Hvis “Man of Steel” ikke er årets værste film, så er den i hvert fald årets største skuffelse – en overfladisk, følelseskold stiløvelse, der tager en stor stak talentfulde skuespillere og drukner dem i slørede computereffekter. Personligt kunne jeg ikke være mere fløjtende ligeglad med den kommende “Batman vs. Superman”, når nu det er det samme filmhold, som står bag. Til gengæld glæder jeg mig enormt til det næste “Superman”-reboot. Fans af “Man of Steel” kan dog glæde sig over, at billedsiden ser næsten fejlfri ud i HD, at lydsporet er et af årets allerbedste, og at ekstramaterialet er seværdigt.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#71 Hive 11 år siden

Superman Returns er den eneste superheltefilm jeg ikke gad at se færdig. Selv Elektra så jeg til ende!

Da der efter ca. 50 min stadig ikke var sket noget som helst i filmen, og vi lige pludseligt blev budt en SUPER latterlig og hovedrystende slow motion scene hvor Superman stopper en kugle med sit øjeæble... ja der blev det simpelthen for meget for mig.
Gravatar

#72 Mikkel Abel 11 år siden

Driver (69) skrev:
Det er sgu mærkeligt, at I (eller MikkelAbel i det mindste) sammenligner Man of Steel med The Dark Knight. I burde i stedet sammenligne den med Batman Begins, for den er jo en ny begyndelse og ikke en toer, der byggede på en succesfuld etter, præcis som Begins.

Billetsalget til Man of Steel, kunne jo også tænkes at skyldes folks enorme skuffelse over Superman Returns. Her er billetsalget fra Batman Begins, der til sammenligning med Man of Steel (Superman Returns) også kom efter en gedigen skuffelse (Batman & Robin), næsten med lige mange års mellemrum.

Batman Begins
Budget:
$150.000.000 (estimated)
Opening Weekend:
$119.727 (Sweden) (19 August 2005)
Gross:
$205.343.774 (USA) (28 October 2005)

Sammenlignet med Begins, synes jeg ikke, at Man of Steels omsætning, ser så skidt ud igen, som I gør det til. Jeg tror derudover også, at Batman har et større appeal til folk end Superman og dermed er et større brand, men det er gisninger fra min side.

Men forklar mig da gerne, hvorfor der skal sammenlignes med TDK og BB, for jeg forstår det ikke.

Ja ok, når du siger det på den måde kan jeg godt se at TDK måske var et lidt mærkeligt eksempel at bruge, og det havde nok været mere logisk med Batman Begins.
Det eneste det handlede om, var jo sådan set også bare om hvorvidt god indtjening var = en god film. Jeg kunne jo også, som TheInsider nævner i 65#, havde nævnt Twilight som også er en helt ny begyndelse. Den havde et budget på ca. 40 mio og har nu indtjent omkring 200 mio. Men dette kan vel aldrig være målestok for hvor god en film er, rent kvalitetsmæssigt?

Jeg tvivler dog på at MoS har været svækket af Bryan Singers Superman Returns. Jeg tror sgu de fleste havde glemt den, og at se Nolans navn som producer i kølvandet på den mastodoniske succes hans Batman-trilogi havde, tror jeg det var nok til at hive størstedelen i biografen. Og taget i betragtning at det er vel nok verdens største superhelt der bliver filmatiseret, så burde den have alle odds med sig til at blive en financiel succes, hvilket den ikke har været.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#73 X&O 11 år siden

Det er heller ikke helt fair at sammenligne med Batman Begins, da superhelte film først for alvor blev et seriøst trækplaster med Iron Man og The Dark Knight i 2008. Selvfølgelig har der været store succeser før såsom Burtons Batman film og Singers X-Men film, men appellen var ikke ligeså omfattende som den er i dag. Dertil har Nolans navn helt klart været et salgsargument, som i hvert fald for mit vedkommende har haft stor betydning for om jeg ville se den.
Gravatar

#74 elsotho 11 år siden

Tak Johan!!!

Jeg er KÆMPE Superman fan, og havde glædet mig som et lille barn til denne film, men.....
Min vurdering af filmen, da jeg kom ud af biffen 3/6
Min endelige vurdering af filmen, da jeg begyndte at tænke over den 1½/6

Du rammer SPOT ON! Denne film er et MAKVÆRK!!!

Jeg er nødt til at sige at der kommer en del spoilers i denne udradering at Man of Steel. Jeg bruger nok ikke forummet tit nok, så jeg ved ikke hvordan jeg gør noget usynligt, så hvis du ikke har set filmen, og gerne vil bevare den lille brist af spænding, der nok er et eller andet sted i filmen, så læs ikke videre!!

Min begrundelse for at omtale filmen som et makværk, grunder i den sublime mangel på forståelse for Superman og universet omkring ham.

Som Johan skriver, så mangler vi hele introduktionen af familien Kent. På intet tidspunkt lærer vi dem at kende og man føler INTET, da Jonathan Kent dør.
Den måde han dør på er for øvrigt til grin.
Jonathan mimer til Clark at han hellere må lade sin jordiske far dø i en tornado, end at vise verden sine kræfter. Det groteske er bare at Clark kunne have reddet sin elskede far, med sin lynende hurtighed, og ingen ville have opdaget noget.
I en af de gamle tegneserier dør begge forældre, men de dør af en sygdom, som Clark ikke kan redde dem fra, uanset hvor stærk han er. Havde de dog bare gjort det sådan i MoS, for så ville Clark have lært en vigtig lektie. Nemlig, at ligegyldigt hvor overnaturlig stærk han var, så havde han også sine naturlige begrænsninger. Han ville også have lært at med store kræfter kommer et stort ansvar.

Noget af det første vi oplever, er dog en fantastisk redningsaktion fra CKs side, da han redder besætningen på en boreplatform. Dejligt. Lige sådan Superman er! Det blev dog ødelagt, da han kommer i land, og som det første han gør, er at stjæle en eller anden "ligegyldig" persons tøj. Det burde Superman ALDRIG gøre!

Lidt senere i filmen, vælger Clark at ødelægge en lastbilchaufførs levebrød, da han føler sig forurettet (han har tydeligvis ikke lært at med store kræfter kommer et stort ansvar) Den rigtige CK ville have fundet en anden løsning på det lille problem. Foreks, kunne han med sit varmesyn, have lært den frække lastbilchauffør en lektie, ved at smelte hans sko fast til gulvet, og fået ham til at se klodset ud? Bare et lidt bedre forslag imo.

Senere i filmen bliver vi vidner til et ligegyldigt festfyrværkeri af action. Fyrværkeri er altid spændende, men når man skal se på de samme eksplosioner om og om igen, så bliver selv fyrværkeri kedeligt. Sådan havde jeg det da Superman kæmpede imod General Zod og hans kumpaner. For øvrigt har vi, på dette tidspunkt i filmen, stadig ikke lært at Superman er helten vi skal holde med. Ud over boreplatformen har han ikke rigtig lavet noget der kan betegnes som helteagtigt! I grove træk er den eneste forskel, på Superman og de andre kryptonianere, tøjet de har på.

En Clark Kent der havde lært "at med store kræfter kommer et stort ansvar" ville have trukket den sidste og altødelæggende slåskamp med GZ ud på et øde sted, hvor kun et minimum af menneskeliv ville gå tabt. I stedet ser vi de to kamphaner smadre stort set hele Metropolis. Intet helteagtigt i det.

Den rigtige Superman ville heller ikke have truffet den nemme løsning, da han slår GZ ihjel til sidst. I stedet ville vi have set noget uforudset, som kun Superman kunne finde på! Måske kunne han have tvunget GZ til at dræbe sig selv på en eller anden spidsfindig måde.

Selv om filmen har mange flotte og fede scener, så er det svært for mig at acceptere den måde de har drevet rovdrift på Supermans karakter og personlighed!

Gravatar

#75 Driver 11 år siden

MikkelAbel (72) skrev:

Og taget i betragtning at det er vel nok verdens største superhelt der bliver filmatiseret, så burde den have alle odds med sig til at blive en financiel succes, hvilket den ikke har været.

Du hæfter dig meget ved, hvorvidt du synes, det er en finansiel succes, men en films omsætning, skal jo ikke vurderes ud fra dens omkostninger. Du får jo ikke folk til at gå i biografen, fordi du siger til dem, at den her film har altså været dyr at producere. Det er klart at omsætningen ikke lyder af meget, hvis filmen har kostet 225 af de stærke, men den har ikke desto mindre tjent sig selv ind (291) alene i biografindtægter og må derfor betegnes som alt andet end en fiasko, hvorfor der da også er givet grøn lys til endnu en Superman fra Snyder.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#76 Driver 11 år siden

X&O (73) skrev:
Det er heller ikke helt fair at sammenligne med Batman Begins, da superhelte film først for alvor blev et seriøst trækplaster med Iron Man og The Dark Knight i 2008. Selvfølgelig har der været store succeser før såsom Burtons Batman film og Singers X-Men film, men appellen var ikke ligeså omfattende som den er i dag. Dertil har Nolans navn helt klart været et salgsargument, som i hvert fald for mit vedkommende har haft stor betydning for om jeg ville se den.

Er det ikke lidt noget sludder?
Alene Spider-Man filmene var kæmpe kommercielle succeser og etteren tjente nærmest sig selv ind på åbningsugen. Du kan vist godt selv høre, hvor tyndt det lyder, siden du garderer dig med at nævne Burtons Batman og Singers X-Men og så kan man så nævne et føljeton af andre succesfulde superhelte sællerter før Iron Man og TDK. Deres salgstal vidner om et stort appeal for genren.

Spider-Man was a major commercial success, becoming the first film to pass the $100 million mark in a single weekend.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#77 Slettet Bruger [3136518414] 11 år siden

#67 -

Du har lyttet til Kevin Smiths kommentarspor til "Batman"?
Gravatar

#78 Twister 11 år siden

At kalde en film, der er begyndelsen på en ny filmserie, som har indtjent +660 millioner (dollars) ind på verdensplan, med et budget på 225 millioner (dollars) for en finansiel fiasko er jo grinagtigt og viser mangel på føling med branchen. Man kan tale om at studiet måske havde forventet et endnu højere beløb, men en decideret fiasko kan det næppe være når en film tjener sig selv ind og mere til blot på de amerikanske billetindtægter. Læg dertil at det er den første film i en ny serie og der lynhurtigt bliver givet grønt lys til en sequel!

læg dertil at Man of Steel ligeledes indtjente op imod 200 millioner på reklamering inden filmens premiere, hvilket ikke fremgår af box-office tallene!
http://www.comicbookmovie.com/fansites/JoshWilding...

http://www.hollywoodreporter.com/news/warner-bros-...

Insider: Som Driver helt korrekt anfører kan man ikke sammenligne med film som IM3 og TDK da der i begge tilfælde er tale om sequels, der bygger på succesrige veletablerede franchises. En sådan franchise har "Man of Steel" ikke og den mangler dermed det rygstød, som de to førstnævnte film fik. Nok er Superman en utrolig velkendt figur, hvilket selvfølgelig burde være en styrke rent finansielt, men du negligere helt klart vigtigheden af en allerede etableret og velanset franchise. IM3 kommer oven i købet også i kølvandet på The Avengers, hvilket uden tvivl har enormt meget at sige. Din sammenligning af IM3, TDK overfor Man of Steel holder overhovedet ikke. Læg dertil at de seneste Superman film ikke er faldet i god jord hos publikum, hvilket giver man of steel endnu en ulempe.

BB er en bedre film at sammenligne med da det ligeledes er begyndelsen på en ny kæmpe franchise med en af verdens bedst kendte superhelte ved roret. Og i den sammenligning er Man of Steels tal langt mere imponerende.

Når det så er sagt er box-office sjældent en skudsikker kvalitetsindikator, hvilket selvfølgelig også gælder Man of Steel.

The Insider (63) skrev:
Mere end alt andet savnede jeg sgu en scene, hvor familien Kent opførte sig som en familie. Hvor man fornemmede deres bånd. Hvor kærligheden skinnede igennem. Hvor der faktisk blev ført en bare nogenlunde normal samtale, som man kunne tage og føle på... Men vi får blot et par ultrakorte scener, hvor alle konstant taler med usædvanligt store bogstaver. Ikke én replik klinger troværdig - ud over måske replikudvekslingen "can't I keep pretending I'm your son?"/"You are my son". Derudover var der ikke ét tilnærmelsesvis følelsesladet, menneskeligt øjeblik i alle de scener. Jeg har stor respekt for Costner, og hans store, medfødte charme giver helt klart rollen et boost, der ellers havde gjort den fuldkommen forglemmelig. Men i filmen virker farmand Kent ikke som et menneske af kød og blod. Han virker mere som en omvandrende moralprædiken.

Igen er jeg uenig. Det er netop utrolig vigtig for filmens messias-tematik at vi ikke ser familien Kent fungere som en normal familie. Det er jo klart filmens mål at skildre Kal-El som et individ med en umådelig stor skæbne og byrde og den trykkede og dramatiske stemning i scenerne med The Kent's udtrykker netop hvor svært og unormalt det må være at forældre til et individ der er udset til at være jordens frelser. Næh, det havde været langt mere mærkeligt og ødelæggende for filmens glimrende tematik hvis vi havde set Clark Kent i den ene velfungerende familiesituation efter den anden. Og jeg fandt bestemt scenerne følelsesladet (specielt scenen hvor Costner spørger "Did they hurt you" Clark: "You know they can't Jonathan: "Thats not what i meant"). Men smag og behag selvfølgelig.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang
Gravatar

#79 Fredag 11 år siden

Twister (78) skrev:
Det er netop utrolig vigtig for filmens messias-tematik at vi ikke ser familien Kent fungere som en normal familie.
Jamen havde de i det mindste så bare fungeret som mennesker og solidt funderet karakterer i en film, men det magtede de ikke engang!

Der er ikke en engang en indikator for, at Superman skulle ønske at frelse menneskeheden i sidste ende, som jo også netop virker dårligt understøttet hvis han er vokset op i en eller anden halvdysfunktionel familie, der ikke har kunne give ham den varme, kærlighed og 'uskyld' som karakteren kræves for at føle denne trang til frelse. Selv Jesus vokser dog op i en tilsyneladende omsorgsfuld familie. Costner kommer blot med tørre og malplacerede kommentarer, fremfor at tage sig af sin søn???? Om de nyere Superman tegneserier skulle være lige sådan, ved jeg ikke, men i filmen her fungerer det ikke ret godt desværre.
Gravatar

#80 Twister 11 år siden

Fridag (79) skrev:
Jamen havde de i det mindste så bare fungeret som mennesker og solidt funderet karakterer i en film, men det magtede de ikke engang!

Jeg synes nu både Lane og Costner fungerer glirmrende til det formål filmen tildeler dem. Men igen, du har tydeligvis en anden opfattelse.

Fridag (79) skrev:
Der er ikke en engang en indikator for, at Superman skulle ønske at frelse menneskeheden i sidste ende, som jo også netop virker dårligt understøttet hvis han er vokset op i en eller anden halvdysfunktionel familie, der ikke har kunne give ham den varme, kærlighed og 'uskyld' som karakteren kræves for at føle denne trang til frelse.

Det krav som du her fremsætter har jeg ikke stødt på før, så det ved jeg ikke hvad jeg skal svare til. Det er for mig at se positivt at man forsøger en anden fortolkning af familien Kent end de gamle bedsteforældre der altid ser lyst, positivt og relativt problemfrit på tingene. Det skaber på en eller anden måde mere seriøsitet omkring Clarks ansvar synes jeg, hvilket klædte filmen. Jeg synes da at der er rigeligt af åbenlyse indikationer på at Superman gerne vil menneskeheden det bedste. Dertil er han jo også en karakter der skubes ind i en rolle som han ikke selv forstår eller 100% ønsker (endnu) og nu er det jo også startskudet på filmserien, hvorfor jeg finder det passende og velvalgt at vores hovedkarakter flere gange betvivler sin egen skæbne.
“I should say that I was a visual person. I experience with my eyes and never, or rarely, with my ears...to my constant regret.” - Fritz Lang

Skriv ny kommentar: