som har gjort underværker på den økonomiske front. Min pointe er bare, at en ny, stort opsat Superman-film burde have klaret sig meget bedre. 665 millioner på verdensplan er "temmelig godt" i nutidens Hollywood-blockbustermiljø. Den burde have klaret sig bedre. Og ja, jeg føler helt absolut, at hvis filmen vitterligt HAVDE været bedre... Hvis den havde været så god, at den samtidig havde sikret god word-of-mouth (hvilket den ikke har ifølge boxofficemojo) og gode anmeldelser (og de har været lunkne jvf. rotten tomatoes), så havde flere folk være inspireret til at se den og gense den, og så havde den klaret sig bedre. Men hvis man selvfølgelig allerede føler, at filmen er fremragende, kan jeg sagtens forstå, hvorfor man ikke kan se sig enig i det.
War. War never changes.
Gravatar

#127 MOVIE1000 11 år siden

The Insider (124) skrev:
#123, 1. Dem, som var tossede med Donner universet og som anses for at være kanon. I den film tillægges der en stor portion humor (afstand) til Superman. Man Of Steel er alt for seriøs - og at ændre på formen er prætentiøst.

Jamen... jeg passer ikke til #1 eller #2, og jeg kunne ikke lide den! Nu er jeg forvirret... Hvem er jeg?! :-/

Det samme spørgsmål stillede superman, og se hvad vi fik. :P
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#128 Ispep 11 år siden

Så fordi anmelderen gav topkarakterer til TDKR, så mener du??? Uanset hvad, så fungerer Rises langt bedre end Man of Steel på alle punkter, nu vi skal sammenligne.
Gravatar

#129 Geekalot 11 år siden

Johan du er fyret !!!! først rev du den nye Star trek ned...... uenig, nu Supermand....... du har brugt for meget tid med ham Bogart der, han har smittet den med den franske/belgiske syge, tror jeg :)
Gravatar

#130 The Insider 11 år siden

#129, mmmmm..... franske fritter og belgiske vafler... mmm...........
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: