Selv frasorteret de mest vanvittige lydighedsværdier som Noas ark her er bygget på, så er filmen vanvittigt klodset sat sammen. Med sine skrabede animationer og akavt indsatte idylliske dyr fra arkivet burde filmens tekniske stab ikke få plads på en fremtidig ark. Og lige meget hvor dumt det litterære forlæg er, så er (film)skaberen Aronofskys gudsjammerlige opgradering af Noa til en actionhelt i “Gladiator”-klassen selv ikke en fantasy-fortælling som Biblen værdig.
#61 evermind 10 år siden
Undskyld, men det er mig lidt en gåde, hvordan dette citat fra anmeldelsen ligefrem kan forekomme dig håbløst, endsige ulæseligt ... Det er tre sætninger, som ret åbenlyst parafraserer en passage i Bibelen, de fleste kender i det mindste tanken i/den omtrente ordlyd af, og filmtitlerne er endda brugervenligt sat i anførselstegn.
Jeg synes tværtimod, det er både godt fundet på til konteksten og vel(om)skrevet. At jeg så ikke er helt enig med anmelderen om ovenstående (og muligvis heller ikke om Noa) er en anden sag. :)
#62 Høegh 10 år siden
Loki gør sig naturligvis kun i nordisk mytologi ;-)
#63 evermind 10 år siden
#64 Riqon 10 år siden
Som forventet er det ikke et forsøg på at være helt loyal overfor konservative (eller endda fundamentalistiske) tolkninger af historien om Noah. Aronofsky har givet historien nogle vrid og har tilføjet flere elementer, mest åbenlyst måske "Vogterne" og mindre åbenlyst konflikterne i filmens sidste tredjedel. Filmen er selvfølgelig anakronistisk, idet den afspejler det moderne publikums verdenssyn frem for det hebraiske - for eksempel med sit deistiske/epukuræiske gudssyn: Selv om Gud (eller som de siger i filmen, "Skaberen") sender vandfloden og står bag diverse mirakler undervejs, så er han generelt fjern og hans planer vanskelige at gennemskue. Han taler aldrig til Noah i filmen, i bedste fald giver han hints.
Her står filmen i en stærk kontrast i forhold til den nærværende gud, det hebraiske folk troede på, og som vi også hører om i den oprindelige historie, hvor Noah får klar instruktion, selv om detaljerne. Aronofskys valg på dette punkt tjener dels til at skabe konflikterne undervejs, men særligt i tredje del, hvor det store spørgsmål synes at være "Hvad vil Skaberen egentlig?" Resultatet er en Noah, der står alene med svære valg - en meget anderledes historie end i Bibelen. En film hvor man bare kunne stole på, at Gud fiksede det hele og hans plan var tydelig, ville måske ikke virke nær så engagerende og ville måske også være sværere for et moderne publikum at leve sig ind i. Noahs oplevelse af Gud afspejler i større grad den oplevelse, flest mennesker har af Gud: Hvis han er der, så er det vanskeligt at vide, hvad hans vilje er. Der er ingen tvivl om, at publikums evne til at købe præmisserne om en Gud er afgørende for deres oplevelse af historien, og Aronofsky virker til at have været meget bevidst om dette i sin fortælling om Noah.
Men Aronofsky har uden tvivl også gjort sin research i forhold til den hebraiske litteratur og det verdensbillede som oprindeligt ligger bag. Detaljer som førstegangslæsere af historien næppe vil lægge mærke til, har Aronofsky nøje noteret sig og brugt i filmen, bl.a. Kains rolle i slægtshistorien og Metusalem (på hebraisk betyder hans navn "Hans død skal bringe dommen"). Det tjener filmen og historien godt, at Aronofsky fortæller den i sin bibelske kontekst af Edens have og den faldne menneskeslægt. De billedrige og visuelt stimulerende passager hvor han gør dette er noget af det bedste ved hele filmen, efter min mening.
Nogle ting i plottet kunne han dog med fordel have skåret fra eller ændret. Det meste af historien, som involverer Kam, fungerer ikke optimalt, synes jeg. I sidste ende bliver der bare lidt for mange knive i luften til at det virker spændende. Men ellers synes jeg filmen var medrivende, godt fortalt, eftertænksom, voldsom (som den skal være), utrolig flot og Clint Mansells dramatiske score gav positive associationer til "The Fountain". Dette er én af de bedre blockbusters, selv om jeg bare giver den 4/6.
#65 Høegh 10 år siden
God og interessandt anmeldelse. Og jeg er særligt glad for, at Clint Mansells score kommer tæt på hans fantastiske score til The Fountain.
Thumps up herfra.
#66 DocDoom 9 år siden
Uanset hvor meget jeg gransker min hukommelse, erindrer jeg ikke at have set så dårlig en film nogensinde. Den er helt udenfor kategori. Selv de mest elendige direct-to-video produktioner har som regel et eller to oplivende momenter, om ikke andet i form af ufrivillig komik.
Det har Noah ikke engang. Min kæbe sad simpelthen ved navlen over dette makværk. Jeg har aldrig set lignende. Den får mine biograf-walkouts som The Musketeer, White Chicks og 10.000 BC til at ligne Oscar-materiale. Én stjerne, som anmelderen har givet, er bestemt festversionen af en anmeldelse.
#67 Lawman 9 år siden
#68 DocDoom 9 år siden
#69 Geekalot 9 år siden
#70 DocDoom 9 år siden