Selv frasorteret de mest vanvittige lydighedsværdier som Noas ark her er bygget på, så er filmen vanvittigt klodset sat sammen. Med sine skrabede animationer og akavt indsatte idylliske dyr fra arkivet burde filmens tekniske stab ikke få plads på en fremtidig ark. Og lige meget hvor dumt det litterære forlæg er, så er (film)skaberen Aronofskys gudsjammerlige opgradering af Noa til en actionhelt i “Gladiator”-klassen selv ikke en fantasy-fortælling som Biblen værdig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#61 evermind 10 år siden

I begyndelsen var instruktørtalentet i "Pi". På anden- og tredjefilmen blev der bragt tvivl om talentet med Don't do drugs-filmen "Requiem for a Dream" og new age-pladderen i "The Fountain". Men med "The Wrestler" og "Black Swan" så jeg, at det var godt.


loki (3) skrev:
Stort tillykke med den mest håbløse/ulæselige sætning i nyere tid her på filmz! Yay!


Undskyld, men det er mig lidt en gåde, hvordan dette citat fra anmeldelsen ligefrem kan forekomme dig håbløst, endsige ulæseligt ... Det er tre sætninger, som ret åbenlyst parafraserer en passage i Bibelen, de fleste kender i det mindste tanken i/den omtrente ordlyd af, og filmtitlerne er endda brugervenligt sat i anførselstegn.

Jeg synes tværtimod, det er både godt fundet på til konteksten og vel(om)skrevet. At jeg så ikke er helt enig med anmelderen om ovenstående (og muligvis heller ikke om Noa) er en anden sag. :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#62 Høegh 10 år siden

evermind (61) skrev:
loki (3) skrev:
Stort tillykke med den mest håbløse/ulæselige sætning i nyere tid her på filmz! Yay!


Undskyld, men det er mig lidt en gåde, hvordan dette citat fra anmeldelsen ligefrem kan forekomme dig håbløst, endsige ulæseligt ... Det er tre sætninger, som ret åbenlyst parafraserer en passage i Bibelen, de fleste kender i det mindste tanken i/den omtrente ordlyd af, og filmtitlerne er endda brugervenligt sat i anførselstegn.




Loki gør sig naturligvis kun i nordisk mytologi ;-)
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#63 evermind 10 år siden

My bad! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#64 Riqon 10 år siden

I går fik jeg så set dyret med kæresten, og jeg må indrømme, at det er én af Darren Aronofskys svagere film, men at den stadig overgår de fleste blockbusters. De første to tredjedele af filmen var helt sikkert de mest velfungerende.

Som forventet er det ikke et forsøg på at være helt loyal overfor konservative (eller endda fundamentalistiske) tolkninger af historien om Noah. Aronofsky har givet historien nogle vrid og har tilføjet flere elementer, mest åbenlyst måske "Vogterne" og mindre åbenlyst konflikterne i filmens sidste tredjedel. Filmen er selvfølgelig anakronistisk, idet den afspejler det moderne publikums verdenssyn frem for det hebraiske - for eksempel med sit deistiske/epukuræiske gudssyn: Selv om Gud (eller som de siger i filmen, "Skaberen") sender vandfloden og står bag diverse mirakler undervejs, så er han generelt fjern og hans planer vanskelige at gennemskue. Han taler aldrig til Noah i filmen, i bedste fald giver han hints.

Her står filmen i en stærk kontrast i forhold til den nærværende gud, det hebraiske folk troede på, og som vi også hører om i den oprindelige historie, hvor Noah får klar instruktion, selv om detaljerne. Aronofskys valg på dette punkt tjener dels til at skabe konflikterne undervejs, men særligt i tredje del, hvor det store spørgsmål synes at være "Hvad vil Skaberen egentlig?" Resultatet er en Noah, der står alene med svære valg - en meget anderledes historie end i Bibelen. En film hvor man bare kunne stole på, at Gud fiksede det hele og hans plan var tydelig, ville måske ikke virke nær så engagerende og ville måske også være sværere for et moderne publikum at leve sig ind i. Noahs oplevelse af Gud afspejler i større grad den oplevelse, flest mennesker har af Gud: Hvis han er der, så er det vanskeligt at vide, hvad hans vilje er. Der er ingen tvivl om, at publikums evne til at købe præmisserne om en Gud er afgørende for deres oplevelse af historien, og Aronofsky virker til at have været meget bevidst om dette i sin fortælling om Noah.

Men Aronofsky har uden tvivl også gjort sin research i forhold til den hebraiske litteratur og det verdensbillede som oprindeligt ligger bag. Detaljer som førstegangslæsere af historien næppe vil lægge mærke til, har Aronofsky nøje noteret sig og brugt i filmen, bl.a. Kains rolle i slægtshistorien og Metusalem (på hebraisk betyder hans navn "Hans død skal bringe dommen"). Det tjener filmen og historien godt, at Aronofsky fortæller den i sin bibelske kontekst af Edens have og den faldne menneskeslægt. De billedrige og visuelt stimulerende passager hvor han gør dette er noget af det bedste ved hele filmen, efter min mening.

Nogle ting i plottet kunne han dog med fordel have skåret fra eller ændret. Det meste af historien, som involverer Kam, fungerer ikke optimalt, synes jeg. I sidste ende bliver der bare lidt for mange knive i luften til at det virker spændende. Men ellers synes jeg filmen var medrivende, godt fortalt, eftertænksom, voldsom (som den skal være), utrolig flot og Clint Mansells dramatiske score gav positive associationer til "The Fountain". Dette er én af de bedre blockbusters, selv om jeg bare giver den 4/6.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#65 Høegh 10 år siden

Riqon (64) skrev:
I går fik jeg så set dyret med kæresten, og jeg må indrømme, at det er én af Darren Aronofskys svagere film, men at den stadig overgår de fleste blockbusters. De første to tredjedele af filmen var helt sikkert de mest velfungerende.

Som forventet er det ikke et forsøg på at være helt loyal overfor konservative (eller endda fundamentalistiske) tolkninger af historien om Noah. Aronofsky har givet historien nogle vrid og har tilføjet flere elementer, mest åbenlyst måske "Vogterne" og mindre åbenlyst konflikterne i filmens sidste tredjedel. Filmen er selvfølgelig anakronistisk, idet den afspejler det moderne publikums verdenssyn frem for det hebraiske - for eksempel med sit deistiske/epukuræiske gudssyn: Selv om Gud (eller som de siger i filmen, "Skaberen") sender vandfloden og står bag diverse mirakler undervejs, så er han generelt fjern og hans planer vanskelige at gennemskue. Han taler aldrig til Noah i filmen, i bedste fald giver han hints.

Her står filmen i en stærk kontrast i forhold til den nærværende gud, det hebraiske folk troede på, og som vi også hører om i den oprindelige historie, hvor Noah får klar instruktion, selv om detaljerne. Aronofskys valg på dette punkt tjener dels til at skabe konflikterne undervejs, men særligt i tredje del, hvor det store spørgsmål synes at være "Hvad vil Skaberen egentlig?" Resultatet er en Noah, der står alene med svære valg - en meget anderledes historie end i Bibelen. En film hvor man bare kunne stole på, at Gud fiksede det hele og hans plan var tydelig, ville måske ikke virke nær så engagerende og ville måske også være sværere for et moderne publikum at leve sig ind i. Noahs oplevelse af Gud afspejler i større grad den oplevelse, flest mennesker har af Gud: Hvis han er der, så er det vanskeligt at vide, hvad hans vilje er. Der er ingen tvivl om, at publikums evne til at købe præmisserne om en Gud er afgørende for deres oplevelse af historien, og Aronofsky virker til at have været meget bevidst om dette i sin fortælling om Noah.

Men Aronofsky har uden tvivl også gjort sin research i forhold til den hebraiske litteratur og det verdensbillede som oprindeligt ligger bag. Detaljer som førstegangslæsere af historien næppe vil lægge mærke til, har Aronofsky nøje noteret sig og brugt i filmen, bl.a. Kains rolle i slægtshistorien og Metusalem (på hebraisk betyder hans navn "Hans død skal bringe dommen"). Det tjener filmen og historien godt, at Aronofsky fortæller den i sin bibelske kontekst af Edens have og den faldne menneskeslægt. De billedrige og visuelt stimulerende passager hvor han gør dette er noget af det bedste ved hele filmen, efter min mening.

Nogle ting i plottet kunne han dog med fordel have skåret fra eller ændret. Det meste af historien, som involverer Kam, fungerer ikke optimalt, synes jeg. I sidste ende bliver der bare lidt for mange knive i luften til at det virker spændende. Men ellers synes jeg filmen var medrivende, godt fortalt, eftertænksom, voldsom (som den skal være), utrolig flot og Clint Mansells dramatiske score gav positive associationer til "The Fountain". Dette er én af de bedre blockbusters, selv om jeg bare giver den 4/6.


God og interessandt anmeldelse. Og jeg er særligt glad for, at Clint Mansells score kommer tæt på hans fantastiske score til The Fountain.

Thumps up herfra.
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#66 DocDoom 9 år siden

Den ligger på Netflix CAN, og jeg så den i går. Eller rettere, så/spolede. Det er jo rimeligt sindssygt, at en mand der har begået Requim for a Dream, Fountain og Black Swan, også har begået denne.

Uanset hvor meget jeg gransker min hukommelse, erindrer jeg ikke at have set så dårlig en film nogensinde. Den er helt udenfor kategori. Selv de mest elendige direct-to-video produktioner har som regel et eller to oplivende momenter, om ikke andet i form af ufrivillig komik.

Det har Noah ikke engang. Min kæbe sad simpelthen ved navlen over dette makværk. Jeg har aldrig set lignende. Den får mine biograf-walkouts som The Musketeer, White Chicks og 10.000 BC til at ligne Oscar-materiale. Én stjerne, som anmelderen har givet, er bestemt festversionen af en anmeldelse.
Gravatar

#67 Lawman 9 år siden

#66, det der under mig ved dit indlæg er, hvorfor hulen du valgte at tage i biografen og se The Musketeer, White Chicks og 10.000 BC?!?! ;)
Gravatar

#68 DocDoom 9 år siden

Good call, dude! Gruppepres, få valgmuligheder, og jeg skulle være social.
Gravatar

#69 Geekalot 9 år siden

håbe du fik noget. White Chicks !!!!!!!
Gravatar

#70 DocDoom 9 år siden

Heldigvis ikke. Det var med nogle gamle drengevenner. Tro det eller ej. Men jeg gik trods alt. Som den eneste.

Skriv ny kommentar: